ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ

این گوشت را نخورید... :: آ خدا ( وب مهربانی )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

برای اولین بار
- بعد از دیوار مهربانی و طاقچه مهربانی -
اینک :
« وب مهربـــــــــــانی »
مطلـــــب داری بــــــــــذار
مطلــــب نداری بــــــــــــردار
( مطالب دوستان به اسم خودشان منتشر خواهد شد.
ترجیحا مطالبی متناسب با آ خدا )

*******************************
*******************************
تذکر:
لزوما داستان ها و خاطراتی که در این وبلاگ نوشته میشن مربوط به زمان حال نیست بلکه تجربیات تبلیغی سال ها ومحلات مختلف بنده و بعضا همکاران بنده است و حتی در مواردی پیاز داغ قضیه هم زیادتر شده تا جاذبه لازم را پیدا کنه.
بنابراین خواننده محترم حق تطبیق این خاطرات بر محل تبلیغی فعلی حقیر رو ندارد...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
پیوندهای روزانه

این گوشت را نخورید...

سه شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۶:۵۶ ب.ظ

أکل لحم الأخ میتاً

خوردنِ گوشتِ برادرِ مرده


این توصیفی ست که خداوند متعال از « غیبت » دارد.

توصیفی پر معنا و شگفت...

وَلَا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ... - حجرات آیه 12 -

توجه به کلمه کلمه آن ، در شناخت بهتر غیبت و عظمت این تعبیر ما را یاری خواهد کرد.


« غیبت » خوردن است.(أکل)

و خوردن ملازم با کم شدن.

اینکه با غیبت چه چیزی از غیبت شونده کم می گردد در ادامه بدان اشاره خواهیم کرد.


اما نکته مهم این است که از بین همه افعالی که می توانست دلالت بر کاستی بکند (مثل ضایع کردن، لگدمال نمودن، به باد دادن و...) واژه اکل (خوردن) را به کار می گیرد که:

اولا همخوانی با محل صدور غیبت دارد (هرچند غیبت منحصر به دهان و زبان نیست اما این غلبه وجود دارد) و در کنار آن، احساس واقعی بودن این توصیف هم به انسان دست می دهد.

به علاوه جدای از اثرات غیبت بر غیبت شونده، از تأثیرات بسیار مخرّب آن بر غیبت کننده هم پرده بر می دارد!!

آری این خاصیت خوردنی هاست که جذب خورنده شده و در ساختمان روح و جسم او تأثیرات متناسب با خودش را خواهد گذاشت.

تأثیرات غیبت بر غیبت کننده از قبیل: بی تفاوتی تدریجی نسبت به خوب و بد مسلمین، ایجاد فاصله بین او و دیگران، تثبیت روحیه عیب جویی و عیب پراکنی، فراهم شدن زمینه برای بی آبرویی خود او و ...


« غیبت » خوردن گوشت است. (أکل اللحم)

آن چیزی که در غیبت از غیبت شونده کم می شود چیزی نیست جز آبروی او!

آبرویی که جزء مهمی از وجود اوست و خداوند با تعبیر « لحم » به این جزءیّت، صورت محسوس و ملموس تری می بخشد تا بندگانش را اینچنین به اهمیت حفظ و صیانت از آبروی دیگران بخواند!

هستند کسانی بلکه اکثریت جامعه چنینند که حاضرند شدیدترین لطمات به جسم آنها وارد گردد، اما آبروی آنها در معرض کمترین تهدیدی قرار نگیرد.

معروف است که ترور شخصیت از ترور شخص مهمتر است و بیراه نگفته اند.


« غیبت » خوردن گوشت برادر است. (أکل لحم الأخ)

تعبیری که سخت انسان را از ارتکاب این رذیله دور کرده و در صورت ارتکاب، زمینه توبه و برگشت او را فراهم می آورد.

آیا می دانی کسی که با غیبت تو متضرر شد، غریبه نبود؟! بلکه برادر تو بود؟!

برادری که سربلندی او سربلندی تو ، و سرشکستگی او سرشکستگی خود تو محسوب میشود؟!

انما المؤمنون اخوة


« غیبت » خوردن گوشت برادر مرده است! (أکل لحم الأخ میتا)

مرده خصیصه اش این است که نمی بیند، قدرت دفاع ندارد، برای هر بی سر و پایی امکان جسارت به او فراهم است!

غیبت هم چون در غیاب فرد است چنین چیزی است.

به علاوه این تعبیر برای نشان دادن زشتی حقیقت غیبت بسیار تعبیر گیرا و تأثیرگذاری می تواند باشد.

خوردن گوشت برادر - بلکه انسان - به خودی خود و به قدر کافی مشمئز کننده هست، حالا خوردن گوشت مرده برادر چطور حالتی دارد؟! در حالی که انسان به مردار حلال گوشت حتی نزدیک هم نمی شود.

لذا می فرماید: فکرهتموه همه شما از اینچنین خوراکیی تنفر دارید!! پس چرا از غیبت که صورت برزخی اش چیزی جز این نیست، پروا نمی کنید؟!


در پایان به روایتی که بیانگر اهمیت غیبت در ادیان توحیدی ست، اشاره می نمائیم:

 و أوحى الله تعالى إلى موسى ع من مات تائبا من الغیبة فهو آخر من یدخل الجنة و من مات مصرا علیها فهو أول من یدخل النار - مجموعةورام ج : 1 ص : 116 -

خداوند متعال به موسی (ع) وحی فرستاد که:

هر کس بمیرد در حالی که از غیبت هایش توبه کرده باشد، آخر نفری خواهد بود که وارد بهشت گردد!! و اگر بمیرد در حالی که مصرّ بر غیبت است، اول کسی خواهد بود که داخل جهنم گردد!!

  • محمد تدین (شورگشتی)

غیبت

گوشت برادر مرده

نظرات  (۶)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • حاجی دوست دارم
    ولی
    ای کاش
    کسی گوش میداد
    پاسخ:
    قبحش ریخته شده سید جان!
    باید روی قبیحش رو به مردم نشون داد.


  • معصومه صادقی
  • :-)
    جالب و مفید بود
    سپاس

    حالم یه خرده بد شد گوشت برادر زیاد در متنتون بود
    الان حس سرگیجه دارم

    پاسخ:
    تعبیر خود خداست!
    خواسته که بدمون بیاد!!!
    چندشمون بشه !!
    تا سراغش نریم...

  • اگه خدا قبول کنه .. ... یه بنده خدا
  • +++
    پاسخ:
    +
    انقدر فسق اهل فسق آشکار شده که الان ارتکاب غیبت خیلی نسبت به گذشته زیاد نیس.الان همه از ب.ز و م.ظ و...حرف میزنن.
    شیخنا،آیا اهل سنت از نظر فقهی غیبت ازشون حرومه؟(چون بخاطر دارم از یکی از بزرگان خونده بودم اینا غیبت ندارن.)اگه حرومه آیا تفاوتی بین تکفیری و تقریبیشون هست؟
    پاسخ:
    غیبت اهل فسق در همون مورد فسقشان جایز ست و نه دیگر مقوله ها ، آن هم فسق ظاهر ( که در واقع چیز اضافه ای رو به طرف نمیگه چیزی رو گفته که همه میدونستند!!)
    غیبت مخالفین که گفته جایز ست؟!
    اهل بدعت البته بله. اون هم به قصد ممانعت از فعالیت آنها، به جهت ارشاد و اصلاح.
    همون فسق ظاهرو میگم منم.یا مثلا طرف کلاهشو برداشته میاد افشاش میکنه یا مثلا طرف پشت مسؤولین حرف میزنه.من فکر میکنم چیزی که بهش بشه گفت غیبت خیلی کمه.
    جلد اول مکاسب محرمه ی حضرت امام(ره) صفحه ی 251 بحث میکنه در مورد اینکه اخوت ایمانی در احادیث تحریم غیبت اومده و اینکه غیرامامیه هرچند مسلمون ولی اخوت منظورو نداریم با هم.
    پاسخ:
    از موارد مجاز غیبت بله یکی اش هم مظلوم در مقابل ظالم و جهت احقاق حق است (من نگفتم استثناءات غیبت نداریم اما اکثر غیبت های ما غیر مجاز است)

    در مورد مکاسب امام هم خودم بشخصه نخوانده و پاسخ ذیل را از مرکز پاسخگویی به شبهات نقل می کنم:
    بدیهی است وقتی این جمله را به حضرت امام نسبت می‌دهند، معلوم است که نخوانده‌اند، چرا که جمله از امام نیست. بلکه المکاسب یک کتاب فقهی است و در آن به بسیاری از اقوال و روایات منقول اشاره شده است و از جمله همین بیان است.

    در این بحث، روایتی از خالد مطرح می‌گردد، سپس به روایتی از الحرث بن المغیرة اشاره می‌شود و سپس توضیح داده می‌شود که مانند روایت عبدالله بن سنان است که گفته است ...، و بعد اشاره دارد که فهم این روایات فقهی، به چگونگی تفسیر "غیبت کردن"  و نیز "برادر" می‌‌گردد. البته بحث آن مفصل است. http://www.x-shobhe.com/view/5416.html


    و اجوبة الاستفتاءات رهبری ، در جواب سؤال شماره 600 می فرماید:
    مشارکت با آنان در نماز جمعه و جماعتشان از جهت حفظ وحدت اشکال ندارد، و از غیبت آنان باید پرهیز شود.
    میدونم مکاسب چیه شیخنا!متاسفانه از اینا سوال میکنیم،فکر میکنن شبهه پراکنی داریم میکنیم و با این لحن جواب میدن.اصلا برای همین از اونا نمیپرسم و از شما و أمثال شما سوال میکنم.

    پاسخ:
    راستش بعد کامنت شما مراجعه کردم.
    قبول کنین یه جاها رو باید دست به عصا حرکت کرد.
    فتوای رهبری رو ملاحظه بفرمائین کفایت است...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی