ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ

دو حـــــــرامی که توسط مـــــراجع ، حـــــــلال شدند :: آ خدا ( وب مهربانی )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

برای اولین بار
- بعد از دیوار مهربانی و طاقچه مهربانی -
اینک :
« وب مهربـــــــــــانی »
مطلـــــب داری بــــــــــذار
مطلــــب نداری بــــــــــــردار
( مطالب دوستان به اسم خودشان منتشر خواهد شد.
ترجیحا مطالبی متناسب با آ خدا )

*******************************
*******************************
تذکر:
لزوما داستان ها و خاطراتی که در این وبلاگ نوشته میشن مربوط به زمان حال نیست بلکه تجربیات تبلیغی سال ها ومحلات مختلف بنده و بعضا همکاران بنده است و حتی در مواردی پیاز داغ قضیه هم زیادتر شده تا جاذبه لازم را پیدا کنه.
بنابراین خواننده محترم حق تطبیق این خاطرات بر محل تبلیغی فعلی حقیر رو ندارد...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
پیوندهای روزانه

1 -

عبدالحسین فخاری، دبیرکل موسسه بین‌المللی حلال جهانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اینکه شش سال پیش روندی پژوهشی برای بررسی و تشخیص حلال بودن یا نبودن رنگ‌های «کارمن» پی ریزی و انجام شد، گفت:

این ماده یکی از رنگ‌های پرکاربرد در صنایع غذایی است و جزو رنگ‌های طبیعی است که در دنیا طرفداران بسیاری دارد اما وقتی وارد کشور ما شد، بر اثر ساده‌اندیشی برخی، این مسئله مطرح شد که چون این رنگ از یک پروانه(حشره) گرفته شده و از آنجایی که مصرف حشره در اسلام حرام است، پس مصرف این رنگ نیز حرام است.

وی ادامه داد:

اما ما در مؤسسه حلال جهانی انجام کار کارشناسی علمی در این خصوص را شروع کردیم تا ببینیم ماهیت این رنگ و حشره چیست. پس از انجام بررسی‌های علمی مشخص شد که این رنگ حاصل حشره است نه پودر حشره.

دبیرکل موسسه بین‌المللی حلال جهانی افزود:

یعنی همچنان که زنبور، عسل را تهیه می‌کند، این پروانه نیز این رنگ را تهیه می‌کند و رنگ کارمن پودر حشره نیست بلکه پروانه‌ای به نام «کوچینو» وجود دارد که در مزارع کاکتوس پرو و آمریکای جنوبی پرورش داده می‌شود و این حشره به قدرت الهی یک سیستم دفاعی دارد که این رنگ را در پشت خود ایجاد می‌کند و این رنگ ثابت‌ترین رنگ قرمز جهان است. این حشره را درون آب قرار می‌دهند و این رنگ از حشره به آب منتقل می‌شود و آب را خشک کرده و به رنگ کارمن تبدیل می‌شود.

وی به اطلاعات غلطی که در خصوص منشأ این رنگ به مراجع عظام تقلید ارائه شده بود نیز اشاره و اظهار کرد:

قبلاً به مراجع اعلام شده بود که این رنگ حاصل از پودر حشره است و مراجع نیز طبیعتاً به دلیل حرمت خوردن حشره استفاده از آن را جایز ندانسته بودند.

اما وقتی ما کار کارشناسی علمی کردیم و به کارخانه تولید این رنگ سرزده و از نزدیک روند تولید آن را دیدیم، نتیجه را در اختیار مراجع قرار دادیم و آنها حلیت رنگ را اعلام کردند.


2 -

فخاری انجام همین روند کارشناسانه و علمی برای بررسی حلال بودن یا نبودن «میگوی کریل» را نیز اعلام و اظهار کرد:

در برخی از مراکز اعلام شده بود که محصولات حاصل از این میگو حلال نیست و همین مسئله موجب شد فراورده‌های دارویی و مکمل‌های غذایی این محصول مورد استفاده قرار نگیرد.

وی ادامه داد:

امکان درمان بسیاری از بیماران قلبی و افرادی که دچار چربی خون و پوکی استخوان هستند، به وسیله فراورده‌های حاصل از روغن این میگو وجود دارد ولی به دلیل شناخت نداشتن در خصوص ویژگی‌های این میگو مصرف آن حرام اعلام شده بود اما پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این حیوان از خانواده آبزیان است و طبقه‌بندی جانورشناسی و نوع تغذیه و تولید مثل و ... آن بررسی و مشخص شد که این موجود میگو و از خانواد‌ه میگوها است.

فخاری در ادامه تشریح کرد:

همچنان که ماهی‌هایی از یک گونه در جاهای مختلف دنیا ممکن است وزن، اندازه و رنگ متفاوتی داشته باشد، بین میگوی آب‌های گرم و میگوی آب‌های سرد هم تفاوت وجود دارد به نحوی که گاهی تصور می‌شود موجود مورد بررسی میگو نیست اما پس از بررسی دقیق گونه جانور مورد بررسی اثبات می‌‌شود.

وی با تأکید بر اینکه چنین روندی باید در مورد سایر محصولات وارداتی که منشأ آنها مشخص نیست یا در مورد آنها شک وجود دارد، اعمال شود، گفت:

ابتدا باید کار کارشناسی بر روی محصولات وارداتی انجام شود و بر اساس نتایج کار کارشناسی از مراجع استفتاء گرفته شود، اگر کار کارشناسی دقیق انجام ندهیم همان مشکلی که در رنگ کارمن پیش آمد، تکرار خواهد شد و ما اطلاعات غلطی به مراجع عظام تقلید ارائه خواهیم کرد و ایشان بر اساس اطلاعات غلط دریافتی نتیجه‌گیری و اظهار نظر می‌کنند.


نظرات  (۱)

نشنیده بودم.
نه حرام بودنش را و نه حلال شدنش را...

میشه بفرمایید فتوای کدوم مرجع بوده است؟
پاسخ:

نشنیدم بین مراجع کسی به جواز اکل حشرات (جز ملخ) معتقد باشد ؛ بنابرین اگر « کارمن » تحت عنوان خود حشره بیاد همه مراجع طبق قواعد باید فتوای به حرمت بدهند.

حیوانات دریایی هم تنها فلس داران آنها و میگو استثنا شده اند بنابراین حیوان دریایی در صورتی حلال است که تحت یکی از این دو عنوان قرار بگیرد.

برداشت من از مصاحبه ایشان اینه که همه مراجع فتوای قبل و بعدشان مثل هم است.

قبلا قائل به حرمت بودند و بعد این تحقیقات و ارائه به مراجع، قائل به حلیت شده اند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی