ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ

بایگانی تیر ۱۳۹۵ :: آ خدا ( وب مهربانی )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

برای اولین بار
- بعد از دیوار مهربانی و طاقچه مهربانی -
اینک :
« وب مهربـــــــــــانی »
مطلـــــب داری بــــــــــذار
مطلــــب نداری بــــــــــــردار
( مطالب دوستان به اسم خودشان منتشر خواهد شد.
ترجیحا مطالبی متناسب با آ خدا )

*******************************
*******************************
تذکر:
لزوما داستان ها و خاطراتی که در این وبلاگ نوشته میشن مربوط به زمان حال نیست بلکه تجربیات تبلیغی سال ها ومحلات مختلف بنده و بعضا همکاران بنده است و حتی در مواردی پیاز داغ قضیه هم زیادتر شده تا جاذبه لازم را پیدا کنه.
بنابراین خواننده محترم حق تطبیق این خاطرات بر محل تبلیغی فعلی حقیر رو ندارد...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
پیوندهای روزانه

۸۴ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

در مورد این جور آدما چه نظری دارین؟!

جمعه, ۱۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۵ ب.ظ

نظر شما ؟! ...

_____________________________________________

بعدا نوشت: 

با تشکر بسیار از نظرات زیبای دوستان...


نکته مثبتی که من از این تصویر می فهمم اینه که انسان عاشق کمالاته!!

و این به نوبه خود نکته بسیار مهم و حائز اهمیتی ست.

البته اینکه چه چیزهایی کمالند و چه چیزهایی نیستند؟! بحث دیگری ست...

بسیاری از افراد ممکنه در تشخیص مصادیق دچار اشتباه بشن،! 

نمونه ش: همین فیگور گرفتنها و بدن نمائی ها!! که نکته منفی این تصویر هم به شمار میاد! 


از طرفی وقتی چیزی کمال شد دارنده اون بهش افتخار می کنه ، و کسی که فاقد اونه خودش رو دوست داره به اون شکل و شمایل دربیاره!!

نمونه ش باز همین تصویر (ابتدا به قیافه طرف نگاه کنین و بعد در آینه به دستان او!!) 


این رفتار هم میتونه مثبت تلقی بشه و هم منفی!

مثبت از این لحاظ که فرمود: هرکس خودش رو به شکل دیگران دربیاره روزی از اونها خواهد شد!

و منفی از این جهت که روند این تغییر کُند شده و بلکه خودش رو روزی به همون ظاهر قانع و دلخوش بکنه.

و یا حتی گاهی خدای ناکرده از غیر مسیر خودش بخواد به اون دست پیدا بکنه ، چنانچه بازار داروهای بدنسازی مؤید این امرند.


ان شاءالله که ما اولا در تشخیص کمالات درست عمل کنیم و در ثانی تلاش کنیم خودمون رو واقعا متصف به اون کنیم، و ثالثا برای اتصاف به اون از مسیر صحیح به غیر صحیح تجاوزی نداشته باشیم.

از گپ و گفت های تلگرامی 4

پنجشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۲ ب.ظ

[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۲۸]

سلام


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۲۹]

خراب کردم....

خراب😔


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۲۹]

سلام


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۲۹]

چی شده؟


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۲۹]

رمضانم پرید :((


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۰]

اینقد صبح گریه کردم


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۰]

خوب نمیگی چی شده؟


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۰]

جوونی کردی لابد؟!


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۱]

هر چی تو ماه رمضون گوش و جشم و دست و ما و شکمو کنترل کردم...


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۱]

دیروز همش رفت!

محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۲]

خوب خیلی سریع اتفاق افتاد بله این جای افسوس بیشتری داره...


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۲]

ولی در جمع راه رو که نبستند...


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۲]

😭


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۲]

خدای شوال همون خدای رمضانه...


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۲]

اینقد من در برابر شیطون ضعیفم؟!


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۲]

بر منکرش لعنت


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۳]

گاهی متأسفانه بله خیلی ضعیفیم


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۳]

😢


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۴]

هنوز فاصله زیادی از رمضان نداریم دلا هنو خیلی تیره نشده، میشه سریع شستش...


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۴]

بله...


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۴]

😔


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۵]

و داری این کارو میکنی...


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۶]

شاید چوب عجب و غرورتو خوردی!!! گاهی انسان موفق به عملی میشه و بعد دچار عجب میشه مخصوصا میبینه کسانی کنارش بودند اون توفیقو نداشته ند


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۶]

این اتفاق رو هم به چشم یه درس بهش نیگاه کن...


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۶]

خیلی غرور داشتم 😔


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۶]

هیچ کس روزه نگرفت ...


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۶]

همینه


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۷]

من هم روزه گرفتم 

هم درس خوندم 

هم احیا رفتم


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۷]

همه چی حساب کتاب داره... این برا اینکه شاختو بشکنند و متوجهت کنند درس خوبی بوده


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۸]

ان شاءالله به خاطر اون روزهای خوبت ، از این روز بدت زودتر بگذرند...


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۸]

ممنون ...😔


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۸]

إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِنْ قَرِیبٍ فَأُولَئِکَ یَتُوبُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا

توبه مال اوناییه که وقتی اشتباهی می کنند سریع برمی گردند...


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۸]

التماس دعا


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۹]

😔


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۹]

عذاب وجدان گرفتم


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۹]

این نشونه خوبیه. معلوم میکنه دلت هنو زنده ست...


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۹]

همش فکر میکنم هفته دیگه زندگیم نابود میشه (کنکوره )


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۹]

اگه خدا بخواد تو کنکورم شاخمو بشکونه؟


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۳۹]

من بخاطر خدا روزه گرفتم که کمکم کنه


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۰]

ان شاءالله یه توبه محکمو جدی، یه قول و قرار جدید، و بعد تمرکز کن رو کنکورت


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۰]

خیلی گریه کردم صبح ...😢


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۱]

شاید ارزش این گریه هات بیش از گریه های شب قدرت باشه .. چه میدونی؟!


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۱]

واقعا نمیدونم


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۱]

فقط این دفعه محکم باش، توفیقتو از خود خدا بدون ، واسه اونایی که از توفیق کمتری برخوردارند دلسوزانه دعا کن ...


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۲]

باور کنین دعا کردم


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۲]

شبای قدر بیشتر برای بقیه دعا کردم


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۲]

این برای خدا بد میشه که 

من روزه گرفتم و کمتر درس خوندم 

حالا یه عده بعد کنکور بگن ما نگرفتیم و رتبمون بهتر شد !!


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۳]

اینجا مشتری دل شکسته ند، گفتین غرور گرفتتتون..


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۳]

اینا رو گره به هم نزن...


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۳]

اره خب غرور داشتم

ولی دعا هم کردم


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۳]

عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم

خیلی پیش میاد چیزی رو دوست داری ولی واسه ت خوب هم ممکنه نباشه


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۳]

فکرم همش رو اینه!

خیلی سطح پایین فکر میکنم!


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۴]

اصلا گاهی نرفتن به دانشگاه ممکنه واقعا مصلحتت باشه...


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۴]

من میدونم حاجی 

ولی جواب دل شکسته بابامو چی بدم؟

جواب اشکای مامانم ؟!


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۴]

همه چی رو خلاصه کردند و می کنیم به یه دانشگاه رفتن...


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۴]

از بیخ فکر غلطیه


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۴]

الان اینجا رقابت بین رتبه های زیر 500 :-/


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۵]

توکل بر خدا به خودش واگذارکن. بعد از تلاش و زحمت میگی : خدایا! هرچه صلاح دنیا و اخرتمه همون بشه


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۵]

مخصوصا از پدر و مادرت هم بخواه اینجوری برات دعا کنند...


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۵]

خواسته هام همش مشروعه والا


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۵]

که اگه نشد دلشون گرم باشه که شاید مصلحتش نبوده


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۶]

من با دانشگاه رفتن خیلی زودتر میتونم ازدواج کنم


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۷]

به ظاهر بله مشروعه اما چه مسیری رو جلو پات میذاره دانشگاه؟ اونو نمیدونی..


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۷]

مسیرشم صحیحه ان شاءالله


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۷]

کم نبودند محجبه و متدین وارد دانشگاه شدند و فضای خاص دانشگاه همه چیشونو ازشون گرفت


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۸]

نمیخوام بگم دانشجوها بدن ها!! اما به همه نمیسازه انچنان که حتی بعضی با اومدن به حوزه چنین حالی پیدا می کنن


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۸]

منم پارسال حرف شمارو زدم 

کار رو ترجیح دادم و جلو خانوادم واستادم


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۸]

ولی نشد !

حالا امسال اگر دانشگاهم نشه !

دیگه هیچی برام نمیمونه


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۸]

ان شاءالله هرچه مصلحته


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۹]

مهم خدمته به خودت و خانواده ت و کشورت. اگه درگرو دانشگاه رفتن ان شاءالله اون بشه ، و اگر به اینه که پی کسب و کاری برین ان شاءالله این بشه.


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۹]

بده دیگه حاجی


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۴۹]

یعنی چی خب....

اصن ما حکمت خدا رو نمیفهمیم

تلاشامونم جواب ندلشته باشه 

دیگه ادم به چ امیدی زندگی کنه؟!


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۵۱]

حکمت خدا همینه که شما اشکی ریختین دعایی کردین سعادت و خوشبختی خواستین و خوب نمیدونی از شرایط آینده خودت. کارتو به خدا که عالم به حال و آینده تویه واگذار می کنی. یعنی شما به هر قیمتی دانشگاه میخواین؟!


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۵۱]

کار پارسال خواستم ...نشد !

دانشگاه هم که اگر امسال نشه...خدای نکرده


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۵۱]

ممنون


[۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۵۱]

مزاحم نمیشم 😔


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۵۱]

کارتو بکن و بعد از اون واقعا به خود خدا واگذار کن که هر چه صلاح من و مملکتمه


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۵۲]

گاهی حتی بگو خدا! مهم من تنها که نیستم هرکسی که میتونه منشأ آثار بهتری بشه اون دانشگاه بیاد ولو رقیب من باشه!!

یه کم دیدمونو وسیعتر کنیم، زندگی خیلی شیرین تر میشه و شکست هامون هم قابل پذیرشتر.


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۷.۱۶ ۰۹:۵۲]

موفق باشید و سربلند.


+  فَإِذَا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ یُشْرِکُونَ

وقت کنکور و ... بعضیا خدا خداشون بلنده، خدا هم کار راه اندازه اما بعدش متأسفانه قول و قرارهارو فراموش می کنند ...

بله خواسته ها رو هم باید از خود خدا خواست اما تنها خدا رو برا این خواستن ، در واقع خودخواهی ست تا خداخواهی ...

از گپ و گفت های تلگرامی 3

پنجشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱ ق.ظ

 [۰۷.۰۶.۱۶ ۱۴:۵۰]

سلام علیکم


 [۰۷.۰۶.۱۶ ۱۴:۵۰]

هستین ؟ سوال داشتم؟


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۲۹]

سلام. در خدمتیم


[۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۲۹]

عع . تشریف آوردین


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۰]

بفرمائین


[۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۱]

یه سوال درباره صحبت با نامحرم دارم


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۱]

خوب..

[۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۲]

چه موقعی صحبت با نامحرم گناه میشه؟


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۳]

وقتی همون موقع از رو لذت باشه، یا وقتی زمینه فساد بعدی رو فراهم کنه...


[۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۳]

ین چی لذت؟


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۳]

خوشش میاد از حرف زدن با او


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۴]

یعنی اگه مثلا جنس موافق بود اینجور حسی پیدا نمی کرد ...


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۵]

گاهی به آرامش میرسن...


[۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۵]

خب اگه طرف مقابل راهنماییمون کنه چی؟


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۵]

نه به خاطر نوع گفته ها ، بخاطر لحن چنین حسی پیدا بکنه


[۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۵]

آهان


[۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۶]

اگر فقط برای راهنمایی صحبت کنیم بعد طرف مقابل یه خرده یه جوری حرف بزنه چی؟


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۶]

اضافیش مشکل داره دیگه...


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۶]

ملاک رو ببینین ، هرجا ملاک اومد حکمم میاد!


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۷]

پس ممکنه اول یه صحبتی حلال باشه اما ادامه ش مشکل دار...


[۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۷]

آره


[۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۸]

خب. اینجا چیکار کنیم ما؟


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۳۹]

از گناه باید چکار کرد؟!


[۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۴۰]

اگه طرف مقابل این طوری بود چیکار کنیم؟


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۴۱]

کمک بر گناه مثل خود گناه،  گناهه... اگه میدونین داره به گناه می افته یا عرض کردم بعدا جوریه که به گناه می افته اینجا هم مشکل داره. اما تا نمی دونین مشکلی نداره مگر حرف زدن انسان حرف زدن معمولی نباشه ...


محمد شورگشتی, [۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۴۲]

تن صدا ، مضمون صحبتهایی که رد و بدل میشه ، ظرفیت طرف ، همه رو باید در این جهت لحاظ کرد ...


[۰۷.۰۶.۱۶ ۱۷:۴۳]

آهان

______________________________________________


+ بعدا نوشت:

اگه با شخصی چت کنی و بهش علاقمند شی بدون اینکه اون روحشم خبر داشته باشه و اون بهت کمکهایی کرده باشه که باعث شه بهش علاقمند شین اگه به اون ارتباط ادامه بدین گناهش پای کیه؟ همونی که علاقمند شده یا هر دو؟ اگه هر دو لازمه شخص دوم چیزی بدونه؟


سلام

بله از آفات این ارتباطات مجازی مخصوصا وقتی طولانی تر میشه، ایجاد علاقه و وابستگی ست.
اصلا ادامه دادن ارتباط تا این حد صحیح نیست.
خود طرف بهترین کسیه که تشخیص میده که دیگه این گپ و گفت طبیعی نیست و به سمت و سویی دیگه میره و میبایست هرچه سریعتر قطعش کنه و توجیهات قابل قبول نیست...
طرف مقابل از اونجا که مطلع نیست نمیشه در مورد او هم قائل به معصیت شد...

فشار؟!

چهارشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۳۹ ب.ظ

اون چیزی که مردم رو بیش از مشکلات اقتصادی زجر میده و ناراحت میکنه : سوءاستفاده های اقتصادی و مالی ست، اون هم عمدتا از قِبَل مسئولین و منتسبین نظام!

قالبش فرق نمیکنه، اختلاس باشه یا فیش های حقوقی یا هرچیز دیگه...

نمیدونم واقعا چه جوری بعضی اینقدر راحت یه همچین مبالغ سنگینی از گلوشون پایین میره در حالی که بخشی از جامعه ، تو نون شبشون مونده ند؟!!

فقط یه کلام : قرار مردم و نظام این نبود!!

حفظ یک ماه دستاورد

چهارشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۷ ب.ظ

علی (ع) در خطبه عید فطر :

واعلموا عباد الله أن أدنى ما للصائمین والصائمات أن ینادیهم ملک فی آخر یوم من شهر رمضان: ابشروا عباد الله، فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم، فانظروا کیف تکونون فیما تستأنفون - بحارالانوار ج 87 ص 362

بدانید بندگان خدا!

براستی کمترین چیزی که برای مردان و زنان روزه دار خواهد بود، این است که در روز آخر ماه رمضان فرشته ای ندایشان دهد:

بشارتتان باد! که گناهان پیشینتان مورد بخشش قرار گرفته است، پس مراقب باشید که در آینده چگونه عمل خواهید کرد؟!!


بعد از یک ماه امساک وروزه داری در ماه مبارک رمضان،لازمه از خودمون بپرسیم چه کنیم که رمضانی باقی بمونیم؟!

چرا که رمضان به عنوان آغاز یک راه است ونه پایان آن!

رمضان فروردین است وشروع سالی نو! : أول السنة: شهر رمضان - بحارالانوار ج 55 ص 376 -


 اما مهمتر اینه که بدانیم دستاوردمان از ماه مبارک چه بود که میبایست در حفظش بکوشیم؟؟؟!

یکی از مهمترین مضامینی که در این ماه از خدا میخواستیم این بود که مارا از « آزادشدگان از آتش » قرار بدهد و معنی آن جز این نیست که ما اسیر آتشیم!!


 توضیح مطلب

انسان اگه بدهکار باشه وجبران بدهیشو نتونه بکنه، چیزی از او گرو میگیرن! 

در بدهی مادی سند خانه و ماشین و... گرو گرفته میشه، اما در بدهی معنوی که با گناه حاصل میشه، آن چیزی که گرو میگیرن خود شخصه!!! -رسول الله:ان انفسکم مرهونة بأعمالم- بحار الانوار ج 56 ص 220 -

ولذاست که بر خود اختیاری نداره! 

میگه: 

هرکاری کردم که جلو خشممو بگیرم نتونستم!! 

میخواستم نگاه به چهره نامحرم نکنم اما هرکاری کردم نشد!! 

و راست میگه ... 

چون وجودش گرو بود!!!


به برکت ماه برکت، انسان از گرو خارج شد، و به جای او شیاطین بودند که دربند بودند!!!

این است دستاوردمان از یک ماه روزه داری! 

و این است اون چیزی که باید در تمام سال حفظش کنیم، تا تنها بهره ما از روزه گرسنگی و تشنگی نبوده باشه!! ...

« آزادی»

موفق باشید والتماس دعا

کردن و ناکردن !

سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۹ ب.ظ

دوش مى گفت بلبلى با باز

کز چه حال تو خوشتر است از من ؟!


تو که زشتى و بد عبوس و مهیب

تو که لالى و گنگ و بسته دهن !


مست و آزاد روى دست شهان

با دوصد ناز مى کنى مسکن !

من بدین ناطقى و خوشخوانى

با خوش اندامى و ظریفىِ تن


قفسم مسکن است و روزم شب !

بهره ام غصه است و رنج و محن !

باز گفتا که راست مى گوئى

لیک سرّش بود بسى روشن :


دأب تو : گفتن است و ناکردن

خوى من : کردن است و ناگفتن !

هلال ِ شوال

سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۰۵ ب.ظ

مهربانی مگر بد است؟! /فیض سحر مگر سیر شدنی بود؟! /سفره های منظم به که بد کرده بودند؟! /فقط تو دل داری، مساجد نه؟! /نمی گویند: دوای هر دردی پرهیز است؟! /وداع کدام عزیز شیرین بود، که این باشد؟! /بگوئید : لبخندش را برای خودش نگه دارد! /من اگر نخواهم ماه بزند، که را باید ببینم؟!

+ پیش پیشکی پیام داده:

دعای روز اول شوال:

الّلهُمّ آخیییییییش !!!

فلسفه فطره

 پرسش 238 . فلسفه و فواید پرداخت فطره چیست؟

«زکات فطره» به اتفاق شیعه و سنى، واجب است و در متون دینى براى آن، فلسفه و فواید متعددى برشمرده است که مهمترین آنها عبارت است از:

1. زکات فطره مکمّل و تمام کننده روزه است ؛ همانگونه که درود و صلوات بر پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله مکمل و تمام کننده نماز است.[383]

2. باعث قبولى روزه ماه مبارک رمضان مى گردد.[384]

3. موجب حفظ انسان از مرگ ( غیرحتمی ) در آن سال مى شود.[385]

4. باعث سلامتى جسم و پاکسازى روح از رذایل اخلاقى است.[386]

5. مکمل و تمام کننده زکات مال است.[387]


 معناى فطره

 پرسش 239 . واژه «فطره» در زکات فطره به چه مناسبت است؟

«فطره» در لغت چند معنا دارد که مهمترین آنها « خلقت » و « اسلام » است.
در اصطلاح عبارت است از: «زکاتى که هر مسلمان براى خود و هر کس که نان خور او محسوب می شود، به مستحق مى پردازد».
زمان اداى آن: مغرب روز آخر ماه رمضان تا ظهر روز عید فطر است.

با توجه به این که پرداخت این نوع حق مالى، باعث سلامت جسم و روح مى شود، آن را زکات بدن یا فطره مى نامند.
 شاید وجه تناسب آن با معناى اسلام، این باشد که زکات فطره مقتضاى اسلام است ؛ از این رو کسى که پیش از غروب شب عید فطر مسلمان شود، این تکلیف متوجه او هم خواهد شد.

زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر «بالغ»، «عاقل» و «غنى» باشند واجب است؛ یعنى، باید براى خودش و کسانى که نانخور او هستند، براى هر نفر سه کیلو از خوراک مردم (مثل گندم، جو، خرما، کشمش، برنج، ذرت و یا مانند اینها) و یا پول یکى از آنها را به مستحق بدهد.

 

فطره دانشجو

 پرسش 240 . آیا زکات فطره براى دانشجویى که در خوابگاه سکونت دارد، واجب است؟

همه مراجع: اگر مخارج او را پدر و مادر مى دهند و نان خور آنان محسوب مى شود، بر عهده آنها است و اگر دانشجو مستقل است، بر عهده خودش مى باشد.[388]

 پرسش 241 . فطره دانشجویانى که در خوابگاه به سر مىبرند و از غذاى دانشگاه - بدون پرداخت هزینه - استفاده مىکنند، بر عهده چه کسى است؟

همه مراجع (به جز صافى، مکارم و نورى): بر عهده خودش است و چنانچه تمکن مالى نداشته باشد، از او ساقط است.[389]

آیت اللّه صافى: هر کدام تمکن داشته باشند، بنابراحتیاط خودشان بپردازند.[390]

آیت اللّه مکارم: اگر تمکن مالى دارد، بنابر احتیاط واجب خودش بپردازد.[391]

آیت اللّه نورى: در فرض یاد شده، زکات فطره بر کسى واجب نیست.[392]

 تبصره کسانى که گفته اند زکات فطره بر عهده دانشجو نیست، معتقدند: اگر تمکن مالى دارد، احتیاط مستحب آن است که خودشان بپردازند.

 

فطره نامزد شرعى

 پرسش 242 . فطره دخترى که در حال عقد است، بر عهده کیست؟

همه مراجع: اگر نان خور پدرش باشد، بر عهده او است.[393]

 

فطره زن وشوهر

 پرسش 243 . اگر زن به جهت نیاز شوهر، در تأمین مخارج زندگى کمک کند ؛ چه کسى باید زکات فطره آنها را بدهد؟

همه مراجع: اگر زن نانخور شوهر محسوب شود، باید شوهر در صورت توانایى زکات فطره خود و همسرش را بدهد و اگر زن نانخور شوهر و شخص دیگرى نباشد، باید خودش زکات فطره اش را بدهد.[394]

 

فطره ناشزه

 پرسش 244 . زنى که از تمکین شوهر خوددارى مى کند، آیا زکات فطره او از شوهرش برداشته مى شود؟

همه مراجع: خیر، باید شوهرش زکات فطره او را بدهد ؛ مگر آنکه نان خور شخص دیگرى باشد.[395]

 

فطره زن و فرزند

 پرسش 245 . پدرى که زکات فطره نمى دهد، تکلیف زن و فرزند او چه مى شود؟

همه مراجع (به جز سیستانى، صافى و مکارم): بر آنان تکلیفى نیست و لازم نیست فطره بدهند.[396]

آیات عظام سیستانى و مکارم: احتیاط واجب آن است که اگر مى توانند، خودشان فطره بدهند.[397]

آیت اللّه صافى: بر زن و فرزند تکلیفى نیست و لازم نیست فطره بدهند، مگر آن که غنى و متمکن باشند، در این صورت احتیاط لازم آن است که فطره خود را بدهند.[398]


فطره جنین

 پرسش 246 . آیا فرزندى که هنوز متولد نشده، زکات فطره دارد؟

همه مراجع: بچه اى که در شکم مادر است، پرداخت زکات فطره اش واجب نیست ؛ مگر آنکه پیش از غروب شب عید فطر به دنیا آید.[399]

 

فطره میهمان

 پرسش 247 . میهمانى که بعد از اذان مغرب شب عید فطر به خانه انسان بیاید، تکلیف فطره اش چه مى شود؟

همه مراجع (به جز سیستانى): فطره او بر عهده صاحب خانه نیست.[400]

آیت اللّه سیستانى: اگر نان خور او محسوب شود و شب در آنجا بخوابد، بنابر احتیاط واجب، فطره او بر عهده صاحب خانه است.[401]

 

 پرسش 248 . اگر میهمان فطره خودش را بدهد، آیا از عهده صاحبخانه ساقط مى شود؟

همه مراجع (به جز صافى): اگر با اجازه صاحب خانه و به وکالت از او فطره خودش را بدهد، از عهده میزبان ساقط مى شود.[402]

 آیت اللّه صافى: از عهده صاحب خانه ساقط نمى شود.[403]

 پرسش 249 . اگر انسان شب عید فطر میهمان داشته باشد و صبح متوجه شود که عید بوده ؛ آیا فطره آنها بر او واجب است؟

همه مراجع: نا آگاهى از رؤیت هلال، تأثیرى در حکم پرداخت فطره ندارد.[404]

 

 پرسش 250 . آیا خوردن افطارى از سوى میهمان، تأثیرى در وجوب زکات فطره دارد؟

همه مراجع (به جز بهجت و صافى): خیر، ملاک آن است که میهمان نان خور صاحب خانه محسوب شود و خوردن افطارى، هیچ تأثیرى در حکم ندارد.[405]

آیت اللّه بهجت: اگر میهمان نان خور صاحب خانه محسوب شود و به قصد خوردن افطارى آمده باشد - هر چند براى او مانعى پیش آید که نتواند غذا صرف کند - زکات فطره او بر صاحب خانه واجب است.[406]

آیت اللّه صافى: اگر میهمان نان خور صاحب خانه محسوب شود و یا افطارى صرف کند (هر چند نان خور محسوب نشود)، زکات فطره او بر صاحب خانه واجب است.[407]

 

 پرسش 251 . میهمانى که پیش از غروب شب عید فطر به خانه انسان مى آید و شب را تا صبح در آنجا مى ماند، آیا فطره او به عهده صاحب خانه است؟

آیات عظام امام و نورى: اگر نانخور صاحب خانه محسوب شود، زکات فطره میهمان بر عهده او است.[408]

آیت اللّه بهجت: اگر میهمان نان خور صاحب خانه محسوب شود و به قصد خوردن افطارى آمده باشد - هر چند براى او مانعى پیش آید که نتواند غذا صرف کند - زکات فطره او بر صاحب خانه واجب است.[409]

آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: اگر مهمانى باشد که شب را هم مى ماند، زکات فطره او بر عهده صاحب خانه است.[410]

آیات عظام خامنه اى و فاضل: اگر نانخور صاحب خانه محسوب شود زکات فطره میهمان بر عهده او است؛ مانند خدمتکار و یا برخى از خویشاوندان که هر از چند گاه چند روزى در منزل صاحب خانه به سر مى برند، ولى زکات فطره میهمان یک شبه بر عهده صاحب خانه نیست.[411]

آیت اللّه صافى: اگر میهمان نان خور صاحب خانه محسوب شود و یا افطارى صرف کند (هر چند نان خور محسوب نشود)، زکات فطره او بر صاحب خانه واجب است.[412]

آیت اللّه مکارم: اگر تصمیم دارد مدتى نزد صاحبخانه بماند، زکات فطره میهمان بر عهده او است؛ ولى اگر براى شب عید دعوت شده (و یا تنها شب را در آنجا مى ماند)، فطره او بر صاحبخانه نیست.[413]

 

میهمان چند ساعته

 پرسش 252 . میهمانى که پیش از غروب شب عید فطر به خانه انسان مى آید و یکى، دو ساعت پس از صرف افطارى مى رود، بر عهده کیست؟

همه مراجع (به جز بهجت، صافى و نورى): در فرض یاد شده، فطره میهمان بر عهده صاحب خانه نیست.[414]

آیات عظام بهجت، صافى و نورى: در فرض یاد شده، فطره میهمان بر عهده صاحبخانه است.[415]

 

فطره فقیر

 پرسش 253 . آیا پرداخت زکات فطره بر کسى که توان مالى ندارد، واجب است؟

همه مراجع: اگر فقیر باشد، زکات فطره بر او واجب نیست و اگر سه کیلو گندم و مانند آن و یا قیمت آنها را دارد، مستحب است آن را به عنوان زکات فطره بدهد و چنانچه افرادى تحت تکفل دارد، مى تواند آن را به قصد فطره، بین نفرات خانواده دست گردان کنند و بهتر است نفر آخر، آن را به کسى بدهد که از خودشان نباشد.[416]

 

مستحق فطره

 پرسش 254 . آیا مى توان زکات فطره را به کسى که تأمین مخارجش بر عهده پدر و مادر است، پرداخت کرد؟

همه مراجع (به جز امام): اگر محتاج است و پدر و مادر او مخارجش را نمى پردازند، دیگران مى توانند به او زکات دهند.[417]

امام: اگر محتاج است، دیگران مى توانند به او زکات بدهند.[418]

 

 پرسش 255 . آیا زکات فطره را مى توان به پدر و مادر خود - در صورت مستحق بودن - پرداخت کرد؟

همه مراجع: اگر پدر و مادر فقیر باشند، فرزندان باید مخارج واجب آنان را بپردازند و نمى توان چیزى از زکات فطره به آنان داد.[419]

 

 پرسش 256 . آیا زکات فطره را مى توان به خانواده فقیر غیرمتدین داد؟

همه مراجع (به جز بهجت): در زکات فطره، عدالتِ گیرنده لازم نیست ؛ ولى به کسى که آشکارا گناه کبیره انجام مى دهد، بنا بر احتیاط واجب نباید زکات فطره داد.[420]

آیت اللّه بهجت: در زکات فطره، عدالتِ گیرنده لازم نیست ؛ ولى به کسى که آشکارا گناه کبیره انجام مى دهد، بنا بر احتیاط واجب نباید زکات فطره داد ؛ مگر به قدر ضروریات او و خانواده اش.[421]

 

 پرسش 257 . آیا پدر مى تواند زکات فطره را به فرزند دانشجوى خود که محتاج است، بدهد؟

همه مراجع: اگر فرزندان فقیر باشند، پدر و مادر باید مخارج واجب آنان را بپردازند و نمى توان چیزى از زکات فطره به آنها داد.[422]

 

فطره و خویشاوند

 پرسش 258 . آیا جایز است زکات فطره را به عنوان هدیه، به خویشاوندان آبرومند و مستحق داد؟

همه مراجع: آرى، مى تواند به عنوان هدیه بدهد و لازم نیست به او بگوید زکات فطره است ؛ ولى باید در نیت قصد زکات کند.[423]

 

فطره و بدهکار

 پرسش 259 . آیا زکات فطره را مى توان به فرد بدهکار داد؟

آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، فاضل، خامنه اى و نورى: اگر نمى تواند بدهى خود را بپردازد، دادن فطره به او اشکال ندارد.[424]

 آیات عظام سیستانى، صافى، مکارم و وحید: بنابر احتیاط واجب، باید فطره را به فقیر داد. پس اگر فرد بدهکار فقیر است، دادن فطره به او جایز است.[425]

 

فطره و امور فرهنگى

 پرسش 260 . آیا جایز است زکات فطره را در امور فرهنگى و مذهبى - که باعث نشر معارف دین مى شود - صرف کرد؟

آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، خامنه اى، فاضل و نورى: صرف زکات فطره در راه نشر معارف دین اشکال ندارد ؛ ولى بهتر است آن را به فقیر بدهند.[426]

آیات عظام سیستانى، مکارم و وحید: بنابر احتیاط واجب، باید فطره را به فقیر داد.[427]

 

فطره و سادات

 پرسش 261 . کسى که سید نیست، مى تواند فطره را به سید بدهد؟

همه مراجع: خیر، جایز نیست.[428]

 

پرداخت فطره

 پرسش 262 . چند فطره را مى توان به یک فقیر داد؟

آیات عظام امام، فاضل، خامنه اى، مکارم و نورى: بنابر احتیاط واجب، نباید به یک فقیر بیشتر از مخارج سالش فطره بدهند.[429]

 آیهاللّه بهجت: نباید به یک فقیر، بیشتر از مخارج سالش فطره بدهند.[430]

آیات عظام تبریزى، سیستانى، صافى و وحید: آرى، اشکال ندارد.[431]

 

کنار گذاشتن فطره

 پرسش 263 . اگر شخص فطره را کنار بگذارد، مى تواند از آن استفاده کند و بعد به جاى آن مال دیگرى بگذارد؟

همه مراجع: خیر، باید همان را که کنار گذاشته، براى فطره بدهد.[432]

 پرسش 264 . اگر کسى فطره ندهد و کنار هم نگذاشته باشد، تکلیفش چیست؟

همه مراجع (به جز بهجت، تبریزى و خامنه اى): گناه کرده است و احتیاط واجب آن است که در آینده - بدون این که نیت ادا و قضا کند - فطره را بدهد.[433]

آیهت اللّه بهجت: گناه کرده است و احتیاط مستحب آن است که در آینده آن را قضا کند.[434]

آیات عظام تبریزى و خامنه اى: گناه کرده است و باید در آینده - بدون این که نیت ادا و قضا کند - فطره را بدهد.[435]

 

گم شدن فطره

 پرسش 265 . اگر فرد در شب عید فطر زکات فطره را جدا کند اما سهواً گم شود یا خرج گردد وظیفه چیست؟

همه مراجع: باید دوباره آن را بدهند و بنابر احتیاط واجب به نیت قربت مطلقه باشد.[436]

 

زمان پرداخت فطره

 پرسش 266 . زمان کنار گذاشتن فطره و پرداخت آن چه موقع است؟

همه مراجع: اگر نماز عید فطر مى خواند، بنابر احتیاط واجب باید پیش از نماز بدهد یا [کنار بگذارد] و اگر نماز عید نمى خواند، تا ظهر روز عید فطر مهلت دارد.[437]

 

دستگردان فطره

 پرسش 267 . آیا جایز است پیش از ماه رمضان، فطره را به فقیر داد؟

همه مراجع: خیر، کفایت نمى کند ؛ ولى مى تواند آن را به عنوان قرض به او بدهد و در روز عید فطر، طلب خود را بابت فطره حساب کند.[438]

 

جنس فطره

 پرسش 268 . زکات فطره را باید از قوت متعارف داد، یا قوت شرعى؟

 همه مراجع: اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها داده شود، کفایت مى کند و قُوت غالب لازم نیست.[439]

 

مقدار فطره

 پرسش 269 . مقدار فطره چقدر است؟

همه مراجع: شخص باید براى خودش و کسانى که نان خور او محسوب مى شوند، براى هر نفر سه کیلو از خوراک مردم (مثل گندم، جو، خرما، کشمش، برنج، ذرت و یا مانند اینها) و یا پول یکى از آنها را به مستحق بدهد.[440]


انتقال فطره

 پرسش 270 . جایز است فطره را در شهر دیگرى بدهیم؟

همه مراجع (به جز بهجت): اگر در محل و شهر خودش مستحق پیدا نشود، مى تواند آن را به شهر دیگرى ببرد.[441]

آیت اللّه بهجت: مى تواند فطره را به شهر دیگرى ببرد ؛ هر چند در شهر خودش مستحق پیدا شود.[442]

_______________________________________________________

 پاورقی:


[383]. من لایحضره الفقیه، ج2، باب الفطرة، ص 183.

 

[384]. من لایحضره الفقیه، ج2، باب الفطرة، ص 183.

 

[385]. کافى، ج 4، باب الفطره، ص 174.

 

[386]. در روایتى در تفسیر آیه شریفه «قد افلح من زکیها» آمده است : منظور از تزکیه زکات فطره است. مستدرک وسائلالشیعه، ج 7، ابواب زکاة الفطره، ص 137.

 

[387]. وسائل الشیعه، ج 9، ابواب زکاة الفطره، ص 318.

 

[388]. العروة الوثقى، ج 2، زکات الفطره، فصل 2، م 2.

 

[389]. امام، استفتاآت، ج 1، زکات، س 17 ؛ خامنهاى، استفتاء، س 859 و 860 و 863 فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 876 ؛ تبریزى، استفتاآت، س 780 و 781 و 792 ؛ دفتر: وحید، بهجت و سیستانى.

 

[390]. جامعالاحکام، ج 1، س 563.

 

[391]. مکارم، استفتاآت، ج 1، س 369.

 

[392]. نورى، استفتاآت، ج 2، س 302.

 

[393]. توضیحالمسائل مراجع، م 2008.

 

[394]. العروة الوثقى، ج 2، زکاة الفطره، الفصل الثانى، م 3.

 

[395]. العروة الوثقى، ج 2، زکاه الفطره، الفصل الثانى، م 3.

 

[396]. توضیحالمسائل مراجع، م 2006 ؛ وحید، توضیحالمسائل، م 2023.

 

[397]. توضیحالمسائل مراجع، م 2006.

 

[398]. دفتر.

 

[399]. العروة الوثقى، ج 2، زکاهالفطره، الفصل الثانى، م 12.

 

[400]. توضیحالمسائل مراجع، م 1997 ؛ وحید، توضیحالمسائل، م 2014 ؛ دفتر: خامنهاى.

 

[401]. سیستانى، توضیحالمسائل مراجع، م 1997.

 

[402]. تبریزى، استفتاآت، س 782 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 637 ؛ مکارم و بهجت، توضیحالمسائل مراجع،م 2006 ؛ دفتر: همه مراجع.

 

[403]. توضیح المسائل مراجع، م 2015.

 

[404]. ر.ک : منابع پرسش 245 با عنوان فطره زن و فرزند.

 

[405]. نورى، تعلیقات على العروة، زکاه الفطره، الفصل الثانى ؛ تبریزى، استفتاآت، س 783 ؛ خامنهاى، استفتاء، س 888 ؛ سیستانى، وحید، منهاج الصالحین، زکاه الفطره، م 1172 ؛ بهجت، توضیحالمسائل، م 1997 و وسیلهالنجاه، ج 1، م 1348 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 472.

 

[406]. بهجت، وسیلهالنجاه، ج 1، م 1348.

 

[407]. صافى، هدایة العباد، ج 1، م، 1580.

 

[408]. امام، توضیحالمسائل مراجع، م 1995.

 

[409]. بهجت، وسیلهالنجاه، ج 1، م 1348.

 

[410]. تبریزى، استفتاء، س 783 ؛ سیستانى و وحید، منهاجالصالحین، زکاة الفطره، م 1172.

 

[411]. خامنهاى، استفتاء، س 888 و فاضل، جامعالمسائل، ج 2، س 472.

 

[412]. صافى، هدایة العباد، ج 1، م، 1580.

 

[413]. مکارم، توضیحالمسائل مراجع، م 1995 و تعلیقات على العروة، زکاة الفطره، الفصل الثانى.

 

[414]. دفتر: همه مراجع ؛ تبریزى، استفتاآت، س 783؛ خامنهاى، استفتاء، س 888 ؛ سیستانى، وحید، منهاجالصالحین، زکاهالفطره، م1172 ؛ بهجت، وسیلهالنجاه، ج1، م1348 ؛ فاضل، جامعالمسائل، ج2، س472.

 

[415]. صافى، هدایة العباد، ج 1، م، 1580 ؛ نورى، تعلیقات على العروة، زکاه الفطره، الفصل الثانى.

 

[416]. توضیحالمسائل مراجع، م 2002 ؛ العروة الوثقى، ج 2، زکاه الفطره، الفصل الاول.

 

[417]. توضیحالمسائل مراجع، م 1948 و وحید، توضیحالمسائل، م 1965.

 

[418]. توضیحالمسائل مراجع، م 1948 و تعلیقات على العروه، ج 3 ؛ اوصاف المستحقین الزکاة، م 11.

[419]. توضیحالمسائل مراجع، م 1948 ؛ نورى، توضیحالمسائل، م 944.

 

[420]. توضیحالمسائل مراجع، م 2016، 1946 ؛ وحید، توضیحالمسائل، م 2033.

 

[421]. بهجت، توضیحالمسائل مراجع، م 1946، 2014،2016.

 

[422]. توضیحالمسائل مراجع، م 1948 و خامنهاى، استفتاء، س 880.

 

[423]. توضیحالمسائل مراجع، م 1935 ؛ وحید، توضیحالمسائل، م 1952 و دفتر: خامنهاى.

 

[424]. توضیحالمسائل مراجع، م 1925، 2014 ؛ خامنهاى، استفتاء، س 893.

 

[425]. توضیحالمسائل مراجع، م 1925، 2014 ؛ وحید، توضیحالمسائل، م 2031، 1942.

 

[426]. خامنهاى، استفتاء، س 893 ؛ توضیحالمسائل مراجع، م 1925، 2014.

 

[427]. توضیحالمسائل مراجع، م 1925، 2014 ؛وحید، توضیحالمسائل، م 2031، 1942.

 

[428]. توضیحالمسائل مراجع، م 2009 ؛ وحید، توضیحالمسائل، م 2026.

 

[429]. توضیحالمسائل مراجع، م 2018.

 

[430]. توضیحالمسائل مراجع، م 2018.

 

[431]. توضیحالمسائل مراجع، م 2018 ؛ وحید، توضیحالمسائل، م 2035.

 

[432]. توضیحالمسائل مراجع، م 2032 ؛ وحید، توضیحالمسائل، م 2049 ؛ خامنهاى، استفتاء، س 885.

 

[433]. توضیحالمسائل مراجع، م 2031 ؛ وحید، توضیحالمسائل، م 2048.

 

[434]. بهجت، توضیحالمسائل مراجع، 2031.

 

[435]. تبریزى، توضیحالمسائل مراجع، م 2031 ؛ خامنهاى، استفتاء، س 143.

 

[436]. سیستانى استفتاآت بخش فطریه، س 5 و دفتر مراجع.

 

[437]. توضیحالمسائلمراجع، م 2029 ؛ وحید، توضیحالمسائل، م 2046 ؛ دفتر: خامنهاى.

 

[438]. توضیحالمسائل مراجع، م 2025 ؛ وحید، توضیحالمسائل، م 2042 ؛ دفتر: خامنهاى.

 

[439]. خامنهاى، استفتاء، س 885 ؛ العروة الوثقى، ج 2، زکاة الفطره، الفصل السادس.

 

[440]. توضیحالمسائل مراجع، م 1991 ؛ وحید، توضیحالمسائل، م 2008.

 

[441]. توضیحالمسائل مراجع، م 2035 ؛ خامنهاى، استفتاء، س 857 ؛ وحید، توضیحالمسائل، م 2052.

 

[442]. بهجت، توضیحالمسائل مراجع، م 2035.


 

منبع:

پرسش وپاسخ دانشجویی  دفتر 17 احکام روزه

سید مجتبی حسینی

از گپ و گفت های تلگرامی 2

سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱ ب.ظ

[۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۰۶]

استاد یه سوال بپرسم؟


[۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۰۶]

ببخشیدا من هر وقت میبینم آنلاینید مزاحمتون میشم


محمد شورگشتی, [۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۰۷]

خواهش. در خدمتیم ...


[۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۰۸]

من همیشه برای عجب پیدا نکردن یکسره به خودم میگم که تو گناه کاری(به خودم تلقین میکنم)کارم درسته؟


[۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۰۸]

بعدش یه نا امیدی ایجاد میشه برام


محمد شورگشتی, [۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۰۸]

در واقع هم اینچنینه. حتی اونها که جلوتر از ماها حرکت میکنن عباداتشون رو هم گناه تلقی می کنند


محمد شورگشتی, [۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۰۹]

ولی خوب بهتر از من میدونین در این مقوله ها حفظ تعادل حرف اول رو میزنه


محمد شورگشتی, [۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۰۹]

از چاله عُجب به چاله ناامیدی افتادن ، اصلا چیز جالبی نیست


محمد شورگشتی, [۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۱۰]

میگن خواست ابروشو درست کنه چشمشو زد کور کرد ، اینم از اون دسته


[۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۱۰]

خب چیکار کنم. ینی چطور حفظ تعادل کنم. میشه یه مثال بزنین


محمد شورگشتی, [۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۱۱]

القاء گناهکاری و قصور ،در کنارش امیدواری به فضل و رحمت خدا


[۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۱۲]

آها


[۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۱۲]

یعنی همین که القا کنییم گناه کاریم و بعد توبه باعث بالا رفتن ایمان و حفظ تعادل میشه.درسته؟


محمد شورگشتی, [۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۱۵]

بله. البته هردوش واقعی باشه. با القاء گناه سنگین بشی و با تجدید توبه سبک...


[۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۱۶]

بعضی وقت ها خیلی تو زندگیم و ایمانم بالا پایین دارم . یعنی یه مدت خوبم بعد دوباره میام پایین. فکر کردم به خاطر عجب باشه. نظرتون چیه؟درست فکر کردم؟


محمد شورگشتی, [۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۱۶]

نه لزوما اینجور نیست


محمد شورگشتی, [۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۱۷]

اتفاقا تو روایات داریم که جای نگرانی نیست


محمد شورگشتی, [۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۱۷]

اما نذارین مدتش طولانی بشه


 [۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۱۷]

آها


محمد شورگشتی, [۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۱۷]

ورزشکارهارو هم دیدی ایام افت دارند


محمد شورگشتی, [۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۱۸]

و توصیه می کنن اینجور اوقات اکتفا به واجباتتون کنین


[۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۱۹]

من یه مدت که سرم شلوغ باشه. حس میکنم ایمانم کم میشه. یعنی مثلا موقع هایی که امتحان دارم یا کارهای دیگه  سرعت نماز خوندنم زیاد و حضور قلبم کم میشه. یا موارد دیگه. این نشونه ضعف تو ایمانمه؟


محمد شورگشتی, [۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۲۲]

خودتون میگین اثر سرشلوغیه. البته درستش اینه که هرچی رو به جاش و به اندازه ش داشته باشیم. برنامه ریزی تونو دقیق تر باید بکنین. یه چیزایی رو ثابت زندگیتون کنین : عبادت ، استراحت ، تغذیه ، وگرنه از اینها که بزنین بر کیفیت کارتونم تأثیر منفی خواهد گذاشت...


 [۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۲۲]

درسته


 [۱۶.۰۵.۱۶ ۲۲:۲۳]

ممنونم

یه سؤال کاملاً جدی...

سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۱۰ ق.ظ

اگه یه غیر مسلمونی رو چند ماهی تو کلاس درسی تعلیم قرآن بدن و یه کتاب روایی هم براش بخونن!

بعدش بیارن سر یه چارراه تو یه شهری از شهرای ما و بگن مسلمونایی که از اینجا میگذرن مشخص کن!

فکر میکنین چند درصد ما رو مسلمون معرفی میکنه؟؟؟؟؟؟!

نگهبان

سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۱:۰۶ ق.ظ

از گپ و گفت های تلگرامی

دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۴۷ ب.ظ

..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۲:۳۳]

🌙 امام زمان (عج) :  آنگاه که میان شما و راه کعبه مانع شوند من ظهور می‌کنم. 


📚بحارالانوار ج52ص12


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۲:۳۳]

سلام


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۲:۳۳]

این حرفا واقعا صحت داره؟


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۲:۳۳]

👆👆👆


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۱]

سلام


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۱]

إذا حیل بینکم وبین سبیل الکعبة، واجتمع الشمس والقمر، واستدار بهما الکواکب والنجوم...


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۲]

یکی از سه چیز اینه. ظاهرش اینه هرسه که کامل شد


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۳]

خورشید و ماه جمع شوندو کواکب دور اونها گرد آیند...


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۳]

که معانی کنایی ست و نمیشه دقیقا تطبیق بر افراد خاصی کرد


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۳]

مراد از خورشید و ماه؟! معلوم نیست.


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۴]

شاید هم جمع شدن ماه و خورشید همین ماه و خورشید باشه...


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۴]

پس فعلا پازل ناتمامه...


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۴]

پس که اینطور...یعنی میتونه این پستی ک براتون گذاشتمم باشه.درسته؟


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۵]

یه مژده ای میشه به حسابش اورد اما نشانه تام نیست یه نشانه ناقصیه که باید منتظر تکمیل بقیه نشانه ها بمونیم


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۶]

خلاصه تطبیق این امور و معانی بر خارج سخته...


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۶]

ان شاا.‌..


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۷]

ما جوونا همین که همچین پیاماییرو میبینیم ب خاطر اعمالمون از ظهور کردنشون بیشتر ناراحت میشیم


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۸]

؟؟؟؟؟!!!!


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۸]

فرمود فرج و گشایش کار شما در فرج امامتونه...


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۸]

من بارها و بارها خاب دیدم که اخر و الزمان شده با خودم میگم (وای بر من)


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۹]

با اومدن ایشون همه چی گل و بلبل میشه چرا باید ترسید؟!..


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۹]

برداشت درستی از ظهور ندارین


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۳۹]

[In reply to محمد شورگشتی]

از اومدنشون خوشحالیم از کردارامون ک جز اون ده هزار نمیشیم ناراحتیم


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۰]

[In reply to محمد شورگشتی]

البته حق با شماست آگاهی کمی داریم


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۱]

[In reply to محمد شورگشتی]

حتی بااین گناهایی ک داریم؟؟؟


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۲]

من که از خودم اصلا راضی نیستم و خییییلی کم پیش میاد از ائمه حاجت بخام و بهشون توسل کنم


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۲]

هر انقلابی یه سختی هایی رو هم داره حتی تیر و ترکشهایی  هم داره اما به منزله هرس کردن باغی ست که قراره سبز بشه و میوه بده و زیبایی و طراوت...


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۲]

خوب امام زنده ست اگر اعتقادمون به وجود همچین امامی بالا بره خیلی میتونه آراممون کنه


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۳]

خیلی لذت بخشه که بدونی یه جایی این عالم امامت داره نفس می کشه!!


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۳]

[In reply to محمد شورگشتی]

این حرفتونو قبول دارم


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۳]

و به اذن الهی میتونی باهاش تماس بگیری و حاجت بخوای و ...


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۳]

خیلی زیباست این اعتقاد


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۴]

پس شیعه بی کس و کار نیست... مبادا احساس ترس و غربت و بن بست و ...


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۶]

خدا منو ببخشه هر کسی یه گذشته ای داره منم مث بقیه،وقتی گذشتم یادم میاد از خدا و ائمه شرمم میاد که دست ب دامنشون بشم.


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۶]

این حس اتفاقا خیلی ارزش داره


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۷]

آدم بی اشتباه نداریم


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۷]

بله باید سعی کنیم کم اشتباه باشیم


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۷]

بخاطر همین اصلا انتظاری هم ندارم ک منو قبول کنن و مهمتر از همه یکی از یاران آقا باشم


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۷]

شب و روزای خوبیه واسه قول و قرارای جدید و اصلاح رویه قبل


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۸]

شکستگی رو خیلی می پسندند تو این درگاه...


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۸]

و شما دارین...


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۸]

میگم حاج آقا مگه همه چی به نماز شب خوندنه؟


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۸]

نه نیست...


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۹]

اصلا به نماز نیست، تا برسه به نماز شب!!


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۹]

پس چجوری بفهمیم که خدا گناه گذشتمونو بخشیده؟


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۹]

بله نماز دلیل بر صداقت شماست در ادعای ایمانتون


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۴۹]

دلت که روشن شد نوید رو کردن خداست به شما


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۰]

ب خدا من از گناهی ک از سر نادانی کردم بی نهایت پشیمونم و هر موقع هم ک یادم میاد فقط استغفار میکنم.ب نظرتون این کافیه؟


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۱]

با گناه خدا توفیقاتتو کم می کنه ، دیدی توفیقت زیاد شده ، خدماتت زیاد شده ، تأثیرگذاریت رو جامعه زیاد شده ،دیدی مردم به چشم دیگه ای بهت نگاه می کنن، همه نشانه پذیرفتن خداست...


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۱]

بله توبه برا همین ماهاست دیگه


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۱]

نمیدونم شایدم هس ولی من توجهی نداشتم تاحالا


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۱]

استغفار البته شرایط داره


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۲]

[In reply to محمد شورگشتی]

خدا توفیق توبه بده ان شاا.


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۲]

[In reply to محمد شورگشتی]

چه شرطی؟


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۲]

پشیمونی از گناه ،تصمیم بر عدم تکرار در اینده، به قدری که لذت کشیدی در اطاعت خدا خودتو زجر بدی و..


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۳]

حقوقی که به گردنت هست ادا کنی...


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۳]

چجوری زجر بدم؟


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۵]

عبادت بیشتر و طولانی تر که نفست رو بخاطر لذتی که چشیده تنبیه کرده باشی، مثلا با روزه گرفتنی که نفست رو اذیت می کنه با کم خوابی با شب زنده داری ...


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۵]

[In reply to محمد شورگشتی]

من بیشتر بخشیدم...نمیتونم کسی ک بهم بدی کرده نفرین کنم بیشتر میگذرم


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۶]

دوستام میگن چقد خولی که از حقت میگذری


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۷]

نه ، مثلا حق مالی اگه به گردنت هست، نماز و روزه ای به گردنت هست و ...، آبرویی مثلا از کسی بردی با غیبت و تهمت و تمسخر... آبروش رو سعی کنی بهش برگردونی و...


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۸]

درسته


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۸]

بله آسون بگیر تا خدا بهت آسون بگیره... البته اگه مورد سوءاستفاده قرار نمی گیری. وگرنه :    ترحم بر پلنگ تیزدندان      ستمکاری بود بر گوسفندان


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۹]

قطعا همینطوره


..., [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۹]

برامون دعا کنید


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۹]

شما هم.


محمد شورگشتی, [۲۳.۰۶.۱۶ ۲۳:۵۹]

موفق ومؤید باشین

روز بیست و هشتم :

اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَکْرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیْکَ مِنْ بَیْنِ الْوَسَائِلِ یَا مَنْ لا یَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ

خدایا! بهره ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن، و مرا با تحقق درخواست ها اکرام فرما، و از میان وسایل وسیله ام را به سویت نزدیک کن، اى که پافشارى اصرارورزان مشغولش نسازد.

نوافل جمع نافله ست ، و نافله از نفل گرفته شده به معنی « زیادی »

به مستحبات نافله می گویند چرا که زیادی بر مقداری ست که خدا از انسان به نحو الزام و وجوب خواسته است.


فَاصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاءِ اللَّیْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّکَ تَرْضَى (130) طه -

طبق بعضى از روایات و نظر برخى از مفسّرین ، این آیه با نمازهاى یومیه و شبانه روزى تطبیق دارد و مراد از « اطراف النهار » نوافل روزانه است - تفسیر نور ذیل آیه -


در میان نوافل بر نماز شب تأکید بیشتری شده تا آنجا که طبق ظاهر این آیه بر نبی مکرم اسلام (ص) واجب گردیده است: 

وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَکَ عَسَى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَحْمُودًا (79) اسراء -


نافله نشان دهنده علاقه فرد نسبت به کسب رضایت الهی و اطاعت اوست چرا که واجب به گردن انسان گذاشته شده و میبایست آورده شود، اما مستحب اضافه بر درخواست است و دلیل رغبت او به طاعت، و این بسیار ارزشمند خواهد بود و مورد تقدیر.

نافله تکمیل کننده نقایص نمازهای واجب فرد است:

محمد بن مسلم از امام باقر (ع) نقل می کند که فرمود:

آنچه از نماز بنده بالا می رود ، نیم یا یک سوم یا یک چهارم یا یک پنجم از آن است - پس آن مقدار که با قلبش نماز خوانده بالا می رود - و اینکه خداوند ما را امر فرموده است که نافله بخوانیم برای این است که آنچه از نماز واجب کم آوردیم با نافله جبران گردد!! - طلیعه رمضان ص 294


مسائلی در خصوص نوافل روزانه از رساله امام خمینی:

مسأله 764 - نمازهاى مستحبى زیاد است و آنها را نافله گویند و بین نمازهاى مستحبى به خواندن نافله هاى شبانه روز بیشتر سفارش شده و آنها را در غیر روز جمعه سى و چهار رکعتند که:

 هشت رکعت آن نافله ظهر ، و هشت رکعت نافله عصر ، و چهار رکعت نافله مغرب ( من: دوتا دورکعتی) و دو رکعت نافله عشا، و یازده رکعت نافله شب ، و دو رکعت نافله صبح مى باشد و چون دو رکعت نافله عشا را بنابر احتیاط واجب باید نشسته خواند، یک رکعت حساب مىشود. 

ولى در روز جمعه بر شانزده رکعت نافله ظهر و عصر، چهار رکعت اضافه مى شود. 

مسأله 765 - از یازده رکعت نافله شب، هشت رکعت آن باید به نیت نافله شب و دو رکعت آن به نیت نماز شفع و یک رکعت آن، به نیت نماز وتر خوانده شود. و دستور کامل نافله شب در کتابهاى دعا گفته شده است. 

مسأله 766 - نمازهاى نافله را مى شود نشسته خواند، ولى بهتر است دو رکعت نماز نافله نشسته را یک رکعت حساب کند، مثلا کسیکه مىخواهد نافله ظهر را که هشت رکعت است نشسته بخواند، بهتر است شانزده رکعت بخواند و اگر مىخواهد نماز وتر را نشسته بخواند، دو نماز یک رکعتى نشسته بخواند. 

مسأله 767 - نافله ظهر و عصر را در سفر نباید خواند ولى نافله عشا را به نیت این که شاید مطلوب باشد مى تواند بجا آورد.


وقت نافله هاى یومیه:

 مسأله 768 - نافله نماز ظهر پیش از نماز ظهر خوانده مىشود و وقت آن از اول ظهر است تا موقعى که آن مقدار از سایه شاخص که بعد از ظهر پیدا مىشود، به اندازه دو هفتم آن شود، مثلا اگر درازى شاخص هفت وجب باشد، هر وقت مدار سایه اى که بعد از ظهر پیدا مىشود به دو وجب رسید، آخر وقت نافله ظهر است. 

مسأله 769 - نافله عصر پیش از نماز عصر خوانده مىشود و وقت آن تا موقعى است که آن مقدار از سایه شاخص که بعد از ظهر پیدا مىشود، به چهار هفتم آن برسد و چنانچه بخواهد نافله ظهر یا نافله عصر را بعد از وقت آنها بخواند، بهتر است نافله ظهر را بعد از نماز ظهر و نافله عصر را بعد از نماز عصر و بنابر احتیاط واجب، نیت ادا و قضا نکند. 

مسأله 770 - وقت نافله مغرب بعد از تمام شدن نماز مغرب است تا وقتى که سرخى طرف مغرب که بعد از غروب کردن آفتاب در آسمان پیدا مىشود از بین برود. 

مسأله 771 - وقت نافله عشا بعد از تمام شدن نماز عشا تا نصف شب است و بهتر است بعد از نماز عشا بلا فاصله خوانده شود. 

مسأله 772 - نافله صبح پیش از نماز صبح خوانده مىشود و وقت آن بعد از گذشتن از نصف شب به مقدار خواندن یازده رکعت نماز شب است، ولى احتیاط آن است که قبل از فجر اول نخوانند مگر آن که بعد از نافله شب بلا فاصله بخوانند که در این صورت مانعى ندارد. 

مسأله 773 - وقت نافله شب از نصف شب است تا اذان صبح و بهتر است نزدیک اذان صبح خوانده شود.


+ رسول الله (صلى الله علیه وآله): 

إن للقلوب إقبالا وإدبارا، فإذا أقبلت فتنفلوا، وإذا أدبرت فعلیکم بالفریضة - میزان الحکمة حرف النون ، باب النافله

براستی برای قلب روکردن و پشت کردن است (زمانهای خوش و ناخوش) پس وقتی قلبتان رو کرده (به سمت معنویّت) نافله ها را بجا آوردید و اگر پشت کرده اکتفا به واجبات کنید.

+ عن علی (علیه السلام): 

لا قربة بالنوافل إذا أضرت بالفرائض - میزان الحکمة همان

اگر مستحبات به واجبات ضرر می زنند، اسباب تقرب نخواهند بود!!


_________________________________________________________________________________________
 در مطلب نکته ای از ادعیه روزانه ماه رمضان (روز بیست وهشتم) 
این عکس چه ربطی به موضوع متن داره؟
 پاسخ توسط محمد * شـــــــــورگشتی * در ۱۴ تیر ۹۵، ۱۷:۲۴
مستحبی که ضرر به واجب بزنه...
افطاری مستحبی هست در یکی از دانشگاهها ، اما بدون رعایت حدود واجب شرعی و به صورت مختلط!!
مثل اون عزاداریهایی که نمازشونو فداش می کنند!
مستحب اگه لطمه به واجب بزنه هیچ ارزشی نمیتونه داشته باشه ...

جوانی بیست و پنج ساله هستم که ...

دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۵۰ ب.ظ

با یکی دیگر از پیامکهای ارسالی:


او:

با سلام و قبولی طاعات

جوانی بیست وپنج ساله هستم که تاکنون در طول ماه رمضان نماز و روزه ام قضا نشده.

چنان که اگر مسافرتی هم بوده خودم را رسانده ام.

امروز صبح بعد از سحری چون خوابم نمی برد وارد سایت شده و متأسفانه خودارضایی کردم.

بدتر از همه اینکه متأهلم و حالا شدیداً بلانسبت مثل... پشیمانم.

حکم چیست و چه باید بکنم.

متشکرم.

من

میدونستین حرامه؟

میدونستین علاوه بر حرمت، باطل کننده روزه ست؟!

مرجع تقلیدتون کیه؟

او

بله متأسفانه، آگاهی داشتم

آیت ا... خامنه ای

من

علاوه بر قضا، کفاره داره و مستحب است کفاره جمع.

او:

کفاره چقده؟ والان باید افطار کنم یا تا اذان باید وایستم؟

من

روزه که باطله ولی هر باطلی هم نه یعنی چیزی بتونیم بخوریم. لااقل به احترام ماه چیزی نخورین.

مقدار کفاره افطار عمدی روزه اینه که یا 60 روز روزه بگیره، یا 60 فقیر رو اطعام کنه (نفری 750 گرم طعام مثل گندم و...)

اما چون شما به امر حرامی روزه رو باطل کردین، اکثر مراجع می فرمایند کفاره جمع باید بدین یعنی هم 60 روز روزه و هم 60 اطعام.

ولی رهبری میگه مستحبه کفاره جمع و واجب نیست.

او:

ممنون

من:

خواهش ، التماس دعا

نظر شما؟!

دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۸ ب.ظ

برداشتتون از این تصویر ؟! ...

____________________________________________________________

با تشکر از عزیزانی که مشارکت کردند و اتفاقا به نکات قشنگی هم اشاره شده که ان شاءالله خوانندگان وبلاگ از اونها هم غافل نشن.

برداشت من:

1 - ترویج بی حجابی گاهی از اوقات به دست خود مجبه ها صورت می گیره...

حالا به اشکال مختلف: بخاطر رفتارهای سطحیشون، ضعف جایگاه اجتماعیشون و ...

این تصویر را میشه نمادی عینی از اون گرفت.

2 - نقش فقر را در بی حجابی و بی بندوباری نمیشه نادیده گرفت، متولیان فرهنگی جامعه نمیتونن نسبت به اقتصاد جامعه از خود سلب مسئولیت کنند.

کسانی وارد جریانات خلاف فرهنگ میشن که ابتداءً از روی میل و رغبت نبوده ولی با مرور زمان به بخشی از اون جریان تبدیل شده ند.

انسان البته چنین حقی نداره ولی واقعیتهای عینی جامعه رو نمیشه نادیده گرفت.

3 - حضور پررنگ غرب و نمادهای فرهنگی اون در کنار خانواده های ما ، والبته جالبه انکار اون توسط برخی...

4 - بعضی از حجاب ها متأسفانه از روی باور نیست و جبر محیطه: ظاهرش محجبه ست ، اما مطالبه ی دلش عریانی ست...

5 - هنر در خدمت ابتذال ...

6 - بازار داغ عروسک های بی حجاب 

و ...

چقدر می نالی؟!

دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۰۰ ق.ظ

منال... منال... منال...

زمین آنقدر شیرینی دارد که می شود از آن رطب ساخت!!

فقط باید نخل بود!!

جواب شما به این پیامک : ...

دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۰ ق.ظ

متن بدون دستکاری یک پیامک:


« با سلام خدمت حاج آقا وآرضوی قبولی طاعات

مادر... هستم (دختره رو میشناسم تو کلاسام میومد)

دخترم تازه 12 ساله شد

جوانی متدین و باخدایی به خاستگاری آمد که 28 سال سن دارد

ماندین چی جواب بدیم؟! »


جواب شما به این پیامک چیه؟!

___________________________________________

متأسفانه اینچنین مواردی رو علی رغم میل باطنیم عقد هم کرده ام

توصیه هم که می کنی ناراحت میشن!!

دختره: 10 ، 11 ساله ؛ و داماد: یه مرد کامل !!


سه مسأله:

1 - آمیزش جنسى باهمسرى که هنوز نه سالش تمام نشده، جایز نیست خواه آزاد باشد یا کنیز، همسر دائم باشد یا موقت، اماکامجوییهاى دیگر جز دخول، اعم از نظر یا نوازش با شهوت یاملاعبه ونظایر آن جایز است.

2 - اگر مردى با دختر خردسالى ازدواج کند (خواه دائم یا موقت) وپیش از کامل شدن نه سال به او دخول کند واو را افضاء (1) کند، دیه اش به آن مرد تعلق مى گیرد - که نصف دیه مرد است - یا باید مادام العمر به او نفقه دهد، مگر آن که او را در ازدواج خود نگهدارد و طلاقش ندهد، وگفته شده مطلقاً باید تا پایان عمر به آن دخترنفقه اش را بپردازد واین سخن موافق احتیاط است.

3 - احوط آن است که نباید پیش از کامل شدن ساختمان جسمى دختر و رسیدن او به حد زنان کامل با وى همبستر شد، وهنگام احتمال ضرر همچون (افضاء) ونظایر آن همبستر شدن با او حرام است.


(1) افضاء: یعنى دریدن دیواره فاصل میان مجراى بول ومجراى حیض بسبب آمیزش جنسى و شاید شامل هرگونه دریدنى شود که زن را بى فایده کند.

منبع: الفقه الاسلامى احکام خانواده و آداب ازدواج، محمدتقی مدرسی

روز بیست و هفتم :

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ صَیِّرْ أُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْیُسْرِ وَ اقْبَلْ مَعَاذِیرِی وَ حُطَّ عَنِّیَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ یَا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِینَ

خدایا! در این روز فضیلت شب قدر را روزى ام ساز، و کارهایم را از سختى به آسانى برگردان، و پوزش هایم را بپذیر، و گناه را از گردنم بریز، اى مهربان به بندگان شایسته!


انسان با چشیدن سختی هاست که قدر عافیت رو بهتر میدونه!

این فقره دعا در روزهای پایانی ماه رمضان و این روزه های سخت و سنگین خیلی می چسبه!

سختی رمضان کم کمک داره جای خودش رو به آسایش شوال میده!

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5) إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) سوره ألم نشرح -

پس براستی که با هر سختیی آسانی ست(5) براستی با هر سختیی آسانی ست!(6)

رمضان را که تجربه کردی ، بقیه سختی های زندگی هم همینجورند و بالاخره روزی تمام خواهند شد...

خوش به حال آنکه وقتی از سختی ها به آسانی ها می رسه، وجدان درد نداشته باشه!!!!

+ در ضمن این شرح به یکی از فلسفه های مهم روزه که اتفاقا مغفول بسیاری هم مانده است، اشاره گردید : 

تجربه ی عینی گذر از سختی به آسانی و کسب روحیه در قبال سختی های پیش روی زندگی.


زندگیتون بر وفق

روز بیست و هفتم :

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ صَیِّرْ أُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْیُسْرِ وَ اقْبَلْ مَعَاذِیرِی وَ حُطَّ عَنِّیَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ یَا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِینَ

خدایا! در این روز فضیلت شب قدر را روزى ام ساز، و کارهایم را از سختى به آسانى برگردان، و پوزش هایم را بپذیر، و گناه را از گردنم بریز، اى مهربان به بندگان شایسته!


بیست و هفتم ماه رمضان و دعا می کنیم که:

خدایا! در این روز، فضیلت شب قدر را روزی ام فرما!

این درخواست بعد از گذشت چند شبانه روز از بیست و سوم ماه مبارک رمضان که در کلام اهل بیت (ع) محتمل ترین شب قدر است، کمی عجیب به نظر می آید!!

اما از دید من بیانی ست روشن برای تفهیم عظمت شب قدر

شبی که حتی بعد از گذر از آن باید یادش کرد و از خود پرسید:

آیا واقعا توانستم آن شب بزرگ ، آن شبی که با یک عمر برابری می کرد را به درستی درک کنم؟!

نکند از دستش داده باشم؟!

نکند دیگر فرصت ملاقاتش را نداشته باشم؟!

آری گذر از فرصت های بزرگ معمولا همراه است با حسرت ها و افسوس ها!

و همچنان این حسرت ها و افسوس ها ادامه خواهند داشت، تا حسرت بزرگ فردای قیامت!!


بنابراین درس این فقره دعا « مغتنم دانستن فرصت ها » ست ، مخصوصا فرصت های طلاییی مثل شب قدر.

و تلنگری به اینکه اگر شب قدرش تمام شده، ماه رمضان همچنان باقی ست و این سفره هنوز پهن، پس باید تا دیر نشده خواست و طلبید.

و مخصوصا دعا کرد که : خدایا! اگر شب قدر چنان که می بایست عمل نکردیم اما تو مهمان نوازی کن و با تأخیر ثواب آن را در پرونده ما منظور بفرما...

احتمال دیگر اینکه شب بیست و هفتم هم بهره ای از شب قدر دارد و بلکه روایات برادران اهل سنت بیشتر حول قدر بودن شب بیست و هفتم دور می زند!

نقل شده: 

بزرگانی بوده اند که یک سال کامل ، تمام شب ها را به احیا نشسته اند که مطمئن شوند لااقل فضیلت احیاء یک شب قدر را در طول زندگی خود توانسته اند درک کنند!!!

تفسیر نمونه ذیل سوره قدر می گوید:

« بسیارى معتقدند مخفى بودن شب قدر در میان شبهاى سال، یا در میان شبهاى ماه مبارک رمضان براى این است که مردم به همه این شبها اهمیت دهند!! همانگونه که خداوند رضاى خود را در میان انواع طاعات پـنهان کرده تا مردم به همه طاعات روى آورند، و غضبش را در میان معاصى پنهان کرده تا از همه بپرهیزند، دوستانش را در میان مردم مخفى کرده تا همه را احترام کنند، اجابت را در میان دعاها پنهان کرده تا به همه دعاها رو آورند، اسم اعظم را در میان اسمائش مخفى ساخته تا همه را بزرگ دارند، و وقت مرگ را مخفى ساخته تا در همه حال آماده باشند »


عبادات قبول و التماس دعا

گامهاى شیطان

شنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۰۶:۳۶ ب.ظ

... وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ (168) - سوره مبارکه بقره -

... و از گامهاى شیطان پیروى نکنید، چه اینکه او دشمن آشکار شما است.

(خطوات الشیطان ) (گامهاى شیطان ) گویا اشاره به یک مساءله دقیق تربیتى دارد و آن اینکه انحرافها و تبهکاریها غالبا بطور تدریج در انسان نفوذ مى کند، نه به صورت دفعى و فورى.

مثلا براى آلوده شدن یک جوان به مواد مخدر و قمار و شراب معمولا مراحلى وجود دارد: 

نخست به صورت تماشاچى در یکى از این جلسات شرکت مى کند و انجام اینکار را ساده مى شمرد.
گام دوم شرکت تفریحى در قمار (بدون برد و یا باخت ) و یا استفاده از مواد مخدر به عنوان رفع خستگى و یا درمان بیمارى و مانند آن است .
گام سوم استفاده از این مواد به صورت کم و به قصد اینکه در مدت کوتاهى از آن صرفنظر کند.
سرانجام گامها یکى پس از دیگرى برداشته مى شود و شخص به صورت یک قمار باز حرفه اى خطرناک و یا یک معتاد سخت و بینوا در مى آید!!
وسوسه هاى شیطان معمولا به همین صورت است ، انسان را قدم به قدم و تدریجا در پشت سر خود به سوى پرتگاه مى کشاند.

این موضوع منحصر به شیطان اصلى نیست ، تمام دستگاه هاى شیطانى و آلوده براى پیاده کردن نقشه هاى شوم خود از همین روش (خطوات ) (گام به گام ) استفاده مى کنند.

لذا قرآن مى گوید

از همان گام اول باید به هوش بود و با شیطان همراه نشد.


منبع:

تفسیر نمونه

قصه مون با این بچه ها انگار تمومی نداره!!!

شنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۳۴ ب.ظ

قدو قامتش یه هوا اگه از خودم کوتاهتر بود

میکروفون به دست داشت مکبّری می کرد

از طرف خانما یه بچه حدوداً سه ساله اومد و شروع کرد جلو نمازگزارا رژه رفتن

لاستیکشم بدجور سنگین نشون میداد!!

کجکی کجکی رفت مقابل مکبّر

نماز ظهر بود و سکوت حاکم بر مسجد 

رو کرده به مکبر ، صداش هم تو بلندگو می چرخید:

(با زبون پسر بچه سه ساله بخونین) 

نی نی! اون چیه تو دستت گرفتی؟؟!!

مکبر نوجون ما هم که قرمز کرده بود و صداش درنمیومد!!

اینم که ول کن ماجرا نبود

مکبر ولی واقعا مکبر بود!

من که داشت خنده م می گرفت!!

مأمومین هم بگی نگی معلوم بود صدا خفه کن زده بودند!!

بی جهت نیست بعضی روایات از حضور بچه ها تو مسجد منع کرده اند!!

یه روزی به خاطر سر و صدای زیاد بچه ها یکی از پیرمردا رو کرد به پرده و داد و بیداد با زنها...

مادره تو کوچه جلو منو گرفته میگه چرا اون روز جلو پیرمرده درنیومدی؟!

میگم: خانم! خوب خیلی ام بی ربط نمی گفت ...

یه کم مدیریتشون کنین.

بعد این ماجراها پیشنهاد دادم گوشه ای از طبقه بالا رو بکنیم مسجد بچه ها (البته اگر مسجد نباشه بهتره!)

آنچنان که پیغمبر در مسجدشون روضة الصبیان (اطاق مخصوص بچه ها) داشتند.

وسایل نقاشی و بازی و تفریح بگیرین و بچه هاتونو بسپرین به دست کسی از خودتون که توانایی نگهداری بچه ها رو داشته باشه بلکه با زبون شعر و نقاشی یه چیزی هم یاد اونا بده...

همراهی نشد متأسفانه...


شب قدری که خانمی هم با دخترا مسجد اومده بودند، می گفت: نفهمیدم اصلا موضوع منبرت چی بود؟!


+ هر سه شب قدر، خادم  نگون بخت مسجدمون به جای خوردن سحری مشغول ازاله نجاست بود!!

+ بعض مساجد جایگاه ویژه ای برا مکبر تعبیه می کنند که هم خیلی تو چشم نباشه و هم اینجور برخوردها صورت نگیره، و چیز خوبی ست!

روز بیست و ششم :

اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْیِی فِیهِ مَشْکُوراً وَ ذَنْبِی فِیهِ مَغْفُوراً وَ عَمَلِی فِیهِ مَقْبُولاً وَ عَیْبِی فِیهِ مَسْتُوراً یَا أَسْمَعَ السَّامِعِینَ

خدایا! کوششم را در این ماه مورد سپاس، و گناهم را آمرزیده، و عملم را پذیرفته، و عیبم را پوشیده قرار ده، اى شنواترین شنوایان!

انسان اهل حساب و کتاب است

به عشق رسیدنِ به نتیجه است که تن به کار می دهد

اگر یقین بداند کارش مطلقا دارای اثری نخواهد بود، محال است بدان اقدام نماید.

لذا در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان از درگاه خدا پذیرش و قبولی اعمال یک ماهه اش را درخواست داشته و می گوید:

خدایا! تلاشم را در این ماه (و روز) مورد تشکر قرار بده!!

اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْیِی فِیهِ مَشْکُوراً


بسیار عجیب است!!!

انسان فکر می کند شکر و سپاسگزاری کار اوست ولی در این دعا و همچنین در آیه قرآن می خوانیم که خدای عالمیان هم شکرگزار و سپاسگوی است!! :

فَإِنَّ اللَّهَ شَاکِرٌ عَلِیمٌ (158) بقره

اصلا تشریع مناسک و اعمال حج نوعی تشکر خداست از خانواده ابراهیم (ع) که در مسیر حق از پس امتحانات سخت و سنگین الهی به خوبی برآمدند!! و خداوند اینچنین یاد و خاطره شان را هر سال در بین جهانیان زنده می دارد.


در جمله بعدی اشاره ای جزئی تر به نتیجه عملش می کند که تلاشم را بپذیر و (نتیجةً) گناهم را بر من ببخش!

وَ ذَنْبِی فِیهِ مَغْفُوراً

اما مجدد به مسأله اصلی برمی گردد امری که بخشش گناه فرع بر آن است

پس به عبارتی دیگر می گوید:

و عملم را مورد قبول خودت قرار بده!

وَ عَمَلِی فِیهِ مَقْبُولاً

و باز پیرو این دعا به یکی از نتایج قبولی اعمال اشاره می کند: که عیبم را بپوش (و آبرویم را حفظ فرما)

وَ عَیْبِی فِیهِ مَسْتُوراً


مهم در این بحث این است که :

« چه کنیم اعمالمان مورد قبول و پذیرش خدا قرار گیرد؟! »

آنچه من از آیات و روایات به ذهن دارم ، سه امر ذیل از اهمیت بیشتری برخوردارند:


1 - انجام اعمال بر اساس تقوا :

إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ (27) مائده - 

خداوند فقط و فقط از اهل تقوی خواهد پذیرفت!

پیشترها داستان زیبایی در این خصوص ارسال کرده بودم که دیدنش خالی از لطف نیست:

با خدا هم؟؟؟!


2 - توجه ویژه به نماز :

عن أبی عبد الله علیه السلام قال: 
أول ما یحاسب علیه العبد الصلاة، فإذا قبلت قبل سائر عمله، وإذا ردت علیه رد علیه سائر عمله -بحارالانوار ج 79 ص 236
امام صادق (ع):
اولین چیزی که از بنده مورد محاسبه قرار می گیرد نماز است پس اگر نمازش قبول شد سایر اعمالش (با وجود شرایط) قبول می شود واگر نمازش رد شد سایر اعمالش (بدون بررسی) رد خواهد شد.

3 - اخلاص در عمل :
رسول الله (صلى الله علیه وآله): 
یابن مسعود! إذا عملت عملا فاعمل لله خالصا لانه لا یقبل من عباده الاعمال إلا ما کان خالصا - بحارالانوار ج 74 ص 103
پیامبر (ص) :
ای ابن مسعود! عملی که می خواهی انجام دهی خالصاً لله انجام بده چرا که خداوند از بندگانش عملی را قبول نکند مگر آن چه که خالص باشد.


+ قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا (103) الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا (104) کهف -  
بگو آیا به شما خبر دهم زیانکارترین مردم کیست ؟! زیانکارترین مردم کسانى هستند که کوشش هایشان در زندگى دنیا گم و نابود شده با این حال گـمان مى کنند کار نیک انجام مى دهند!

تعامل با شیخین؟!

جمعه, ۱۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۵ ب.ظ

میگه:

چرا حضرت رسول (ص) با ابوبکر و عمر تعامل داشت؟! و با دختران اونها ازدواج نمود؟!

چرا حضرت علی (ع) با اونها تعامل داشت؟! مشورت می داد و کمک می کرد؟!

و این با اون چیزی که شما میگین نمی سازه؟!

میگم:

گاهی شخصه ولی حکم درب رو داره

خودش منظور نیست اما به جهت موقعیتی که داره میشه از اون به دیگران دست پیدا کرد...

میشه از طریق اون ارائه خدمت کرد

و اینه اون چیزی که از تعامل با اونها مورد نظره


پس هر رو کردنی به منزله تأیید نمیتونه باشه...

استغفار معصومین

جمعه, ۱۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۶:۴۵ ب.ظ
________________________________________________________________

پیامبر و ائمه علیهم السلام که گناه نمی کنند، پس چرا دعاهای وارده از این بزرگواران پر است از استغفار؟!
معمولا و خیلی سریع استغفار ائمه را به استغفار تعلیمی معنا می کنند و به خیال خودشان، خوشان را راحت می کنند غافل از اینکه این گونه جواب دادن، خود ایجاد اشکالات جدید می کند...
بله مسلّما از آنجا که الگو هستند رفتار و گفتار ایشان تعلیم دیگران هم به حساب خواهد آمد...

اما اگر دقیق به رفتار ائمه نگاه بیندازیم می بینیم این دعاها و مناجاتها و استغفارها کاملا شکل واقعی دارند...
اشکهایی که بر صورت مبارکشان جاری می شد، ضجه هایی که می زدند جز این را می گوید؟!

نکند اشکها و رنگ پریدن ها و بدن لرزه های این بزرگواران را هم جهت تعلیمی می خواهید بدهید؟!
آیا چنین است؟! آیا متوجه عوارض و نتایج این برداشت خود هستید؟!
( توجیه به اینکه لرزش و رنگ پریدگی و گریه و اشک آنها تماماً به خاطر گناه دیگران هم بوده باشد ادعایی بی دلیل است)

آری گناه به آن معنایی که در ذهن بنده و شماست به حکم عصمتشان مرتکب نخواهند شد، اما ترک اولی...
آنچنان که در مورد حضرت آدم و یونس در خود قران بدان اشاره شده است...

بلکه از جهتی روح مثل آب گوارا و خالصی ست که در این دنیا ناچاراً با تن خاکی محشور است
امور مباح از جمله خورد و خواب و جماع و ... که پیغمبر و ائمه هدی هم به حکم انسانیتشان محکوم بدان بودند بر صفای روح تأثیر گذاشته و استغفار به منزله صافیی ست که آن کدورت ها را از فرد گرفته و جلایش می دهد.
(لذاست که برای حفظ نورانیت روح توصیه به کم خوری و کم صحبتی و پرهیز از مادیات می کنند)
(و لذاست که می گوئیم استغفار لازم نیست حتما به معنی گناهکار بودن فرد بوده باشد)

الإمام الصادق (علیه السلام): 
کان رسول الله (صلى الله علیه وآله) یتوب إلى الله فی کل یوم سبعین مرة من غیر ذنب - میزان الحکمة حرف الغین باب الاستغفار
پیامبر (ص) در هر روز 70 بار استغفار خدا می کرد، بی آنکه گناهی مرتکب شده باشد!!

اینا چیکار دارند می کنند؟! (عکس نظر)

جمعه, ۱۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۳:۰۰ ب.ظ

اینا دارند چیکار می کنند؟! نظر شما در این خصوص چیه؟!

____________________________________

بعدا نوشت:

با تشکر از مشارکت دوستان...

از شما چه پنهان راستش اول باری که خودم تصویر دور و ناقص این حرکت را دیدم فکر کردم مربوط به رفع حاجت و این جور چیزاست!!

ولی دوستان درست اشاره فرمودند :

« اعتراف به گناه»

حالا کار درستی هست یا نه؟!


ببینید:

وَآخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَیِّئًا عَسَى اللَّهُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (102) توبه -

و گروهى دیگر به گناهان خود اعتراف کردند و اعمال صالح و ناصالحى را به هم آمیختند، امید مى رود که خداوند توبه آنها را بپذیرد خداوند غفور و رحیم است .


الإمام الباقر علیه السلام: 

لا والله ما أراد الله تعالى من الناس إلا خصلتین: أن یقروا له بالنعم فیزیدهم وبالذنوب فیغفرها لهم - میزان الحکمة حرف التاء باب التوبة -

نه به خدا! از مردم اراده نکرده است خداوند مگر دو خصلت را: اینکه اقرار به نعمتهای او کنند تا بر ایشان بیفزاید و اقرار به گناهانشان کنند تا بر ایشان ببخشاید.


پس اصل اعتراف به گناه خیلی هم خوبه و در واقع نوعی توبه به حساب می آید...

اما این سبک اعتراف که در سمتی فرد گنهکار قرار بگیرد و در سمت دیگر ، پدر روحانی...

این جالب نیست:

اولا

این کار متأسفانه دکانی را برای ارباب کلیسا باز کرده که به اسم گناه بخشی و فروش بهشت گاه مبالغ هنگفتی از طرف دریافت می کنند که طبق فرمایش قرآن از مصادیق اکل مال به باطل است و حرام :

 یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ کَثِیرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَیَأْکُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَیَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ وَالَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا یُنْفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ (34) توبه -

اى کسانى که ایمان آورده اید بسیارى از علما (ى اهل کتاب) و راهبان ، اموال مردم را به باطل مى خورند!! و (آنان را) از راه خدا باز مى دارند، و آنها را که طلا و نقره را گنجینه (و ذخیره و پنهان ) مى سازند، و در راه خدا انفاق نمى کنند، به مجازات دردناک بشارت ده .

ثانیا

عزت و آبروی هر فردی بالاترین سرمایه وجودی او به شمار می آید و این سبک اعتراف چیزی جز در معرض خطر قرار دادن آبروی او نیست (از طرف کشیش یا رهگذران یا وسایل و ابزار جاسوسی و...)

داستان برملا نشود اصل حضور در همچنین محلی به منزله تأیید گناه و اشتباه او بالاخره خواهد بود.

ثالثا

به حکم معصوم نبودن پدر روحانی ، اعتراف به گناه پیش او امکان سوء استفاده او از فرد گنهکار را در کوتاه مدت یا درازمدت فراهم خواهد آورد ( لااقل این دغدغه وجود خواهد داشت)

رابعا

دیدن این صحنه ها که افراد زیادی مشغول اعتراف به گناه هستند به نوعی شکننده حرمت گناه هم می تواند تلقی گردد! و نهایتا جسارت و جرأت بر گناه را افزایش دهد.

خامسا

این زانو زدن در مقابل انسان ولو پدر روحانی، با آموزه های دینی چندان سازگاری نمیتواند داشته باشد.

نتیجه:

بهترین کار این است که اعتراف به گناه را بگذاریم پیش خود خداوند متعال انجام بدهیم: 

آرام و بی سرو صدا ، بدون پرداخت جریمه مالی، بدون در معرض خطر قرار دادن آبرو ، بدون درهم شکستن حرمت گناهان...

مؤید باشین

روز بیست و پنجم :

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مُحِبّاً لِأَوْلِیَائِکَ وَ مُعَادِیا لِأَعْدَائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خَاتَمِ أَنْبِیَائِکَ یَا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیِّینَ

خدایا! مرا در این ماه دلبسته اولیا، و دشمن دشمنانت قرار ده، و آراسته به راه و روش خاتم پیامبرانت گردان، اى نگهدارنده دلهاى پیامبران!


تکرار مباحث تولی و تبری به عبارات مختلف در ادعیه روزانه ماه رمضان

نیست مگر به دو جهت:

1 - اهمیت مسأله حب و بغض در موضع گیری و رویکرد فرد و بالتبع سعادت و شقاوت وی

2 - بی اعتنایی بسیاری از مردم به این دو اصل

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مُحِبّاً لِأَوْلِیَائِکَ وَ مُعَادِیا لِأَعْدَائِکَ


از آنجا که می دانیم « إن المحب لمن یحب مطیع » - بحارالانوار ج 67 ص 15 -  «عشق» در نهایت به اطاعت کورکورانه عاشق از معشوق منتهی می گردد...

پس از خدا می خواهیم ما را محب و عاشق اولیاء خودش گرداند که اگر قرار به دنباله روی ست دنباله روی آنها کنیم ، و این عاقلانه ترین درخواستی ست که می شود در تمام عمر داشت.

مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خَاتَمِ أَنْبِیَائِکَ


پیروی از کسانی که دیگر خود آنها بازیچه ی کسان دیگر قرار نمی گیرند چرا که قلوبشان در دستان خود خداست!

کسانی که پاکند و معصوم:

یَا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیِّینَ


توجه: در غیر معصومین همیشه باید نگاهمان روی عنوان «ولی الله» باشد و نه شخص ( توجه به دستورات الهی هم داشته باشیم تا انحراف او را از مسیر الله بتوانیم بدرستی تشخیص دهیم)


+ قال رسول الله صلى الله علیه وآله:

 إن أوثق عرى الایمان الحب فی الله والبغض فی الله وتوالی ولی الله وتعادی عدو الله - بحارالانوار ج 27 ص 57

محکم ترین دستگیره ایمان: دوستی و دشمنی در راه خداست و دوست داشتن اولیاءالله و دشمن داشتن اعداءالله.


امروز: روز قدس = روز ابراز دشمنی با اشد الناس عداوة ...

روز بیست و چهارم :

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ فِیهِ مَا یُرْضِیکَ وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا یُؤْذِیکَ وَ أَسْأَلُکَ التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَکَ وَ لا أَعْصِیَکَ یَا جَوَادَ السَّائِلِینَ

خدایا در این ماه آنچه تو را خشنود مى کند از تو درخواست می کنم، و از آنچه تو را ناخشنود می کند به تو پناه مى آورم، و از تو در این ماه توفیق اطاعت و ترک نافرمانى ات را خواستارم، اى بخشنده به نیازمندان.


اطاعت و عصیان الهی بیش از همه محصول شناخت و عدم شناخت خداست.

و در مرحله بعد معلول توجه و عدم توجه به آثار اطاعت و عصیان است.


اگر خدا را کما هو اهله بشناسی اطاعتش کنی

عصیان تو دلیل بر خدانشناسی ات است:


قافله حاجیان به سمت مکه می رفتند در بین راه نیاز به تهیه آذوقه پیدا کردند به چوپانی برخوردند از او طلب گوسفندی کردند!

گفت : از طرف صاحبانشان اجازه چنین کاری ندارم!

یکی از آن مثلا حاجی ها! پیشنهاد داد : یکی را به ما بفروش و پولش را خودت بردار و بگو گرگ برده است!!

چوپان برآشفت و گفت: فأین الله : خدا پس چه شد؟!! - برگرفته از سی مجلس به نقل از توحید شهید دستغیب


اگر بدانیم وَهُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنْتُمْ - آیه 4 حدید - آیا می توانیم معصیتش کنیم؟!!

او از همه چیز عالم آگاه است، به علم حضوری !

یعنی: همه جا بشخصه حاضر است! حتی در چشم ما! حتی در ذهن ما!

چرا که او بی نهایت است و اگه تنها سر سوزنی جاییی باشد که خدا نتواند در آنجا باشد محدود خواهد شد و این خلاف فرض است!

یَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ (19) غافر - او خیانت نگاه ها را می داند ( کدام نگاه حلال بود و کدام حرام؟) و از رازها و افکار نهفته در سینه ها آگاه است!!

آیا با این حساب می توانی معصیتش کنی؟!


اگر توجه به آثار اطاعت و عصیان الهی داشتی... 

آیا دست از اطاعت می کشیدی؟!

آیا دست به معصیت دراز می کردی؟!

هیهات.


کیست که ایمنی و آسایش نخواهد؟! کیست که از زیان و پشیمانی و ناامنی فراری نباشد؟!

فرمود:

عباد الله ! إنه من یطع الله یأمن ویستبشر ومن یعصه یخب ویندم و لایسلم - بحارالانوار ج 74 ص 291

ای بندگان خدا! براستی هر که اطاعت خدا کند ایمن خواهد بود و مورد بشارت قرار خواهد گرفت ؛ و هرکه اهل معصیت او باشد زیان بیند و پشیمان گردد و روی آسایش نخواهد دید!!


عبادات مقبول

التماس دعا

خواب موندم...

پنجشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴ ب.ظ

سلام ببخشید درمورد روزه سوال داشتم.چرا باید اگ حتی سحرم خواب موندیم روزه بگیریم؟من تاالان همشو بااعتقاد گرفتم.هیچکس مجبورم نکرد.ولی دیگه دارم بی اعتقاد میشم بااین شرایط.

________________________________________

سلام

بهت اطلاع میدن فردا فلان درس رو امتحان می گیریم...
خسته ای ساعت کوک می کنی که صبح زود بلند شی و بخونی...
اما متأسفانه خواب می مونی، امتحان گرفته میشه به ممتحن اعتراض می کنی یا به خودت؟!
متأسفانه میگن دیوار خدا کوتاه تر از هر دیواریه !! واقعا گاهی همینجوره...

البته حتما میدونین اگه در بین روز به مشقت افتادید و کشش نداشتید مجاز به خوردن روزه خواهید بود...

بعلاوه میتونین به اون مرحله هم واگذار نکنید و پیش از ظهر یه سفر 22 ونیم کیلومتری برین و روزه رو باز کنین و برگردین، این اسون ترین راهه...
موفق باشین
_______________________________________

+ بعدا نوشت 1
۱۰ تیر ۹۵، ۱۴:۳۰ ویرایش حذفعلی رحمانی پور در مطلب خواب موندم... 
حاج آقا راه دور زدن روزه رو نشون میدید
در صورتی میتونیم روزه ایم سفر بریم که سفر واجب باشه
من شنیدم اگه قبل ظهر برید و قبل اذان ظهر برسید به حد ترخیص روزه صحیحه


از جواب اولتون خوشحال شدم مال امتحانه
 پاسخ توسط محمد * شـــــــــورگشتی * در ۱۰ تیر ۹۵، ۱۴:۴۰
بله اگه قبل اذان ظهر به مقصد برسین و مقصد وطن خودتون باشه یا جایی که قصد ده روز کردین و از طرفی روزه تون رو هم تا اون وقت و در سفر باز نکرده باشین باید نیت روزه کنین...

حرف ما در مورد مبدأ بود که تا پیش از اذان ظهر میتونه از محل خارج بشه به قصد سفر ... حد ترخص را که رد کرد روزه ش رو باز کنه ولو هنوز 22 و نیم کیلومتر نرسیده باشه. حالا اگه سفر رفت و روزه ش رو باز کرد و قبل ظهر به وطن خودش برگشت هیچ مشکلی نداره مثل سایر مسافرینه و مجاز به خوردن و اشامیدن تا آخر روز هم خواهد بود.

لازم نیست سفر واجب باشه بلکه عمدا و به جهت فرار از روزه هم میشه سفر کرد و فقط قضا به گردن طرف میاد البته بله مکروه است. 
اکثر مراجع کراهت رو هم تا قبل روز 23 رمضان میدونن یعنی بعد از 23 سفر بکنه برای فرار از روزه، حتی کراهت هم نداره!!
بله ایت الله سیستانی و مکارم میگویند سفر برای فرار از روزه کلا مکروه است.
- پرسش و پاسخهای دانشجویی ش 17 ، احکام روزه پرسش 23 -

اگر سفر واجب باشد که کراهتی هم نیست...
_____________________________________________

+ بعدا نوشت 2
۱۰ تیر ۹۵، ۱۴:۵۰ ویرایش حذفیحیی پروین در مطلب خواب موندم... 
من سحری خواب نمیمونم، چون کلا بیدارم!
ولی حال غذا خوردن ندارم!
 پاسخ توسط محمد * شـــــــــورگشتی * در ۱۰ تیر ۹۵، ۱۵:۰۰
جالبه بدونین در آغازی که روزه واجب شد آمیزش جنسی در طول ماه رمضان حرام بود(شب و روز)!! 
و همچنین خوردن وآاشامیدن فقط بعد اذان مغرب و تا قبل خواب جایز بود!! 
بنابراین اگه کسی می خوابید و بعد بیدار می شد ولو تا اذان صبح کلی وقت هم می داشت حق خوردن نداشت!! 

بعد آیه نازل شد و حکم روزه را بر مسلمین سبک کرد: 
أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَةَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِکُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَعَفَا عَنْکُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیَامَ إِلَى اللَّیْلِ ... آیه 187 بقره - 

یا مبدل السیئات بالحسنات

پنجشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۰ ق.ظ

آیه 70 سوره فرقان می فرماید:  إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا :

الّا کسانی که توبه کنند و ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند پس اینها خدا گناهانشان را به حسنات تبدیل خواهد کرد!! و خدا بخشنده ی مهربان است.

در ادعیه وارده هم این تعبیر را می بینیم : یا مبدل السیئات بالحسنات!

در روایتى از پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) هم مى خوانیم : 

« روز قیامت که مى شود بعضى از افراد را حاضر مى کنند خداوند دستور مى دهد گناهان صغیره او را به وی عرضه کنید و کبیره ها را بپوشانید، به او گفته مى شود تو در فلان روز فلان گناه صغیره را انجام دادى ، و او به آن اعتراف مى کند، ولى قلبش از کبائر ترسان و لرزان است!

در اینجا هر گاه خدا بخواهد به او لطفى کند دستور مى دهد بجاى هر «سیئه» «حسنه اى» به او بدهید، عرض مى کند پروردگارا! من گناهان مهمى داشتم که آنها را در اینجا نمى بینم .

ابو ذر مى گـوید: در این هنـگـام پـیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) تبسم کرد که دندانهایش آشکار گـشت سـپـس این آیه را تلاوت فرمود فاولئک یبدل الله سیئاتهم حسنات » - تفسیر نمونه ذیل آیه -


آیا این تعابیر چراغ سبز برای گناه و گنهکار نیست؟!

گناهان اگه قراره با توبه و اصلاح تبدیل به حسنات بشن، پس هرچه طرف گناه بیشتری داشته باشه در نهایت ثواب بیشتری عائدش خواهد شد؟!


جواب: نکته ظریفی در این تعابیر نهفته است که اغلب از آن غفلت می ورزیم:

درست است انسان هر مقدار گناهش بیشتر باشه از امتیاز ذکر شده در آیه بهره بیشتری خواهد برد و اینچنین به فرد انگیزه برای بازگشت می دهد، اما کار وی به همان میزان برای توبه و اصلاح سخت تر از دیگرانی خواهد بود که گناهان کمتری دارند و فلسفه آن امتیاز چیزی جز این نیست!

آری همان خدا که آن آیه را فرموده است در آیه 10 روم ، نیز فرموده است: 

ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَکَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِئُونَ 

عاقبت افرادى که اعمال بد انجام مى دهند به اینجا منتهى شد که آیات خدا را تکذیب کردند و مورد استهزاء قرار دادند!!

+ تفسیر دیگری هم ذیل آیه مورد بحث بیان گردیده که خالی از وجه نیست:

هنـگـامى که انسان توبه مى کند و ایمان به خدا مى آورد دگرگونى عمیقى در سراسر وجودش پـیدا مى شود، و به خاطر همین تحول و انقلاب درونى سیئات اعمالش در آینده تبدیل به حسنات مى شود، اگـر در گـذشته مرتکب قتل نفس مى شد در آینده دفاع از مظلومان و مبارزه با ظالمان را جاى آن مى گذارد، و اگر زناکار بود بعدا عفیف و پاکدامن مى شود و این توفیق الهى را در سایه ایمان و توبه پیدا مى کند - تفسیر نمونه - (پس آیه ناظر به بعد توبه هست، نه گناهان قبل)

روز بیست و سوم :

اللَّهُمَّ اغْسِلْنِی فِیهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الْعُیُوبِ وَ امْتَحِنْ قَلْبِی فِیهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ یَا مُقِیلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِینَ

خدایا! در این ماه از گناهانم شستشویم ده، و از عیب ها پاکم کن ، و دلم را به پرهیزکارى دلها بیازماى، اى نادیده گیرنده لغزشهاى اهل گناه!


جمعی داشتند به یه بنده خدایی می خندیدند و او انگار نه انگار...

کسی بهش گفت: سیب زمینی! اینا دارن به قیافه تو می خندن!

گفت: اگه به قیافه من می خندند پس دارند به خدا می خندند، شکل و قیافه من که ربطی به من نداره... کار اویه!

سر پایین انداختند...

حالا سؤال اینه : خدا کار زشت و معیوب هم انجام میداده؟! پس ما که بنده ش هستیم اگه عیوبی (که دیگه مربوط به خودمونه) داشته باشیم، اشکالی نباید متوجهش باشه!!

عیوبی مثل حسادت، کینه، غضب، تنبلی و ...

جواب: اگه چاقوی تیزی رو برمیداشتین و می خواستین هنوانه ای قاچ کنین و نمی برید به زمین نمی زدینش که این چه چاقویی ست؟!

آتش روشن می کردین غذایی بپزین و نمی پخت، اعتراض نمی کردین که آتش اینقدر بی بخار؟!

چاقو باید تیز باشه، آتش باید سوزاننده باشه و همین چاقوی تیز ممکنه گاهی البته دست شما رو هم ببره ، همین آتش دست شما رو هم بسوزونه ، این بده یا خوب؟!

عالم عالم اسباب است و اگه نبود زندگیی اصلا شکل نمی گرفت...

حالا بله گاهی چیزهایی به چشم ما نازیبا میاد اما اون رو هم اگه در چارچوب سبب و مسببی ببینیم می بینیم جز زیبایی چیزی نیست...

بچه فلج شد سبب داره

لکنت گرفت سبب داره

سببش هم اغلب خود ما هستیم 

نمیگم پدر و مادر او که الان خودشونو طلبکار از خدا میدونن و خدا رو ظالم خطاب می کنن، حتما در لحظه انعقاد نطفه مرتکب گناهی شده باشند؟!

گاهی شرایط روحی و جسمی مساعدی نداشته ند...

گاهی دارویی غذایی چیزی مصرف کرده ند که عارضه داشته...

و گاهی هم البته تأثیرات محیط و عوامل طبیعی بوده


اینکه میگیم خدا عادله یعنی هرچیزی رو سرِ جای خودش قرار داده و این دقیقا همون چیزی ست که در عالم داریم می بینیم!

حتی عیوب باطنی هم که دیگه منتسب به خود ماست بی سبب نیست، سببش رو یا خودمون فراهم کردیم یا پدر و مادرانمون یا محیط یا ...

حالا از خدا میخوایم که خدایا ما رو از عیوب پاک کن...

سببیتی رو که خودت به اسباب و مسببات دادی خودت هم میتونی ازشون بگیری!! و بگیر ... ( آنچنان که در قضیه حضرت ابراهیم (ع) گرفت ) 

چه عیوب باطنی که ظاهر این دعا همینه (و تکلیف ما اینه که ازشون بری بشیم) و چه عیوب ظاهری...


وجودتون بی عیب