ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ

جواب کامنت یکی از دوستان :: آ خدا ( وب مهربانی )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

برای اولین بار
- بعد از دیوار مهربانی و طاقچه مهربانی -
اینک :
« وب مهربـــــــــــانی »
مطلـــــب داری بــــــــــذار
مطلــــب نداری بــــــــــــردار
( مطالب دوستان به اسم خودشان منتشر خواهد شد.
ترجیحا مطالبی متناسب با آ خدا )

*******************************
*******************************
تذکر:
لزوما داستان ها و خاطراتی که در این وبلاگ نوشته میشن مربوط به زمان حال نیست بلکه تجربیات تبلیغی سال ها ومحلات مختلف بنده و بعضا همکاران بنده است و حتی در مواردی پیاز داغ قضیه هم زیادتر شده تا جاذبه لازم را پیدا کنه.
بنابراین خواننده محترم حق تطبیق این خاطرات بر محل تبلیغی فعلی حقیر رو ندارد...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
پیوندهای روزانه

جواب کامنت یکی از دوستان

جمعه, ۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸ ق.ظ
علی در مطلب سلام بر خودم !!! 
سلام
...
یادمه یه جایی خوندم به محض تاریکی هوا(قبل از غروب)چراغ منزل رو روشن کنید و برای همین من هم همیشه این کارو کردم.
و چون پدرم همیشه میگفت از بچگی که خونه ای که شب تاریک باشه دزد نشون میکنه تاکید موکد شد برام این قضیه... .

شما در این مورد نخوندید تو کتاب های روایت و حدیث که روشن کردن چراغ خانه قبل از غروب وسعت رزق میاره؟
(البته یه چیزی دیگه در مورد خونه بود زدودن تار عنکبوت از دیوار های خانه!)

ممنون از مطلبتون.
...
راستی خواهشا مواردی از آیات قرآن که درباره زیاد شدن رزق و روزی هست هم بگید.
البته سوره واقعه رو زیاد میگفتند و زیاد خوندیم ولی باز اگر مطلبی هست بگید.

سلام

در موضوع روشن کردن منزل قبل از غروب باید بگویم روایتی داریم از امام رضا(ع) که می فرماید: 
أبوعلی الاشعری رفعه قال: قال الرضا علیه السلام: إسراج السراج قبل أن تغیب الشمس ینفی الفقر - کافی، باب النوادر ح ش 13
روشن کردن چراغ قبل از غروب، از بین برنده فقر است!

اما اولا به لحاظ سندی روایت مرفوعه است و از اعتبار لازم برخوردار نیست!

و ثانیا به لحاظ دلالت، خالی از اشکال نیست! 
چرا که از محرمات مسلم دینی « اسراف» است! 
من از خود شما می پرسم آیا روشن کردن چراغ در روشنایی چیزی جز اسراف خواهد بود؟!

اصلا در وسائل الشیعة بابی نگاشته شده به عنوان: «باب کراهة الاسراج فی القمر» در روایت اول این باب از قول پیامبر (ص) چنین آمده است: 
یا علی، أربعة یذهبن ضیاعاً: الأکل على الشبع، والسراج فی القمر، والزرع فی السبخة، والصنیعة عند غیر أهلها - وسائل الشیعة، باب کراهة الاسراج فی القمر ح 1
چهار چیز باعث اسرافند: یکیش روشن کردن چراغ است در پرتو نور ماه!!!

از طرفی البته روایاتی داریم که ورود به خانه ی تاریک را بدون چراغ مکروه می دانند: 
إن رسول الله (صلى الله علیه وآله) کره أن یدخل بیتاً مظلماً إلا بسراج - وسائل الشیعة، باب کراهة دخول بیت مظلم بغیر مصباح، ح 2

نتیجه :
بعد از چشم پوشی نسبت به مشکل سندی مرفوعه امام رضا(ع) روایات مربوطه را بدین صورت می شود جمع کرد:

از آنجا که آماده سازی چراغها در زمان های قدیم وقت گیر بوده منظور فرمایش امام رضا(ع) این است که پیش از تاریکی جهت روشن کردن منزل اقدام کنید که وقتی تاریکی حکمفرما شد خانه بی چراغ نداشته باشید!

در واقع زشتی اسراف که بر همگان روشن است، محرومیت از مواهب هم که کار درست وسنجیده ای به حساب نمی آید! 
پس می ماند استفاده و بهره مندی از مواهب اما بهینه و بجا ! که میطلبد انسان با برنامه ریزی صحیح شرایط این نوع استفاده را از پیش برای خود فراهم بیاورد!


در موضوع اسباب فقر روایات زیادی داریم که روایت ذیل در این جهت از روایات تقریبا جامع هست:

عن أمیر المؤمنین (علیه السلام)، أنه قال: 
" ترک نسج العنکبوت فی البیت یورث الفقر والاکل على الجنابة یورث الفقر، والتمشط من قیام یورث الفقر، وترک القمامة فی البیت یورث الفقر، والیمین الفاجرة تورث الفقر، والزنا یورث الفقر، واظهار الحرص یورث الفقر، واعتیاد الکذب یورث الفقر، وکثرة الاستماع إلى الغناء یورث الفقر، وقطیعة الرحم تورث الفقر - مستدرک الوسائل، باب کراهة مبیت القمامة فی البیت، وجملة من الآداب، ح 1 -
موجبات فقر: نگرفتن تار عنکبوت از منزل (همانطور که شما اشاره کردین) خوردن در حال جنابت، ایستاده شانه کردن، وجود گرد و غبار در منزل، قسم دروغ، زنا، ابراز حرص و طمع، عادت به دروغگویی، گوش دادن زیاد به غنا و آوازخوانی، ترک ارتباطات فامیلی.

راه برکت را هم قران مجید به وضوح بیان فرموده است:
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ (96) اعراف
و اگر مردمى که در شهرها و آبادیها زندگى دارند ایمان بیاورند و تقوى پیشه کنند برکات آسمان و زمین را بر آنها مى گشائیم ولى (آنها حقایق را) تکذیب کردند ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم .

+ بعدا نوشت:
خوب باید گفت در بحث روشن کردن چراغ قبل از غروب، جدای از روایت امام رضا(ع) روایات دیگری هم من جمله روایت ذیل وجود دارد و این احتمال را زنده می کند که شاید حقیقتا خصوصیتی در این عمل بوده باشد و دارای آثاری وضعی...
الحسن بن محمد الطوسی فی (الأمالی) عن أبیه، عن الفحام، عن المنصوری، عن علی بن محمد الهادی (علیه السلام)، عن آبائه، عن الصادق (علیهم السلام) قال: 
إن الله یحب الجمال والتجمل، ویکره البؤس والتباؤس، فإن الله إذا أنعم على عبد نعمة أحب أن یرى علیه أثرها، قیل: کیف ذلک؟ قال: ینظف ثوبه، ویطیب ریحه، ویجصص داره، ویکنس أفنیته، حتى أن السراج قبل مغیب الشمس ینفی الفقر ویزید فی الرزق. - وسائل الشیعة، باب استحباب التجمل وکراهة التباؤس ح 9 -
  • محمد تدین (شورگشتی)

فقر و ثروت

کامنت

نظرات  (۳)

  • ....همنشین عقل ....
  • با سلام
    ١) طبق قائلین به قاعدة تسامح در ادله ی سنن ، ضعف سندی حدیث منجبر می شود ...
    ٢)کما اینکه می دانید دو امر نسبت به شمس متصور است : غروب و مغرب . غروب: اختفاء و احتجاب شمس است که معمولا تاریکی نسبی را به همراه دارد و مغرب خفاء کامل شمس و ظهور سرخی در جانب آن است و پر واضح است که مراد خبر غروب است و نه مغرب چرا که اولا در آن تعبیر مغیب امده که عبارة اخرای غروب است و ثانیا توصیه به اسراج سراج در مغرب جائی ندارد چرا که غالبا اسراج در ان محقق می شود ... پس مراد غروب شمس است و از آن جهت که همراه با تاریکی نسبی است و فاصله ی بین غروب و مغرب قابل توجه نیست لذا اسراج سراج در آن موقع اسراف نیست اولا چرا که تاریکی نسبی حاکم شده پس حدیث تخصصا از اسراف خارج است یا به عبارتی صغرای کبرای اسراف نیست و ثانیا : اگر فرض شود که تاریکی نسبی هم نباشد ،در مواردی که ثابت شود اکه اسراج سراج از جانب شرع ثابت است و لو با قاعده تسامح در ادله سنن ، این مورد ،اسراف را قید می زند لمصلحة یراها الشارع الاقدس و ....

    متشکرم
    پاسخ:
    سلام اخوی بزرگوار!
    1 - طبق قائلین به تسامح... و بسیاری قائل نیستن... بعلاوه دلالتش هم خالی از اشکال نیست:
    2 - اگه مغرب بود که در پذیرش دلالت روایت حرفی نبود بله حرف از غروب و بلکه قبل غروب است! وقتی که هنوز هوا روشن است! چطور شما این را از مصادیق اسراف نمیشمرین؟! و حال آنکه در روایت نبی(ص) اسراج در شبهای نیمه روشن مهتابی را از اسراف شمرده است! (آیا بین این دو نور فرقی ست؟!)
    بعلاوه ادله اسراف کاملا متقنند و این روایت با ضعف سندی و دلالیش چطور میتونه حاکم بر اونها باشه؟!
    3 - اگر ما بودیم و همین روایت شاید قائل میشدیم به انچه شما شدین... اما جمع بین روایات باب - که در متن پست آمده - غیر از این چیزی خواهد بود که ما اشاره کردیم؟! پس اسراج السراج در واقع به معنی آماده کردن مقدمات کار ست.

    ممنون از مشارکتتون
    عزیزین
    سلام.

    گفتم خیلی وقت پیش یه جایی شنیده بودم پس قضیه از این قرار بود!

    در مورد حدیث امام رضا علیه السّلام در واقع برداشت آخر درست تره.
    چون آیات و روایات در مورد اسراف از سال ها قبل از ایشان بیان شده.
    بنابرین خب بر همگان روشن بوده پس با علم به آن اسراف نمی کنند.
    ولی این که این کار این چنین خیری داشته تا اون موقع بیان نشده بود.

    در مورد فقر موارد کاملا به جایی بود.ظاهر فقر گرفتن فقر هم میاره :(
    اصلا همیشه آدم ظاهرش یا ظاهر مال و املاکش بر باطنش تاثیر داره.

    ایمان و تقوا هم که کار دشواریه پس برکت میاره.ممنون از زحماتتون. :)
    به اطلاعاتی که داشتم اضافه شد.البته منبع هم آوردید مطمئن شدم.
    پاسخ:
    سلام
    ببینین روایت مشکل سندی داره و مرفوعه ست! همچنین توجه داریم روایت از روایاتی ست که انگیزه کذب درش وجود داره به جهت سودی که به این بازار خواهد رساند!! آیا تسامح در ادله سنن اینجاها رو هم شامله؟!
     بعلاوه فقط همین یک روایت که نیست! باید همه روایات مربوطه رو کنار هم معنا کرد!! و نتیجه جمع بین همه شون اون چیزی میشه که اشاره شد.
  • همنشین عقل
  • با عرض تحیت

    بنده ادله ی شما را تام نمی دانم و قابل مناقشه هستند لکن در هر حال غاب قریب به اتفاق بلکه همه ی مراجعین مقلد هستند فلذا جا داشت فتاوای حضرات مراجع متخصص را بیان می فرمودید...
    پاسخ:
    روایتی دیدم از امام صادق(ع) هممضمون با روایت امام رضا(ع) 
    بنابراین شاید واقعا خصوصیتی در اسراج قبل الغروب بوده باشه...
    اجازه نقد و بررسی علمی رو که برامون قائل بشین دیگه خخخخخ 
    تمرین فهم روایات میکنیم با اندک سوادمون!

    ممنون از شما برادر و دوست گرامی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی