ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ

بایگانی خرداد ۱۳۹۵ :: آ خدا ( وب مهربانی )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

برای اولین بار
- بعد از دیوار مهربانی و طاقچه مهربانی -
اینک :
« وب مهربـــــــــــانی »
مطلـــــب داری بــــــــــذار
مطلــــب نداری بــــــــــــردار
( مطالب دوستان به اسم خودشان منتشر خواهد شد.
ترجیحا مطالبی متناسب با آ خدا )

*******************************
*******************************
تذکر:
لزوما داستان ها و خاطراتی که در این وبلاگ نوشته میشن مربوط به زمان حال نیست بلکه تجربیات تبلیغی سال ها ومحلات مختلف بنده و بعضا همکاران بنده است و حتی در مواردی پیاز داغ قضیه هم زیادتر شده تا جاذبه لازم را پیدا کنه.
بنابراین خواننده محترم حق تطبیق این خاطرات بر محل تبلیغی فعلی حقیر رو ندارد...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
پیوندهای روزانه

۶۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

معاشقه ای متفاوت

دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸ ب.ظ

عن أبی عبد الله علیه السلام قال: قال رسول الله صلى الله علیه وآله: 

أفضل الناس من عشق العبادة فعانقها وأحبها بقلبه، وباشرها بجسده وتفرغ لها، فهو لا یبالی على ما أصبح من الدنیا على عسر أم على یسر 

- بحارالانوار ج 67 ص 253

امام صادق (ع) از نبی مکرم اسلام (ص) :

بافضیلت ترین مردم کسی است که به « عبادت » عشق بورزد ( یعنی : ) 

با او (مثل عاشق و معشوقی) همآغوشی کند! و با دلش دوستش بدارد! و با بدنش لمسش نماید! و وقتش را وقف او سازد!  

پس برایش مهم نباشد فردای دنیا به سختی خواهد گذرد یا آسانی!

لقمه آماده

دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۱ ب.ظ

بی خود هی لفتش می داد و اما و اگر می کرد...


گفتم:

شنیدی میگن باید لقمه واسه طرف بجوی و بذاری دهانش؟!

حالا بعضیا انگار لقمه هضم شده میخوان!!! 

خخخخخخ

یکی نیست بهش بگه یعنی این تنبلی به قرمز شدنش می ارزید؟!!

اعلان برندگان مسابقه « سلطان نظر »

دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۳۳ ب.ظ


تبریک به آقای عین نون از وبلاگ  http://skyboy110.blog.ir/ 

وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى


منتخب دوستان به عنوان « سلطان نظر »

تشکر از همه عزیزانی که در این مسابقه مشارکت کردند:
سه دوست شرکت کننده که به قید قرعه برنده 5000 تومان شارژ شده اند:
  • عین نون
  • قرعه کشی رای دهنگان انجام شد
    با تشکر از حاج اقا که اعتماد کردن 
    1-ورود هرگونه دغدغه ممنوع 
    2- به نام خالقش 
    3-نضره الایام 
    پاسخ: 
    با تشکر از جناب عین نون.

    جایزه به صورت شارژ تقدیم دوستان منتخب خواهد شد:
    عزیزان اعلان بفرمایند همراه اولی هستند یا ایرانسلی؟

    __________________________________________________________________

    رأی دهی آغاز شد... (فرصت تا 25 خرداد)

    هر وب یک رأی:

    به روز رسانی می شود...

    لیست نهایی افراد پیشنهادی برای کسب عنوان « سلطان نظر » براساس تاریخ پیشنهاد:

    1 - عارفه بانوی دی ماه

    رأی دهندگان:

    1 - 

    2 -


    2 - بابا لنگ دراز

    رأی دهندگان:

    1 -  http://arrive.blog.ir/ دغدغه های کمپوت شده بابا لنگ دراز

    2 -


    3 - محمد شورگشتی

    رأی دهندگان:


    1 -  bargekhali.blog.ir 

    برگ خالی

    2 -http://nazrat.blog.ir/

    نضره الایّام

    3 -


    4 - دچار

    رأی دهندگان:

    1 - http://shahadat.blog.ir/ دچار یعنی ...عاشق

    ***

    2 -


    5 - ایمان

    رأی دهندگان:

    1 - http://akhoda.blog.ir/ 

    آ خدا ( وب مهربانی )

    2 -


    6 - عین نون 

    رأی دهندگان:

    1 -  nasim26.blog.ir 

    بنام خالقش

    2 - http://a-1.blogfa.com/

     بوی خون میدهد این عشق، خدایا الغوث!

    3 -  http://skyboy110.blog.ir/ 

    وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى

    4 - 


    7 - رزمنده (وبلاگ فانوس جزیره)

    رأی دهندگان:

    1 -

    2 -


    8 - صالح (وب یا علی - حیرانی من- )

    رأی دهندگان:

    1 - http://no-concern.mihanblog.com/ 

    !!ورود هر گونه دغدغه، ممنوع

    2 -


    9 - علی احمدی (اشعاربلاگ قدیم)

    رأی دهندگان:

    1 -

    2 -


    10 رحمانی پور

    رأی دهندگان:

    1 - 

    2 -


    ____________________________________

    پست های مرتبت:

    اخبار مسابقه « سلطان نظر »

    و
    ______________________________________________________________________

    کجا بودم؟!

    دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۰۰ ب.ظ

    من بودم، 20 20 نبود!! خخخخخ

    فکر نمی کردم اینقدرم معطلم کنند...

    این پست که یادتونه:

    حمله به خانه عالِم !!

    مردم همت کردند و خونه ای برا عالم خریداری شد که ان شاءالله کسانی که بعد از ما میان به مشکل کمتری بربخورند...
    انتقال پورت به خط جدید و دردسرهای اینچنینی داشتیم که بحمدالله امروز دیگه حل شد...

    عمیقا از دوستانی که نگران شدند و پیامکی حتی جویای احوال شدند عذرخواهم.

    ممنون ممنون ممنون

    قال أبو جعفر علیه السلام: 

    اتبع من یبکیک وهو لک ناصح، ولا تتبع من یضحکک وهو لک غاش، وستردون على الله جمیعا فتعلمون 

    امام باقر(ع) : 

    دنبال کننده کسی باش که تو را می گریاند ولی دلسوز توست! و نه آنکه تو را می خنداند ولی نسبت به تو فریبکار است!

    و همه شما (دنبال کنندگان و دنبال شوندگان) به خدا برخواهید گشت پس خواهید دانست (حق و باطل ، و خوب و بد را)

    بحارالانوار ج 72 ص 103 

    نکته ای از دعاهای روزانه ماه رمضان (روز هشتم)

    سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۵۰ ق.ظ


    روز هشتم :

    اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ رَحْمَةَ الْأَیْتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ وَ صُحْبَةَ الْکِرَامِ بِطَوْلِکَ یَا مَلْجَأَ الْآمِلِینَ

    خداىا! در این روز : مهربانی به یتیمان، و اطعام به دیگران، و افشاء سلام، و همنشینى با اهل کرامت را روزی ام فرما، به قدرتت اى پناهگاه آرزومندان!

    انسان موجودی اجتماعی ست.

    اسلام به این بعد انسان توجه ویژه ای مبذول داشته است!!

    فرمود: لا رهبانیة فی الاسلام - بحارالانوار ج 1 ص 206

    در اسلام چیزی به نام گوشه گیری نداریم (برخلاف مسیحیت که راهب و راهبه دارند)

    باید مؤمن در جامعه حضور فعال داشته باشد، دخالت کند ، هدایت کند ، کمک کند.


    در دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان یک سلسله وظایف اجتماعی را از درگاه خداوند متعال در خواست می کنیم که از تأثیرات شگرف آنها بر شکل گیری اجتماعی سالم و مطلوب نمی توان چشم پوشید :


    1- ترحم به یتیمان (با رسیدگی به نیازهای مادی و معنوی آنها)

    عن أبی عبد الله علیه السلام قال: 

    مامن عبد یمسح یده على رأس یتیم رحمة له إلا أعطاه الله بکل شعرة نورا یوم القیامة - بحارالانوار ج 72 ص 5 -  

    بنده ای نیست که بر سر یتیمی از باب ترحم دست بکشد مگر آن که خداوند به هر تار مویی ، نوری در روز قیامت به او عطا فرماید!


    2 - طعام دادن به دیگران (وبهترین مصداقش نیازمندان)

    وقال صلى الله علیه وآله

    احب الطعام إلى الله تعالى ما کثرت علیه الایدی - طب النبی ص 19

    بهترین غذا آن است که دست های زیادی به سمتش دراز گردد!


    3 - افشاء سلام  (بلند گفتن سلام و همچنین فراگیر کردنش)

    قال رسول الله صلى الله علیه وآله

    إن أبخل الناس من بخل بالسلام ... - بحارالانوار ج 97 ص 15 -

    کنسک ترین مردم کسی ست که از سلام کردن (که علی رغم فایده بسیارش ، خرجی هم ندارد) بخل بورزد!


    4 - و مهم تر از همه ، و تأثیرگذارتر از همه بر خود فرد : همنشینی با انسان های با کرامت.


    عزیزان توجه دارند: 

    برای ترحم و کمک به ایتام ، برای اطعام به دیگران ،برای افشاء سلام، قیدی نمی زند! اما نوبت به همنشین که می شود می گوید: همنشینی با اهل کرامت (نه هرکسی)

    یعنی برای انتخاب رفیق و همنشین، بیان شرط می کند! 


    قال صلى الله علیه وآله: الجلیس الصالح خیر من الوحدة، والوحدة خیر من جلیس السوء - بحارالانوار ج 71 ص 189

    رسول اکرم فرمودند:

    همنشین خوب بهتر از تنهایی ست ، و تنهایی بهتر از همنشین بد!!


    قال النبی (صلى الله علیه وآله): قال الحواریون لعیسى (علیه السلام): یا روح الله من نجالس ؟ قال: من یذکرکم الله رؤیته، ویزید فی علمکم منطقه، ویرغبکم فی الآخرة عمله - بحارالانوار ج 1 ص 203 -
    و باز از شاگردان عیسی (ع) نقل می کند که :
    او را پرسیدند ای روح الله! با که مجالست و همنشینی داشته باشیم؟!
    فرمود: کسی که دیدارش شما را به یاد خدا اندازد، و گفتارش باعث زیادی اعمال صالحتان گردد، و رفتارش شما را به آخرت راغب نماید!

    شرح شما ، پای این عکس...

    دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۱۲ ب.ظ

    ...

    نکته ای از دعاهای ماه رمضان (روز هفتم)

    دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۴۶ ق.ظ

    روز هفتم :

    اللَّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلَى صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ وَ ارْزُقْنِی فِیهِ ذِکْرَکَ بِدَوَامِهِ بِتَوْفِیقِکَ یَا هَادِیَ الْمُضِلِّینَ

    خدایا مرا در این روز بر روزه و شب زندارى اش یارى ده، و از لغزش ها و گناهانش دورم بدار، و ذکرت را همواره روزى ام کن، به توفیقت اى راهنماى گمراهان.

    دو چیزی که حالت رکنیت دارند در ماه رمضان و سختیی اگر در این ماه هست به خاطر آندو ست و لذا می طلبد از خود خدا بر انجام آن مدد بخواهیم « صیام » است و « قیام » 

     روزه گرفتن ، و شب زنده داری 

    یکی واجب ، و یکی مستحب


    اما از حرام های الهی هم نباید غافل شد...

    عرض کرد: یا رسول الله! بهترین کار در ماه رمضان چیست؟ !

    فرمود: علی جان! الورع عن محارم الله عز وجل ،چشم پوشی از گناهان.

    - بحارالانوار ج 2 ص 294


    + قال رسول الله صلى الله علیه وآله لجابر بن عبد الله: یا جابر هذا شهر رمضان من صام نهاره وقام وردا من لیله، وعف بطنه وفرجه، وکف لسانه خرج من ذنوبه کخروجه من الشهر، فقال جابر: یا رسول الله ! ما أحسن هذا الحدیث ؟فقال رسول الله صلى الله علیه وآله: یا جابر وما أشد هذه الشروط ! - بحارالانوار ج 93 ص 371 - 

    پیامبر (ص) به جابر بن عبدالله فرمودند:

    ای جابر! این ماه رمضان است...

     هر کس روزش را روزه بدارد ، و بخشی از شبش را به شب زنده داری بگذراند ، و شکم و فرجش را پاک نگه دارد ، و زبانش را حفظ نماید ، از گناهانش خارج می شود آنچنان که از این ماه خارج می شود! 

    جابر گفت: 

    یا رسول الله! چه حدیث قشنگی!! 

    فرمود: 

    و چه شرایط سختی!!

    غیرت

    يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۳۱ ب.ظ

    غیرت یعنی:

     زنه واسه مَرده هنو نمُرده!

    غرور ؟! در مقابل کی؟!

    يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۷ ب.ظ

    نکته ای از ادعیه روزانه رمضان (روز ششم)

    يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۴۴ ق.ظ

    روز ششم :

    اللَّهُمَّ لا تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ وَ لا تَضْرِبْنِی بِسِیَاطِ نَقِمَتِکَ وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِکَ بِمَنِّکَ وَ أَیَادِیکَ یَا مُنْتَهَى رَغْبَةِ الرَّاغِبِینَ

    خدایا! مرا در این روزبه خاطر ارتکاب معصیتت خوار مفرما، و و تازیانه عذابت را بر من فرود نیاور، و از موجبات خشمت دورم بدار، به فضل و عطاهایت، اى نهایت آرزوی آرزومندان!


    بی هیچ اغراقی مهمترین دارایی برای هرکسی آبرو و عزت اوست...

    تا آنجا که اکثریت مردم حاضرند جانشان را هم به پای آن بگذارند!

    دعای روز ششم رمضان به ایشان هشدار می دهد که:

    اگر آبرو طلب هستید مبادا دور و بر معصیت خدا بچرخید که نهایت خواری ست!

    آنچنان که فرمود :

    احذروا عواقب العثرات - بحارالانوار ج 72 ص 437 - بپرهیزید از عاقبت لغزش ها (که رسوایی دنیوی و اخروی در پی دارد)

    و نقطه ی مقابلش آن چه به انسان عزت و آبرو می بخشد، چیزی نیست جز اطاعت و بندگی الهی :

    قال الصادق (علیه السلام): یا سفیان من أراد عزا بلا عشیرة، وغنى بلا مال، وهیبة بلا سلطان، فلینتقل من ذل معصیة الله إلى عز طاعته - بحارالانوار ج 68 ص 179

    امام صادق (ع) به سفیان ثوری:

    ای سفیان! هرکس عزت می خواهد بدون داشتن دار و دسته ، و بی نیازی می جوید بدون داشتن مال ، و هیبت می طلبد بدون داشتن پست و مقام ، پس بایستی از خواری معصیت الهی به عزت اطاعت الهی در آید. 

    و از پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) است که : ان ربکم یقول کل یوم انا العزیز، فمن اراد عز الدارین فلیطع العزیز! - بحارالانوار ج 68 ص 120 - 

    پروردگار شما همه روز چنین مى گوید: منم عزیز و هر کس عزت دو جهان خواهد پس باید اطاعت عزیز کند!


    + عزتتان برقرار

    ||| لبخند بزن روزه دار !! |||

    شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۳۴ ب.ظ


    _____________________________________________________________________________________________



    ______________________________________________________________________________________________




    ___________________________________________________________________________________________________



    _________________________________________________________________________________________



    _______________________________________________________________________________________________



    __________________________________________________________________________________________




    _______________________________________________________________________________________



    ____________________________________________________________________________________________




    _______________________________________________________________________________________________




    _____________________________________________________________________________________________




    ___________________________________________________________________________________________


    _______________________________________________________________________________________________



    ____________________________________________________________________________________________



    _____________________________________________________________________________________________



    نکته ای از ادعیه روزانه ماه رمضان (روز پنجم)

    شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۲۱ ق.ظ

    روز پنجم :

    اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ

    خدایا! قرار ده مرا در این ماه از آمرزش جویان، و از بندگان شایسته فرمانبردار، و از اولیاى مقرّبت! به رأفتت اى مهربان ترین مهربانان!

    انسان نباید به کم قانع باشه!

    مخصوصا اگه از کسی مثل خدا چیزی بخواد

    لذا در وهله ی اول نگاه می کنه میبینه پر است از گناه، میگه: 

    خدایا! منو از استغفارکنندگان قرار بده! که توبه کنم که تو منو ببخشی!

    بعد با خودش میگه خوب اگه قراره خدا دعامو مستجاب کنه، چرا نخوام منو از بندگان صالح و شایسته خودش قرار بده؟!

    از گذشته توبه کنم که هیچ ، بلکه قاطی آدم خوبا هم بشم!

    باز مجددا میگه این چه کاریه؟!

    چرا فقط بخوام قاطی آدم خوبا بشم؟!

    بلکه از خدا بخوام منو در رأس اونها قرار بده ، منو جزء اولیاء مقرّب خودش قرار بده!

    معنایی که مورد تأیید خود خداوند متعال هم قرار دارد :

    وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا - آیه 74 فرقان -


    + أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ (62) یونس -

    معـــــــــــــاف !

    شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۱ ق.ظ

    میگه 

    پیرمردا که روزه بهشون واجب نیست، می تونم یعنی نگیرم؟!

    میگم

    اگه جاهای دیگه هم خودت رو به پیری قبول داری، آره نگیر!! 

    خخخخخ

    دقت کردین: 

    ماه رمضان تنها ماهیه که آدم احساس می کنه خدا خیلی اونو دوست داشته که میون اینهمه دور و بری علیل و مریض ، صحیح و سالم قرارش داه !!!!

    دعایی برا دل خنکی روزه داران

    جمعه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۳۹ ب.ظ

    عن أبی جعفر ، عن آبائه علیهم السلام ، أن رسول الله صلى الله علیه وآله کان إذا أفطر قال : اَلّلهُمَّ لَکَ صُمنَا ، وَ عَلَى رِزقِکَ أَفطَرنَا ، فَتَقَبَّلهُ مِنَّا ، ذَهَبَ الظَّمَآءُ ، وَ ابتَلَّتِ العُرُوقُ ، وَ بَقِیَ الاَجرُ - حلیة الابرار السید هاشم البحرانی ج 1 ص 279 -


    امام باقر(ع) از پدرانش علیهم السلام نقل می کند که حضرت رسول الله (ص) در هنگامه افطار چنین می فرمود :

    « خداوندا! برای تو روزه گرفتیم ( برای امتثال امر تو ، و تقرب به تو ) و با رزق تو افطار کردیم ، پس آن را از ما بپذیر. تشنگی رفت ، و رگ ها مرطوب شدند ، و اجر و پاداشش باقی ماند! »

    تعابیر ذَهَبَ الظَّمَآءُ ، وَ ابتَلَّتِ العُرُوقُ تشنگی رفت و رگ ها مرطوب شدند) مشخص می کند در یک همچین شرایطی که الان ما داریم حضرت روزه دار بوده اند و این دعا رو فرموده اند! 

    اما آن چیزی که باعث دل خنکی واقعی روزه دار است این است که: 

    با آمدن افطار ، همه این سختی ها ، عطش ها و حرمان ها ، پایان می گیرد ؛ و آنچه باقی می ماند اجر است ومزد.


    + این پست:

    آرزوی حضرت مریم (س)

    نکته ای از ادعیه روزانه ماه رمضان (روز چهارم)

    جمعه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۸ ق.ظ

     روز چهارم :

    اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِکَ وَ أَذِقْنِی فِیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَ سِتْرِکَ یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ

    خدایا در این ماه براى برپا داشتن امرت نیرومند ساز مرا، و شیرینى ذکرت را به من بچشان، و اداى شکرت را به من الهام فرما، و به نگهدارى و پوششت نگاهم بدار، اى بیناترین بینندگان!

    انسان در زندگی دینی و صد البته فردی و اجتماعی خود ، وظایفی به گردنش گذارده شده که لازمه ادای کامل و درست آنها ، داشتن قدرت کافی جسمی و روحی است.

    و برای کسب آن علاوه بر تلاش و تمرین می باید از مالک اصلی اش طلبید، آنچنان که می فرماید:

    اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِکَ خدایا در این ماه براى برپاداشتن امرت نیرومند ساز مرا

    و چنان که در دعای کمیل هم می خوانیم: قوّ علی خدمتک جوارحی و اشدد علی العزیمة جوانحی

    طبق این ادعیه، توان و قدرت و قوتی که در دنیای امروز شکل هدف به خودش گرفته، نیست مگر وسیله ای برای نیل به وظایف و خود هیچ گونه موضوعیتی ندارد.

    و از فقره بعدی دعا وَ أَذِقْنِی فِیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ و شیرینى ذکرت را به من بچشان مشخص می شود ، از بین توان جسمی و روحی آن چیزی که مهمتر است و استحکام و ایستادگی بیشتری به صاحبش می تواند عطا کند ، توان و قدرت روحی ست...

    شیرینیی که اگر به کام انسان بنشینه از او قدرتی اعجاز آمیز خواهد ساخت در راستای اقامه امر و یاد محبوبش!


    در واقع « قدرت »و « حلاوت » دو امری هستند که تأثیر متقابل در هم خواهند گذاشت :
    با قدرت بدنی است که شیرینی عبادت را می شود بهتر درک کرد ، و با درک شیرینی عبادت است که توان و قدرت روحی انسان فزونی می گیرد.

    بعد از این مرحله و به دنبال کسب این توفیقات و استفاده درست از ظرفیت جسمی و روحی اش در راهی که ازش خواسته اند، حس شکرگزاری او ، از او انسانی شاکر و سپاس گذار خواهد ساخت.

    این شکر در واقع بیان رضایت فرد است از مسیری که توانسته به مدد الهی طی نماید.

    وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ و اداى شکرت را به من الهام فرما

    و در نهایت آنچه بعد از کسب این دستاورد بزرگ مهم است حفظش است از ضایع شدن و آلوده شدن.

    وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَ سِتْرِکَ و به نگهدارى و پوششت نگاهم بدار

    بهره ما از این ماه ؟!

    پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰ ب.ظ

    خداوند در روز قیامت ماه رمضان را در بهترین صورت محشور کرده و انواع لباس های فاخر بر تن او می پوشاند.

    به مردم ندا داده می شود که :

     هرکس برود و بهره خودش را از او بگیرد.

    گروهی می روند و از آن لباس ها گرفته بر تن خود می کنند و بدان کرامت پیدا می کنند.

    اما گروه دیگر لباس ها بر تنشان آتش گردد و تار و پود آن مار و عقرب گزنده !

    فریاد برآورند : 

    آنها لباس پوشیدند و ما لباس پوشیدیم ، بر آنها سندس و استبرق شد و بر ما پاره آتش !!

    ندا آید: 

    ایشان رمضان را حرمت گذاشتند ، و شما رعایت حرمتش نکردید !!

    برگرفته از: بحارالانوار ج 7 ص 190 -

    با تصرف و تلخیص

    آلزایمر کجایی؟ چرا نمیایی؟!

    پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۱۰ ب.ظ

    آدم ممکنه هر چی بگیره تو این ماه رمضون:


    از گرمی هوا گُر بگیره ...

    از تشنگی و گرسنگی سردرد و دل درد بگیره ...

    بخاطر مخارج کمرشکن این ماه قرض و وام بگیره ...

    حتی هوس کنه تنها بخاطر ثوابش اهل و عیال جدیدی هم بگیره !!


    اما محاله که محاله آلزایمر بگیره!! 

    خخخخخخ

    شده تا دم یخچال برم

    پارچ رو هم بردارم

    آب رو تو لیوان هم بریزم

    لیوان رو تا کنار لب هم بالا بیارم

    اما یهو یادم اومده ای بابا! روزه ام که...

    (یاد روضه علقمه)


    دروغ نباشه ، شده حتی چند قطره ای به دهنم هم ریخته باشم...

    اما فی الفور یادم اومده روزه ام و مجبور شده ام نیم لیوان روش بذارم و تف کنم بیرون!! خخخخخخ

    نکته ای از ادعیه روزانه ماه رمضان (روز سوم) 2

    پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲ ق.ظ

    روز سوم :

    اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ وَ اجْعَلْ لِی نَصِیبا مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ

    خدایا در این ماه به من تیزهوشى و بیدارى عنایت فرما، و از بى خردى و اشتباه دورم ساز، و از هر خیرى که در این ماه نازل مى کنى، برایم بهره اى قرار ده، به حق جودت اى جودمندترین جودمندان! - ترجمه انصاریان -


    در آیات متعددی از قرآن کریم که خداوند عالم نامی از عمل صالح می بره ، اون رو به صورت جمع بیان می فرماید:

    الا الذین آمنوا و عملو الصالحات...

    چطور در امور مادی و کسب و کار توصیه می کنن همه سرمایه تون رو بند یه کار نکنین و در جاهای مختلف سرمایه گذاری کنین که اگه یکی بازار نداشته باشه با دیگری جبران بشه!

    چطور توصیه می کنند میخوای پول تو جیبت بذاری همه رو یه جا قرار نده که اگه دزد زد، یا گم و گور شد، یا هزینه شد، دستت خالی نمونه...

    این فراز دعا وَ اجْعَلْ لِی نَصِیبا مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ و از هر خیرى که در این ماه نازل مى کنى، برایم بهره اى قرار ده ) مثل اون آیات ، همین اشاره رو در امور معنوی داره.

    پس میطلبه انسان در هر کار خیری کوچک یا بزرگ، که در محدوده تأثیر گذاری او انجام می گیره دستی داشته باشه و سهمی، قدماً باشه یا قلماً یا درهماً

    گوشه ای از اعمال صالح در ماه مبارک رمضان: صیام، قیام ، اطعام ، مجالس قرائت دعا و قرآن ، عیادت از بیماران ، ارشاد و تبلیغ ، انجام کارهای خدماتی (منزل،مسجد،جامعه) و...


    توفیقاتتون افزون

    نکته ای از ادعیه روزانه ماه رمضان (روز سوم)

    پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۴۶ ق.ظ

    روز سوم :

    اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ وَ اجْعَلْ لِی نَصِیبا مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ

    خدایا در این ماه به من تیزهوشى و بیدارى عنایت فرما، و از بى خردى و اشتباه دورم ساز، و از هر خیرى که در این ماه نازل مى کنى، برایم بهره اى قرار ده، به حق جودت اى جودمندترین جودمندان!


    رزق چیه؟!

    دیدمون رو این دعا عوض می کنه...

    اینقدر تنگ نظر نباشیم...

    مهمتر از خونه و ماشین و پول ، رزق های معنوی ست که در این ماه دعا و اجابت باید از خدا خواست...

    « طلب ذهن و آگاهی » و « دوری از سفاهت و بی خردی »


    خدا ذهن رو داده اما استفاده از اون رو به خود ما واگذار کرده


    قدیمیا می گفتند:

    حرف میخوای بزنی یه دوری دور دهانت بچرخون ببین حرف خوبیه بزن!!


    قبل از اقدام به هر کاری جوانب اون رو به خوبی تجزیه و تحلیل کنیم که آخر الامر به پشیمانی و عذر و توجیه ننشینیم!

    + در فقه اسلامی کسانی رو داریم به عنوان « سفیهان اقتصادی »

    که این افراد می بایست زیر نظر دیگران به فعالیت های اقتصادی شون بپردازند.

    سؤال اساسی اینه: 

    حالا چگونه و چطور به کسانی که در ابواب مهمتر دیگر مثل دین و فرهنگ و هنر و ... سفیه هستند به راحتی امکان نقش آفرینی مستقیم داده میشه!

    این هم نمونه ای از سفاهت در رده های بالای مدیریتی که در ضمن این دعا از خدا بخوایم ان شاءالله ما رو ازش دور کنه...

    سؤال یکی از دوستان (همین الان)

    پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۸ ق.ظ

    ممکنه پیامبر دروغ بگه مگه؟؟؟؟

    سلام. سوال داشتم.دیروز خوندم هر کسی شب اول رمضان سوره یس و نصر و بخونه همیشه شاد و فلان و این چیزاست.عینه جملشو بخواین براتون میارم.ولی من بشدت بی خود و بی جهت الان حالم بده.چرا؟؟؟؟؟

    ================================

    سلام.

    ماهت مبارک.

    هر که این سوره ها رو بخونه...

    میگن: «  هر کی درسشو بخونه آینده درخشانی خواهد داشت » 
    کدوم خوندن رو میگن؟!

    اگه مضامین این سوره ها رو توجهی بهش داشته باشی بله اون حالتی که وعده داده ند براتون حتما محقق میشه: 
    ایجاد حسی معنوی که همراه خواهد بود با آرامش و نشاط.

    اگر جز این باشه فرمود: لاخیر فی قرائة لیس فیها التدبر - خیری نیست در قرائتی که پشت بندش فکر و اندیشه نباشه! -

    دکتر که رفتین؟ میگه اگه این نسخه رو بخوری حالت خوب میشه اما می خوری و نمیشه!! 
    چون شرایط دیگری هم در کنارش لازم بود رعایت بشه و نشده! چون اونجوری که باید به اون نسخه عمل می کردی نکردی! 
    حتی کسی به بیماری مشابه شما ممکنه جواب گرفته باشه و شما نه ، چرا که شرایط جسمی و روحی افراد در تأثیر آن نقش بسزایی خواهند داشت...

    +
    گفتن "هر"کس.نگفتن عالم و فلان که؟
    ==================
    جواب: هر کس ، کس به کی میگن؟ بخونه خوندن مال کیه؟
    در خود همین تعابیر عقل و فهم خواننده لحاظ شده هرچند قرائت خالی قران هم بی اثر نیست اما اثر کاملش برا کسی ست که با توجه می خوانه.
    همین قران بر مشرکین هم خوانده می شد اما حتی برا بعضی تیرگی مضاعف به دنبال داشت... 

    برا پیریت ، نه شیخیت!!

    چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۵۹ ق.ظ

    آیت الله رضازاده:

    از خونه بیرون آمدم به قصد حرم

    ماشینی جلو پام توقف کرد

    سوار نشده گفت:

    حاجی! وهم ورت نداره یه وقت ! برا پیری ت ماشینو نگه داشتم ، نه برا شیخی ت!!

    در طول مسیر هم تا می تونست گله کرد و اعتراض!

    تا وقتی که دیگه حسابی خودشو خالی کرد...


    گفتم : نوبت ما هم شد دو کلمه حرف بزنیم؟!

    گفت: بله

    شغلت چیه؟!

    لوازم یدکی خودرو دارم

    همه لوازم یدکی ها خوبن؟!

    نه

    خوب آخوندا هم یه قشرند مثل سایر اقشار!


    گفتم: حالا با همه این حرف و گپ ها ، اگه فرضاً بخوای همسرت رو سفر حج یا کربلا بفرستی!

    از تو تموم آدمای کاروان از دکتر و مهندس گرفته تا بازاری و روستایی و...  به کدوم یکی می سپاریش؟!

    گفت: راستش بهتر از آخوند نمی شناسم!

    گفتم: پس بی جهت به شما دارند القا می کنند از شیخا بدتون میاد! اینجوریام نیس!

    گفت: راستش درسته ، نمیدونم چرا این حرفا رو زدم؟ ...

    نکته ای از ادعیه روزانه ماه رمضان (روز دوم)

    چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۳۴ ق.ظ

    روز دوم :

    اللَّهُمَّ قَرِّبْنِی فِیهِ إِلَى مَرْضَاتِکَ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِکَ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیَاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ

    خدایا مرا در این ماه به خشنودى ات نزدیک کن، و از خشم و انتقامت برکنار دار، و به قرائت آیاتت موفق کن، اى مهربان ترین مهربانان.

    در این دعا سه چیز از خدا طلب می کنیم:

    دو چیز که در جهت اثباتی و نفیی نهایت ندارند:

     « رضایت خدا » که فرمود: و رضوان من الله اکبر - آیه 17 توبه

    « خشم خدا » که فرمود: و هذا ما لا تقوم له السموات والارض - دعای کمیل -

    از خدا می خواهیم به اولی نزدیک شویم و از دومی دور.


    در سومین دعا: از او درخواست توفیق قرائت قرآن داریم.


    ارتباط دعای سوم با دو دعای اول:

    الف: یکی از اسباب مهم نزدیکی به رضایت خداوند، قرائت قرآن و از اسباب خشم خدا مهجور گذاشتن قرآن مجید است.

    ب : بهترین دفترچه راهنمایی که می تواند ما را بر اسباب تحصیل رضایت الهی و فرار از غضب او رهنمون شود همین قرآن است با آیات انذار و تبشیرش ، وعد و وعیدش ، بهشت و جهنمش...


    + عن أبی عبد الله علیه السلام قال: 

    ثلاثة یشکون إلى الله عز وجل: مسجد خراب لا یصلی فیه أهله، وعالم بین جهال، ومصحف معلق قد وقع علیه غبار لا یقرا فیه - بحارالانوار ج2 ص 41

    امام صادق (ع) فرموده است :

    سه نفرند که به خدای عزوجل عرض شکایت می برند: 

    مسجد خرابی که در آن نماز گذارده نمی شود، و عالمی بین نادانان (که از او بهره نبرند) ، و قرآنی که بر آن غبار نشسته و قرائت نمی گردد.


    + وفی الحدیث الشریف: (( لکل شیء ربیع وربیع القرآن شهر رمضان )) ، کما ورد أن (( من تلا فیه آیة کان له مثل من ختم القران فی غیره من الشهور )) - أحادیث فی الدین والثقافة والاجتماع ، العلامة الدکتور الشیخ عبدالهادی الفضلی -

    در حدیث شریف است که : برای هر چیزی بهاری ست و بهار قرآن ماه رمضان است! 

    آنچنان که وارد شده: 

    هرکه در ماه رمضان یک آیه قرآن بخواند ثواب کسی را خواهد برد که ختم قرآن کرده است در دیگر ماه ها !!

    کشتی

    سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۲۱ ب.ظ

    سلام
    من بابت کاری میخواستم مزاحمتون بشم میخواستم بدونم قضیه ای درست یا نه؟ 
    در مورد مناظره یک کافر و یک مسلمان شنیدید ؟
    مناظره مسلمان و کافر

    کافر: بالاخره اسلام واقعی شما را پیدا کردم. اسلام واقعی شما همین داعش است که مو به مو آیات قرآن را اجرا میکنند.
    مسلمان: ای کافر بی سواد تو دوباره نظر دادی!! اصن تو قرآن ما رو خوندی؟ نخوندی!!... اگه خونده بودی میفهمیدی اسلام کاملا مخالف این رفتارهای داعش است
    کافر: اگر ثابت کردم داعش اسلام واقعی است قول میدی دست از اسلام بکشی؟!!
    مسلمان: یعنی تو میخوای بگی، داعش که به این راحتی آدم میکشه، قرآن بهشون دستور داده؟
    کافر: آیه 123 سوره توبه دقیقا همین حرف رو زده و گفته: « ای کسانیکه ایمان آورده اید، کافرانی که نزد شمایند را بکشید! تا در شما درشتی و شدت را بیابند. و بدانید که خداوند با پرهیزکاران است »
    مسلمان: یعنی میخوای بگی، این حیوانات که خیلی راحت سر میبرند، تو قرآن اومده؟
    کافر: بله طبق آیه 4 سوره محمد . « چون با کافران روبرو شدید، گردنشان را بزنید. و چون آنها را سخت فرو فکندید، اسیرشان کنید و سخت ببندید. آنگاه یا به منت آزاد کنید یا به فدیه. تا آنگاه که جنگ به پایان آید. و این است حکم خدا »
    مسلمان: ببین این حیوان ها به مسیحیها و یهودی ها هم رحم نمیکنند. یا اونا رو میکشند و یا به زور ازشون پول میگیرند. در صورتی که در قرآن چنین چیزی نیست!!
    کافر: پیشنهاد میکنم یه بار آیه 29 سوره توبه رو بخونی که گفته: « با هرکه از اهل کتاب یهودی و نصارا که به خدا و روز قیامت ایمان نیاورده، و آنچه را خدا و رسولش حرام کرده اند حرام نمیدانند و به دین حق آیین اسلام نمیگروند، قتال و کارزار کنید تا آنگاه که با ذلت و تواضع به اسلام جزیه دهند.
    مسلمان: این آشغال ها به هر جا حمله میکنند به دختران و حتی زنان شوهردار تجاوز میکنند
    کافر: زیاد حرص نخور چون این هم قرآن بهشون اجازه داده . آیه 24 سوره نسا رو ببین: « ازدواج با زن شوهر دار حرام شد، مگر ان زنانی را که در جنگ با کفار متصرف و مالک شده اید »
    مسلمان: ولی آخه اینا یک سری قوانین مسخره و رفتارهای خشونت آمیز دیگه هم دارند
    کافر: ببین عزیزم، تمام رفتار داعش طبق آیات قرآن و سنت واقعی محمد است. اسلام واقعی همین داعش امروز است.
    مسلمان: اگه قرآن واقعا اینا رو گفته باشه من چشم و گوش بسته در برابرش تسلیم میشوم و تو نیز حق توهین به مقدسات ما را نداری!
    این درسته شرمنده کسی نمیشناختم که ازش بپرسم.

    ___________________________________________________

    جواب:

    سلام.

    اگه کسی تو صورتت بزنه ، شما چه می کنین؟!

    رفتار خشونت آمیز مشرکین رو با مسلمانان صدر اسلام خوندین؟ شهادت سمیه و یاسر و ...


    اسلام در آیات متعدد مردم را به تعقل و تفکر فرا خوانده حتی اهل کتاب رو به مذاکره می خواند.

    قُلْ یَاأَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ (آیه 64 آل عمران) 

    و باز می گوید: 

    ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ (125 نحل)

    و باز: 

    الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (18 زمر)


    اما اگر طرف مقابل یک حرف بیشتر را نمی فهمد و اون هم حرف زور، باید چه کرد؟!

    جنگ های صدر اسلام یک طرفش مسلمین بودند چرا از برخوردهای طرف مقابل از پیمانشکنی از کارهای خشونت آمیز آنان نمی گین؟

    اونها که حمزه سید الشهدا رو مثله کردند و از گوش و بینی شهدای اسلام گردنبند ساختن!!

     در مقابل اینها باید چه کرد؟ در مقابل پیمانشکنی ها چه؟


    اسلام از خود دفاع کرد که حق طبیعی هر کسی ست.


    اما انجا که مسلط بر مکه شد فرمود: 

    فإنی أقول کما قال أخی یوسف: لا تثریب علیکم الیوم یغفر الله لکم وهو أرحم الراحمین (بحارالنوار ج 21 ص 135)

    اینهمه اذیت کردین وجسارت اما انتقامی نیست ... همه بخشیده شده این ... حتی کسی مثل ابوسفیان دشمن درجه یک پیامبر!!


    آیا صلابت واستحکام درمقابل کسانی که جز زور نمی فهمد مورد ایراد می تواند باشد؟ 

    در آیاتی می فرماید خودتون رو مجهز کنین تا از شما بترسند و به صلح راضی شوند!!! 

    وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ (60) وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا... (آیات 60 و 61 انفال)

    پیامبر توصیه می کرد پا رو محکم بر زمین بکوبند تا دشمن بهراسد و نتیجةً اقدامی برای جنگ نکنند!


    نوع جنگهای اون زمان با الان قابل مقایسه نیست...

    الان سربریدن حاکی از خشونت فرد است چون مرگهای سریعتر و آسانتری هست.

    اما قبلا ضربه شمشیر بود. می خواستند کسی رو زجر کش کنند دست و پایش را قطع می کردند و او ساعتها در خون خود می غلتید که بمیرد!

    پیامبر اسلام این قتل ها رو که به قتل صبر معروفند ممنوع کردند.

    سربریدن اون زمان به منزله تیر خلاصی بود که طرف رو زودتر راحت کنه!

    آیا این رفتار با اون ذره ای همخوانی داره هرچند ظاهرش شبیه هم بوده باشد؟


    جزیه رو انوشیروان باب کرد به این استدلال که هرکسی در قبال دفاع از کشورش تکلیف داره پس اگر به کاری جز دفاع و امور نظامی بخواهد مشغول شود در حالی که در سنین مبارزه هست باید مبلغی رو بپردازد تا دیگرانی استخدام شوند و به جای او بجنگند.

    جزیه از جزاست . به جای حضور نظامی، پرداخت مال جایگزین میشه. 

    در مورد اهل کتابی هم که در کشور اسلامی زندگی می کنن همینه! آنها به لحاظ اسرار نظامی از شرکت در جنگ معافند اما برای این معافیت باید مبلغی بپردازند و درمقابل حکومت اسلامی از حقوق آنان در مقابل دشمنان موظف است ! دفاع کنه. 

    لذا این مربوط به فقط جوانان پسر در سن جنگی هست نه زنان و نه کودکان ونه پیران.

    آیا این ظلم است؟ یا عین عدل؟!

    همین الان خیلی از مردم حاضرند که خدمت سربازیشون رو بخرند!! این از اون قبیله.


    ازدواج با زن شوهردار حتی اگر زناشویی انها مطابق دین اسلام نباشه حرام است.

    بله زن مشرکه ای که به اسارت لشکر اسلام درمیاد اسارت او به منزله طلاق اوست ( چرا که برگرداندن او در محیط کفر ظلم به اوست و باعث بقای او در کفر، بقای ازدواج سابق هم ظلم به او خواهد بود مخصوصا اگر مدت به درازا کشیده شود) پس بهترین کار همین است که اسارت او به منزله طلاق تلقی گردد و عده هم نگه داشته شود و پس از ان ازدواج او مجاز بوده باشد حکم اسلام این است و کاملا منطبق بر عقل.

    و...


    + جواب دوستان رو هم میشنویم...

    نکته ای از ادعیه روزانه ماه رمضان (روز اول) 2

    سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۱۰ ق.ظ

    روز اول :

    اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ

    خدایا (1) روزه ام را در این ماه روزه روزه داران قرار ده، (2) و شب زنده داری ام را شب زنده دارى شب زنده داران، (3) و بیدارم کن در آن از خواب بی خبران، (4) و ببخش گناهم را در آن اى معبود جهانیان! (5) و از من درگذر، اى درگذرنده از گنهکاران- ترجمه انصاریان -


    پنج (5) چیز در دعای روز اول از خداوند متعال خواسته شده...

    در حالی که به ظاهر دو تای آخری (بخشش و گذشت) کار خداست و سه تای اول (روزه داری، شب زنده داری، غفلت گریزی) کار خود انسان؟!

    این نیست مگر اینکه اعمال منسوبه ی به انسان هم جز به توفیق واذن الهی میسر نمی گردد!

    در واقع پاداش دهنده به عمل خداست ، با آنکه کننده ی عمل هم ما نیستیم و خودش هست!!


    توجه به این معنا در آستانه ی ماه عبادت، انسان را از گرفتار شدن در دام عُجب و غرور مصون و محفوظ می دارد و حس شکستگی و افتادگی در جام جان او می ریزد.


    عباداتتان مقبول و ملتمس دعا

    نکته ای از ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان (روز اول)

    سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷ ق.ظ

    روز اول :

    اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ

    خدایا روزه ام را در این ماه روزه روزه داران قرار ده، و شب زنده داری ام را شب زنده دارى شب زنده داران، و بیدارم کن در آن از خواب بی خبران، و ببخش گناهم را در آن اى معبود جهانیان! و از من درگذر، اى درگذرنده از گنهکاران! - ترجمه انصاریان -

    داره خودش هم روزه می گیره ، چطور میگه روزه مرا روزه روزه داران قرار بده؟!!

    شاید تهجّد و عبادت شبانه هم داشته باشه ، اما میگه شب زنده داری مرا شب زنده داری شب زنده داران قرار بده؟!!

    معلوم می کنه روزه تا روزه داریم و شب زنده داری تا شب زنده داری!!


    با این دعا داریم از خدا اون درجه اعلاش رو طلب می کنیم...

    و وقتی مطالبه مون جدی ست که در اون راستا حرکتی هم داشته باشیم...


    + قال رسول الله صلى الله علیه وآله :

    رب قائم حظه من قیامه السهر، ورب صائم حظه من صیامه العطش - بحارالانوار ج 93 ص 296

    نبی مکرم اسلام (ص) فرمودند:

    چه بسا شب زنده داری که بهره اش از شب زنده داری (تنها) بی خوابی ست! و چه بسا روزه داری که بهره اش از روزه (تنها) تشنگی ست!!

    ان شاءالله از اینها نباشیم.

    صحرایی

    دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۵۲ ق.ظ

    رهِ صحرا -چنان جویی- بگیرم/ به صحرا ، خو به آهویی بگیرم

    / نفَس های مرا از من گرفتید/ روم تا باز ، نیرویی بگیرم.../

    خاک و آتش

    يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۶ ب.ظ

    پرده اول:

    به همه جا می تازم

    می سوزانم و ویران می کنم

    سوار بر بال باد!

    تازه فروکش که کنم ، اشک ها سرازیر گردند!

    باید خودتان را خیس کنید از هول من!!!

    من هیولایی ام برای خودم!!

    من بخواهم دنیا را بر اهل دنیا جهنم می سازم!


    پرده دوم:

    جمعیت مرا حلقه کرده اند

    من خسته از آنهمه شیطنت خوابم برده است!

    آورده اند که با مادرم آشتی دهند!

    نحسی کرده ام ، این بار از آغوشش جدایم نخواهد کرد!!!

    رمضان = سوزاندن ( ماه سوزاندن بر شما مبارک )

    يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۰۵ ب.ظ


     یَاءَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمْ الْصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (183) سوره بقره -


    ترجمه :

    اى کسانى که ایمان آورده اید! روزه بر شما مقرّر گردید، همانگونه که بر کسانى که پیش از شما بودند مقرّر شده بود، باشد که پرهیزگار شوید.


    نکته ها:

    O تقوى ، به معناى خویشتن دارى از گناه است . 

    بیشتر گناهان ، از دو ریشه غضب و شهوت سرچشمه مى گیرند. و روزه ، جلوى تندى هاى این دو غریزه را مى گیرد و لذا سبب کاهش فساد و افزایش تقواست.

    O به نظر مفسّران و دانشمندان علوم قرآنى ، آیاتى که با خطاب (یا ایّها الّذین آمنوا) شروع شده اند، در مدینه نازل شده و جزء آیات مدنى مى باشند. فرمان روزه نیز همچون دستور جهاد و پرداخت زکات در سال دوّم هجرى صادر گردیده است .



    آثار و برکات روزه:

    O تقوى و خداترسى ، در ظاهر و باطن ، مهم ترین اثر روزه است .

     روزه ، یگانه عبادت مخفى است . نماز، حج ، جهاد، زکات و خمس را مردم مى بینند، امّا روزه دیدنى نیست .

    روزه ، اراده انسان را تقویت مى کند. کسى که یک ماه نان وآب وهمسر خود را کنار گذاشت ، مى تواند نسبت به مال وناموس دیگران خود را کنترل کند.

    روزه ، باعث تقویت عاطفه است . کسى که یک ماه مزه ى گرسنگى را چشید، درد آشنا مى شود ورنج گرسنگان را احساس ودرک مى کند.

    رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمودند: روزه ، نصف صبر است.

    روزه ى مردمان عادّى ، همان خوددارى از نان و آب و همسر است ، امّا در روزه خواص علاوه بر اجتناب از مفطرات ، اجتناب از گناهان نیز لازم است ، و روزه ى خاصّ الخاص علاوه بر اجتناب از مفطرات و پرهیز از گناهان ، خالى بودن دل از غیر خداست.

    روزه ، انسان را شبیه فرشتگان مى کند، فرشتگانى که از خوردن و آشامیدن و شهوت دورند.

    O رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمودند: 

    هرکس ماه رمضان را براى خدا روزه بدارد، تمام گناهانش بخشیده مى شود!

    چنانکه در حدیث قدسى نیز آمده است که خداوند مى فرماید: 

    (( الصوم لى و اَنَا اَجزى به )) روزه براى من است و من آن را پاداش مى دهم .

    اهمیّت روزه به قدرى است که در روایات پاداش بسیارى از عبادات را همچون پاداش روزه دانسته اند.

    هرچند که روزه بر امّت هاى پیشین نیز واجب بوده ، ولى روزه ى ماه رمضان ، مخصوص انبیاء بوده است و در امّت اسلامى ، روزه رمضان بر همه واجب شده است.

    از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله نقل شده است که فرمود: 

    براى هر چیز زکاتى است و زکات بدنها، روزه است.


    پیام ها:

    1خطابِ زیبا، گامى براى تاءثیر گذارى پیام است . (یا ایّها الّذین آمنوا)

    در حدیثى از تفسیر مجمع البیان مى خوانیم : لذّت خطاب (یا ایّها الّذین آمنوا) سختى روزه را آسان مى کند. اگر والدین بخواهند که فرزندشان به سخنانشان گوش دهند، باید آنان را زیبا صدا زنند.


    2 - از شیوه هاى تبلیغ آن است که دستورات مشکل ، آسان جلوه داده شود. این آیه مى فرماید: فرمان روزه مختص شما مسلمانان نیست ، در امّت هاى پیشین نیز این قانون بوده است . و عمل به دستورى که براى همه امّت ها بوده ، آسان تر از دستورى است که تنها براى یک گروه باشد. (کما کُتب على الّذین من قبلکم )


    3 - قرآن ، فلسفه بعضى احکام همچون روزه را بیان داشته است . زیرا اگر مردم نتیجه ى کارى را بدانند، در انجام آن نشاط بیشترى از خود نشان مى دهند. (لعلّکم تتّقون )


     اءَیَّاماً مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ کَانَ مِنْکُمْ مَّرِیْضاً اءَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ اءَیَّامٍ اءُخَرَ وَ عَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَاءَنْ تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِنْکُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (184) بقرة -


    ترجمه :

    چند روزى معدود (روزه بر شما مقرّر شده است )، ولى هر کس از شما بیمار یا در سفر باشد، پس (به همان ) تعداد از روزهاى دیگر (را روزه بگیرد) و بر کسانى که طاقت روزه ندارند (همچون بیماران مزمن و پیرمردان و پیرزنان )، لازم است کفّاره اى بدهند، مسکینى را اطعام کنند. و هر کس ‍ به میل خود بیشتر نیکى کند (وبیش از مقدار واجب ، طعام بدهد)، براى او بهتر است ، ولى اگر (آثار روزه را) بدانید، (مى فهمید که ) روزه گرفتن ، برایتان بهتر است . (و هرگز به روزه خوارى معذوران ، غبطه نمى خوردید.)


    نکته ها:

    O یکى از معانى باب اِفعال در زبان عربى ، سلب است . مثلا کلمه ((عُجْمه )) به معناى گنگى است ، وقتى به باب افعال مى رود و ((اِعجام )) مى شود، به معناى از بین بردن گنگى است . در این آیه نیز کلمه (یُطیقونه ) به معناى سلب طاقت و توان است .

     O تسلیم فرمان خدا بودن ، ارزش است . اگر دستور روزه گرفتن داد، باید روزه گرفت و اگر حکم به افطار کرد، باید روزه را شکست .

    در مجمع البیان آمده است : 

    گروهى از اصحاب پیامبر حتّى در حال سفر روزه گرفته و مایل نبودند که روزه خود را بشکنند!!!

     رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله آنان را گناهکار خواندند.

    امام صادق علیه السّلام فرمود: 

    اگر کسى در سفر روزه بگیرد، من بر جنازه ى او نماز نمى گزارم !!

    در تفسیر قرطبى نیز آمده است که رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله در سفر از مدینه به مکّه در ماه رمضان ، آب خواستند، آنگاه ظرف آب را بر سر دست گرفتند تا مردم ببینند و سپس از آب میل فرمودند.

    به هر حال اگر مسافر یا مریضى روزه گرفت ، روزه اش باطل و باید قضاى آنرا به جا آورد.

    امام صادق علیه السّلام فرمودند: 

    حتّى اگر مادرى نسبت به شیر کودک یا جنین نگرانى داشت ، باید روزه خود را افطار نماید و این نشانه ى رأفت خداوند است.


    پیام ها:

    1 - اسلام براى هر فرد در هر شرایطى ، قانون مناسب دارد. در این آیه ، حکم مسافران ، بیماران و سالمندان بیان شده است . (فمن کان منکم مریضا او على سفر)

    2 - شرایط نباید فلسفه کلّى حکم و آثار و منافع آنرا تماماً از بین ببرد. اگر انسان مریض یا مسافر در شرایطى نمى تواند روزه بگیرد، باید در ایام دیگرى قضا کند تا از منافع روزه برخوردار شود. (فعدة من ایّام اُخر)

    3 - قصد سفر، به تنهایى مانع روزه نیست ، در سفر بودن لازم است . (على سفر)

    4 - قضاى روزه ، زمان خاصّى ندارد. (فعدة من ایام اُخر)

    5 - توانایى ، شرط تکلیف است . (على الّذین یطیقونه )

    6 - تغذیه ى فقرا، در متن احکام جاسازى شده است . (طعام مسکین )

    7 - عباداتى سبب رشد و قرب است که با علاقه و رغبت باشد. (فمن تطوّع )

    8 - دستورات الهى بگونه اى است که حداقل را بر همه واجب کرده است و بیش از آن را به اختیار انسان مى گذارد. در این آیه سیر کردن یک گرسنه واجب ، ولى بیش از آن به عنوان عمل مستحبّى در اختیار خود انسان است . (فمن تطوع خیرا فهو خیر له )

    9 - انجام دستورات خداوند، آثار خوبى دارد که به خود انسان باز مى گردد نه خدا. (ان تصوموا خیر لکم )


     شَهْرُ رَمَضَانَ اَلَّذِى اءُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْءَانُ هُدىً لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمْ الْشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَنْ کَانَ مَرِیْضاً اءَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ اءَیَّامٍ اءُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَیکُم وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (185) بقرة -


    ترجمه :

    (روزه در) ماه رمضان ؛ ماهى است که قرآن در آن نازل شده است . (و قرآن کتابى است که ) هدایتگر مردم همراه با دلائل روشنِ هدایت و وسیله تشخیص حقّ از باطل است ، پس هر کس از شما که این ماه را دریابد، باید روزه بگیرد.

    و آنکس که بیمار یا در سفر باشد، روزهاى دیگرى را به همان تعداد روزه بگیرد.

    خداوند براى شما آسانى مى خواهد و براى شما دشوارى نمى خواهد (این قضاى روزه ) براى آن است که شماره مقرّر روزها را تکمیل کنید وخدا را بر اینکه شما را هدایت کرده ، به بزرگى یاد کنید، باشد که شکرگزار گردید.


    نکته ها:

    O ((رمضان )) از ماده ((رَمض )) به معناى سوزاندن است . البتّه سوزاندنى که دود و خاکستر به همراه نداشته باشد. وجه تسمیه این ماه از آن روست که در ماه رمضان ، گناهان انسان سوزانده مى شود.

    O ماه رمضان ، ماه نزول قرآن مى باشد و تنها ماهى است که نامش در قرآن آمده و شب قدر نیز در این ماه است .

    در تفسیر برهان از پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله نقل شده است که فرمودند: 

    تمام کتاب هاى آسمانى ، در ماه رمضان نازل شده اند.

    ماه رمضان ، بهترین ماه خدا است .

     آن حضرت در جمعه آخر ماه شعبان ، خطبه مفصلى در عظمت ماه رمضان ایراد کرده اند که در بعضى از تفاسیر وکتب روایى آمده است. 

    همچنین در صحیفه سجادیه ، امام سجاد علیه السّلام در وداع ماه رمضان مناجات جان سوزى دارند.

    O اسلام دین آسان و بناى آن بر سهولت و عدم سخت گیرى است . هر کس مریض یا مسافر بود روزه نگیرد و قضاى آن را انجام دهد. اگر وضو گرفتن مشکل است ، تیمّم را جایگزین مى کند. اگر ایستادن در نماز مشکل است ، اجازه ى نشسته نماز خواندن را مى دهد. که این قانون به نام ((قاعده لاحرج )) در فقه مشهور است .



    رمضان ماه مهمانى خدا

    O در رمضان ، مؤمنان با کارت (یا ایّها الّذین آمنوا کُتب علیکم الصّیام ) به میهمانى خداوند دعوت شده اند، و این میهمانى ویژگى هایى دارد:

    1 میزبان ، خداوند است و میهمانان را شخصاً دعوت کرده است .


    2 وسیله پذیرایى ، شب قدر، نزول قرآن ، فرود آمدن فرشتگان ، استجابت دعا، لطافت روح ، و دورى از دوزخ است .


    3 زمان پذیرایى ، ماه رمضان است که به گفته ى روایات ، اوّل آن رحمت ، وسط آن مغفرت و آخر آن پاداش است .


    4 چگونگى پذیرایى ، شب قدر به گونه اى است که در آن نیاز یک سال میهمانان تأمین مى شود و زمین با نزول فرشتگان در شب قدر مزیّن مى گردد.


    5 غذاى این ماه ، غذاى روح است که براى رشد معنوى لازم است ، نه غذاى جسم . لطف غذاى این مهمانى ، آیات قرآن است که تلاوت یک آیه آن در ماه رمضان همچون تلاوت تمام قرآن در ماه هاى دیگر است .


    این میهمانى هیچ سنخیّتى با میهمانى هاى دنیوى ندارد.

    + خداوندِ عالِم و غنى و خالق و باقى و عزیز و جلیل ، میزبان انسان هاى جاهل و فقیر و فانى و مخلوق و ذلیل مى شود و مى گوید: من دعایتان را مستجاب مى کنم و براى هر نفسى که در ماه رمضان مى کشید، پاداش تسبیحى عطا مى کنم.


    آداب مهمانى

    O در وسائل الشیعه براى اخلاق روزه دار در ضمن روایت مفصلى مى خوانیم : 

    روزه دار از دروغ ، گناه ، مجادله ، حسادت ، غیبت ، مخالفت با حقّ، فحش و سرزنش و خشم ، طعنه و ظلم و مردم آزارى ، غفلت ، معاشرت با فاسدان ، سخن چینى و حرام خوارى ، دورى کند و نسبت به نماز، صبر، و صداقت، و یاد قیامت، توجّه خاصّ داشته باشد.

    شرط حضور در این مهمانى ، فقط تحمّل گرسنگى نیست . در حدیث آمده است : 

    آن کس که از اطاعت رهبران آسمانى ، سرباز زند ویا در مسائل خانوادگى و شخصى با همسر خود بدرفتار و نامهربان باشد ویا از تأمین خواسته هاى مشروع او خوددارى کند و یا والدین از او ناراضى باشند، روزه او قبول نیست وشرایط این ضیافت را به جاى نیاورده است .

    O روزه گرچه فوائد ومنافع طبّى از قبیل دفع وبرطرف شدن مواد زاید بدن در اثر گرسنگى را دارد، امّا سحرخیزى ولطافت روح واستجابت دعا در ماه رمضان چیز دیگرى است ومحروم واقعى کسى است که از این همه خیر وبرکت محروم باشد.


    پیام ها:

    1 -  ارزش رمضان ، به نزول قرآن است . ارزش انسان ها نیز مى تواند به مقدارى باشد که قرآن در آنها نفوذ کرده باشد. (الّذى اُنزل فیه القرآن )

    2 - هدایت ، داراى مراحلى است : یک مرحله ى عمومى است ؛ (هدى للناس ) و یک مرحله ى خاصّ است . (وبیّنات من الهدى )

    3 - وجوب روزه ، بعد از یقین به حلول ماه رمضان است . (فمن شهد منکم فلیصمه )

    4 - قضاى روزه بر مریض و مسافر واجب است . (فعدة من ایام اُخر)

    5 - روزه ى قضا، مشروط به زمان خاصّى نیست . (ایّام اُخر)

    6 - احکام خداوند بر اساس آسانى و مطابق طاقت انسان است . (یرید بکم الیسر)

    7 - عسر وحرج ، واجبات را از دوش انسان برمى دارد. (لایرید بکم العسر)

    8 - روزه ى قضا باید به تعداد روزهایى باشد که عذر داشته است . (لتکملوا العدة )

    9 - هدایت و توفیق انجام عبادات ، از طرف خداست . تکبیر، نشان بزرگداشت خدا و عدم توجّه به خود و دیگران است . (لتکبّروا اللّه على ما هداکم )

    10 - روزه ، زمینه ساز هدایت انسان و سپاسگزارى اوست . (لتکبّروا اللّه على ما هداکم و لعلّکم تشکرون )


    منبع:

    تفسیر نور