ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ

در جواب برادرم ایمان :: آ خدا ( وب مهربانی )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

برای اولین بار
- بعد از دیوار مهربانی و طاقچه مهربانی -
اینک :
« وب مهربـــــــــــانی »
مطلـــــب داری بــــــــــذار
مطلــــب نداری بــــــــــــردار
( مطالب دوستان به اسم خودشان منتشر خواهد شد.
ترجیحا مطالبی متناسب با آ خدا )

*******************************
*******************************
تذکر:
لزوما داستان ها و خاطراتی که در این وبلاگ نوشته میشن مربوط به زمان حال نیست بلکه تجربیات تبلیغی سال ها ومحلات مختلف بنده و بعضا همکاران بنده است و حتی در مواردی پیاز داغ قضیه هم زیادتر شده تا جاذبه لازم را پیدا کنه.
بنابراین خواننده محترم حق تطبیق این خاطرات بر محل تبلیغی فعلی حقیر رو ندارد...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
پیوندهای روزانه

در جواب برادرم ایمان

جمعه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۳۸ ق.ظ
کامنت برادر بزرگوارمان «ایمان» مربوط به دو پست قبل:
یه خیر مساجد نسائکم: البیوت براشون بخونین تطیل کنین برین کلا!
:)))))))

روایاتی ست که بله مضمونش این است که بهترین مساجد برای زنان ، گوشه خانه شان است!!

آیا واقعا اینچنین است؟!

یعنی می بایست نیمی از جمعیت را از فضای معنوی مسجد محروم سازیم؟!

آیا رشد و تعالی آنها در نظر شارع مقدس چیز درخور توجهی نبوده است؟!

برداشت من چیز دیگری ست:

بی برو برگرد فلسفه این روایات این است که می خواهد به فتنه حضور زنان در جامعه اشاره کند و بس.

از شما می پرسم، آیا حضور زنان در عروسی فتنه خیز تر است یا در مسجد؟!

فتنه زنان در کوچه و بازار نمود بیشتری دارد یا در مساجد؟!

اگر می گوید زنان برای رفتن به مسجد از خانه بیرون نیایند در واقع نگاهش به عروسی ها و کوچه بازارها و حمام های عمومی و ... است.

و برای انتقال این مفهوم به مساجد که بهترین اماکن در روی زمین است مثل می زند تا حساب کار دست مخاطب بیاید و گرنه حضور زنان در مساجد با رعایت همه موازین، نمی تواند امر نامطلوبی تلقی گردد.

به دلیل مدارک متعدد دیگری که حکایت از مطلوبیت این حضور دارند.

در واقع روایات دسته اول به دنبال همان چیزی هستند که آیه ذیل به دنبال آن است، و نه بیشتر.

شما در خانه هاى خود بمانید ( کاری به رفتن به مسجد ندارد ) و همچون جاهلیت نخستین در میان جمعیت ظاهر نشوید و اندام و وسائل زینت خود را در معرض تماشاى دیگران قرار ندهید (و قرن فى بیوتکن و لا تبرجن تبرج الجاهلیة الاولى - احزاب آیه 33 -)


و البته مهم در این قضیه برداشت های مراجع عظام تقلیدند که نمونه فتاوای این بزرگواران را در این خصوص از نظر می گذرانیم:


مکارم:

سؤال 319 ـ طىّ پرسشنامه اى از سوى دفتر نهاد رهبرى در دانشگاه فردوسى مشهد که بین دانشجویان توزیع شد، سؤالاتى در مورد نماز جماعت دانشگاه و این فریضه باشکوه طرح شده بود; در پاسخ هاى جمع آورى شده مواردى دیده مى شود که اهمّیّت نماز جماعت و شرکت در آن در مسجد، براى خانم ها محلّ سؤال بود، مثلاً بعضى خانم ها بر این باورند که: «زنان مستحب است نماز خود را در خانه بجاى آورند» یا «نماز جماعت آن قدر که براى آقایان ثواب دارد براى خانم ها ثواب ندارد»، این قبیل عقاید مانعى براى حضور ایشان در نماز جماعت مى باشد. این مسأله را تشریح نموده تا رفع شبهه شود.

جواب: در شرایط فعلى براى زنان نیز مستحب است که نماز خود را در مسجد و با جماعت بخوانند و مطمئنّاً ثواب زیادى دارد.

سؤال 972 ـ آیا زنان مى توانند بدون اجازه و رضایت همسران خویش، که افرادى مؤمن و متدیّن مى باشند، در مسجد فعّالیت نمایند؟ بطورى که کاملاً امورات یک مسجد را به دست گیرند; در حالى که این عمل موجب اختلاف در بین اعضاى خانواده مى شود.

جواب: بدون اجازه همسر جایز نیست; ولى رفتن به مسجد (توضیح من: بدون اجازه همسر) براى فراگرفتن احکام و معارف دین جایز است. - مجموعه استفتاءات جدید -

مسأله 817ـ براى زنها در صورتى که خود را از نامحرم بخوبى حفظ کنند بهتر است نماز را در مسجد بخوانند و اگر راهى براى یاد گرفتن مسائل اسلامى جز از طریق رفتن به مسجد وجود ندارد واجب است به مسجد بروند.- رساله عملیه -


رهبری:

س 391: آیا زنها بهتر است نماز را در مسجد بخوانند یا در خانه؟

ج: فضیلت خواندن نماز در مسجد مختص مردان نیست.

س 595: آیا شارع مقدس زنان را همانند مردان به شرکت در نماز جماعت مساجد یا نماز جمعه تشویق فرموده یا اینکه نماز خواندن آنها در خانه بهتر است؟

ج: شرکت زنان در نماز جمعه و جماعت اشکال ندارد و ثواب جماعت دارد. - اجوبة الاستفتاءات فارسی -


امام خمینی و نوری:

مسأله 894 - براى زنها نماز خواندن در خانه، بلکه در صندوقخانه واطاق عقب بهتر است، ولى اگر بتوانند کاملا خود را از نامحرم حفظ کنند بهتر است در مسجد نماز بخوانند. - رساله عملیه -


اراکی،گلپایگانی، صافی، زنجانی، خوئی، تبریزی :

براى زنها نماز خواندن در خانه، بلکه در صندوقخانه واطاق عقب بهتر است.


وحید:

مسأله ۹۰۳ ـ براى زنها نماز خواندن در خانه ، بلکه در پستوى خانه و اتاق عقب بهتر است.- رساله -

سیستانی:

مسأله 880 ـ براى زنان بهتر آن است که نماز خود را در جائى بخوانند که از دیگر جاها در محفوظ بودن از نامحرم مناسب‏تر باشد، خواه آن جا خانه باشد یا مسجد یا جاى دیگر. - رساله -


مرحوم فاضل لنکرانی:

مسأله : براى زنها بهتر آن است که نماز را در خانه و اطاق اختصاصى خود بخوانند. ولى اگر نماز در مسجد به هر جهتى غیر از مسجد بودن فضیلت بر نماز در خانه را داشته باشد مثل این که در مسجد جماعت است یا حضور قلب بیشترى وجود دارد بهتر است زنان براى درک این فضیلت با حجاب کامل به مسجد بروند. و اگر راهى براى یادگرفتن احکام و مسائل اسلامى جز از طریق رفتن به مسجد وجود ندارد واجب است به مسجد بروند. - رساله -


+ پست مناسب این مطلب: 

 حضور بانوان در مساجد ؛ آری یا نه؟!

  • محمد تدین (شورگشتی)

مسجد زنان

کنج خانه

نظرات  (۹)

بسیار زیبا
پاسخ:
بسیار تشکر
  • ❤منتـــظر المـهـدی❤
  • متشکرم از مطلب مفید تون
    پاسخ:
    تشکر از حضور شما
  • انــــــ ـار
  • همیشه ابهامش در ذهنم بود.
    خیلی خیلی ممنون
    پاسخ:
    الحمدلله ...
  • معصومه صادقی
  • اقا ایمان 
    !!
    خخخ
    ستیز با خانم ها خوب نیستا
    احسنت به توضیحات شما
    :-)
  • مهدی زراعتی رخشاندل
  • سلام علیکم
    بسیار عالی
    احسنت
    از این دست شبهات خیلی زیاده شیخ عزیز
    پاسخ:
    سلام علیکم و رحمة الله
    ...
    با عرض سلام و تقدیم ادب 
    جمع آوری نظرات مراجع بزرگوار ما بسیار خوب انجام شده است. 
    موفق و مؤید باشید....... 
    پاسخ:
    سلام و سپاس
  • سیّد محمّد جعاوله
  • احسنت
    طیب الله
    پاسخ:
    بارک الله فیکم
    شیخنا،میبینین که چقد مختلفن فقها.از قدیمم همین بوده تا اونجایی که من میدونم.
    اینکه در مثلا نماز جمعه،خانوما رو اهل ترخیص دونستن بنظرتون قرینه ای،چیزی نیست؟روایت صریح هم داریم آخه از طرفی!البته من درایتا و اینا پیاده م و دارم تلاش میکنم فعلا و حضرات،حجت ولی عصر(ع) هستن،ولی آخه مثلا شما نگاه کنین ببینین اگه ما بخوایم برای همه ی مستحبات و مکروهات و واجبات و محرمات در چند و در چون،فلسفه یابی و علت یابی کنیم-جدا از اون چیزای که مثلا تو علل الشرائع و اینا اومده از طرف خودمون-راه برای هر کاری باز میشه،نمیشه؟
    نظر حاج آقای وحید و حاج آقای شبیری رو هم اگه لطف کنین بذارین من نظر ایشونو هم ببینم.
    بعدشم اینکه من کماکان کلا هوادار شمام!
    :)
    پاسخ:
    نماز جمعه به لحاظ اینکه عبادتی کاملا سیاسی ست ، نبایستی هم آمار خانم ها درش لحاظ بشه :
    بسیاری از اعزام های به جنگ و جهاد در همین روز جمعه و بعد از خطبه ها ی جمعه صورت می گرفته و خوب این امور در وهله اول بر گردن آقایان است نه خانم ها.

    مسجد رفتن یا نرفتن زنان تنها موضوعی نیست که در آن به روایات معارض برمی خوریم.
    قاعده ای دارند علما که : الجمع مهما امکن اولی من الطرح
    اختلاف فتاوا بعضاً ناشی از اختلاف شیوه های جمع آن بزرگواران ست.

    اما جمع بین روایات فرع بر تعارض آنهاست و آنچه من گفتم معنایش این است که اصلا تعارضی هم در کار نباشد، و اصل در روایات هم بر همینه. به نظرم می رسه فتوای آیت الله سیستانی هم بر اساس همین بینشه.

    اصلا سؤال می کنیم طبق فتاوای همان مراجعی که نماز زن را در پستوی خانه بهتر می دانند، آیا به لحاظ روانی چیزی جز توجه دادن اوست به امر محرم و نامحرم و شدّت در رعایت این مسائل؟! اینجا که دیگر مسجد نیست؟! و این همان برداشت ماست از روایات که ذکر مسجد برای تأکید مطلب است و گرنه مطلوب واقعی محدودسازی آمد و رفت زنان در جامعه است. 
    برداشت من دلبخواهی هم نیست که اعتراض شما را در پی داشته باشد بلکه بر مبنای دستوراتی ست که این حضور را بالخصوص و هم بالعموم تأیید می کند.

     ممنون از عنایت همیشگیتون
  • ❤منتـــظر المـهـدی❤
  • سلام علیکم خوشحال میشم درختم قرآن شرکت کنید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی