ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ

شمـــــــا اهل کدام شهـــــــر هستید؟! :: آ خدا ( وب مهربانی )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

برای اولین بار
- بعد از دیوار مهربانی و طاقچه مهربانی -
اینک :
« وب مهربـــــــــــانی »
مطلـــــب داری بــــــــــذار
مطلــــب نداری بــــــــــــردار
( مطالب دوستان به اسم خودشان منتشر خواهد شد.
ترجیحا مطالبی متناسب با آ خدا )

*******************************
*******************************
تذکر:
لزوما داستان ها و خاطراتی که در این وبلاگ نوشته میشن مربوط به زمان حال نیست بلکه تجربیات تبلیغی سال ها ومحلات مختلف بنده و بعضا همکاران بنده است و حتی در مواردی پیاز داغ قضیه هم زیادتر شده تا جاذبه لازم را پیدا کنه.
بنابراین خواننده محترم حق تطبیق این خاطرات بر محل تبلیغی فعلی حقیر رو ندارد...

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۱۸ تیر ۹۶، ۱۸:۳۴ - دچـــــ ـــــار
    اوکی :)
پیوندها
پیوندهای روزانه

شمـــــــا اهل کدام شهـــــــر هستید؟!

دوشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۴:۵۶ ب.ظ

اسم: احمد          اصالتاً: شیرازی          مقیم: تهران

اسم: علی          اصالتاً: مشهدی          مقیم: مشهد


شمای عزیز مقیم کجایین؟!

خانواده ات مقیم کجا هستند؟!

دوست و رفقایت چه؟!


از جهانگرد که بپرسین ، در جواب سؤال سوم خواهد گفت:

بنده مقیم جای بخصوصی نیستم!


از کسی که نصف سال را در شهری و نیم دیگرش را در شهری دیگر می گذراند اگر پرسش نمائید، نمی گوید: مقیم فلانجا تنها ، بلکه می گوید: مقیم فلانجا و فلانجا هستم.


آری کسی می تواند یک شهر را به عنوان محل اقامت خودش معرفی کند ، که محل زندگی او آنجا باشد، بیشترین اوقاتی را که سپری می کند آنجا باشد ، عشق و علاقه ی او آنجا باشد و...


آیه ذیل را با توجه به این نکته که بخوانی به عظمت درخواست ابراهیم علیه السلام از درگاه الهی پی خواهی برد، آنجا که می فرماید:

رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ (40) سوره ابراهیم -

پروردگارا! مرا و ذریه ی مرا مقیم (شهر) نماز بگردان!! پروردگارا! و دعایم را قبول بفرما.

خوشا آنان که الله یارشان بی

که حمد و قل هو الله کارشان بی

خوشا آنان که دائم در نمازند!!

بهشت جاودان بازارشان بی.


آیا وقتی می گویند: «فلانی اهل نماز است» به همان معنا یی می گویند که در جواب سؤال «فلانی اهل کجاست؟» می گویند؟!!

نه ما اهلش نیستیم!!

ما که از ۲۴ ساعت شبانه روزمان نهایتاً اگر ساعتی را برای نماز اختصاص بدهیم، کجا می توانیم خود را از اهالی نماز به شمار آوریم؟!!


مقیم شهر نماز و از اهالی آن که شمرده نشدی، از خودت بپرس پس اهل کجا و مقیم کدام شهر از کشور پهناور دنیایی؟!!

 شهر مد؟ شهر شهوت؟ شهر بطالت؟ شهر ریا؟ شهر خدمت؟ شهر عبادت؟ شهر...؟

کدام؟!


من که خود جهانگردم!!


+ بعداً نوشت:

متعاقب ایراداتی که برادر بزرگوارمان آقا مسعود به این پست داشتند، متذکر می شود که این مطلب برداشت شخصی حقیر است.

بنده معتقدم مقیم علاوه بر هیأتش ، ماده اش نیز مفید معنی دوام است آنچنانی که از موارد دیگر استعمال این کلمه در قرآن برداشت می شود!

یُرِیدُونَ أَنْ یَخْرُجُوا مِنَ النَّارِ وَمَا هُمْ بِخَارِجِینَ مِنْهَا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُقِیمٌ (37) مائده -

وَجَنَّاتٍ لَهُمْ فِیهَا نَعِیمٌ مُقِیمٌ (21) توبه 

و...

این تفسیر قطعاً سؤالی را در ذهن خواننده ایجاد خواهد کرد که: 

مگر می شود دائم در نماز بود؟!

یادمان نرود معنی اصلی صلوة « دعا » است و اینجا هم که از زبان ابراهیم(ع) نقل شده به همان معنای لغوی خودش است نه اصطلاح بعد از اسلام. ( به این اعمال خاص هم صلوة گویند چون متضمن دعاست)

در واقع دعای ابراهیم (ع) درخواست همان چیزی ست که در آیه ذیل بدان توصیه شده:

وَاذْکُرْ رَبَّکَ فِی نَفْسِکَ تَضَرُّعًا وَخِیفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَکُنْ مِنَ الْغَافِلِینَ (205) اعراف -

پروردگارت را در دل خود از روى تضرع و خوف ، و آهسته و آرام - صبحگاهان و شامگاهان ( همه وقت ) - یاد کن ! و از غافلان مباش ! (آنها که خدا را از یادشان می برند)

والله العالم
  • محمد * شـــــــــورگشتی *

ابراهیم

محل اقامت

نماز

نظرات  (۲۴)

مطب بسیار عالی...
تصویر عالی تر...
ای جانم چه شیرینه...پستونکشو...

  • سرباز جامانده
  • :-(
    پاسخ:
    سؤال یکی از دوستان در خصوصی:
    سلام علیکم حاج آقا 
    ببخشید 
    مقیم مگه اسم فاعل نیست ؟
    به این معنا که خدایا من را برپا کننده نماز قرار بده؟
    میتونم بپرسم چه ارتباطی با سکونت داره؟

    سلام علیکم و رحمة الله
    مقیم اسم فاعل باب افعال است و مصدرش اقامه.
    خوب اقامه یعنی چه؟!
    اقامه به معنی خواندن نیس بلکه یعنی برپاکردن با تمام شرایط و با تمام وجود!!
    این کی محقق خواهد شد؟!!
    از طرفی داریم «الصلوة عمود الدین» می گوید: نماز ستون دین است آیا خیمه بدون ستون می شود؟ حالا سؤال کن: دین مال یک ساعت است؟ یا مال همیشه وقت؟! ستونش هم اینچنینه لذا بنده اینجا اقامه را به همان اقامت خودمون و سکونت تفسیر می کنم که یکی از معانی اقامه هم همین ساکن شدن در جایی ست.
    برداشت بابا طاهر هم گویا همین بوده که گفته ست: خوشا آنان که دائم درنمازند...
    یک نکته:
    اصل معنی صلوة یعنی دعاء و بعد از اسلام به این اعمال خاص اطلاق شده لذا مراد و مهم همانه که انسان همیشه وقت اهل دعا و ذکر باشد.
    زیباست
  • سیّد محمّد جعاوله
  • ما این شهر گناهو خیلی دوست داریم
    ولی میگیم دوسش نداریم
    حاجی مو پستونکمو میخام
    گناه چه شیرینه
    راستی مارکه پستونکه چیه؟
    خخخخخخخخ

    با تشکر از مطلب خوبتون.
    پاسخ:
    یعنی سید جون به شما که رو بدن تا کجاها میرین!! خخخ
    بابا چیکار به پستونکش داری اولا؟! و چیکار به مارک پستونکش داری ثانیا؟!
    مهر و جانماز و ببین...
    ای بابا! چه بچه بدیی تو !!!! خخخخ

    ممنونم از حضور پررنگتون
  • یا فاطمة الزهراء
  • ای جان چه دختر شیرینی :) 
    ان شا الله که همه اهل بندگی خدا باشیم :)
    اولش هنگ کردم فکر کردم درباره محل سکونت دوستان کنجکاو شدید یا با کسی یه جور اسم فامیل بازی میکردین!!! 
    پاسخ:
    ترفند ماست دیگه!!
    وگرنه شما که نه، اما بعضی هستند اسم نماز بیاد زحمت سر زدنو به خودشون نمیدن!! خخخ
  • چشم به راهم ...
  • جدید بود!!!
    ممنون
    پاسخ:
    خواهش
    خیلی تاثیرگذار بود 

    باید از شهر بیان مهاجرت کنم :) 

    برم یه شهر دیگه ای مقیم بشم .... دعا کنید ما بی وطن ها را ...
    پاسخ:
    ملتمس دعاییم برادر!
    اهل نیستم.برای من اون نماز یومیه هم خوندنه و اقامه نیس.
    پاسخ:
    آه اگر کشیدی و این جمله رو گفتی؟! آهت رو خریدارم!!!
  • مهدی زراعتی رخشاندل
  • سلام علیکم
    بسیار مبتکرانه بود و خیلی خوب به هم ارتباط دادید
    بسیار عالییییییی
    خدا خیرت دهد شیخ عزیز
    پاسخ:
    سلام علیکم
    الحمد کله لله
  • اگه خدا قبول کنه .. ... یه بنده خدا
  • معصومه صادقی
  • من شهر مطالعه
    خخخ
    خوب هر کس علایقی داره دیگه
    ولی نمازمم هیچ وقت یادم نرفته
    خدارو شکر
    با این حال هنوز مطالعه زیاد تری دارم تا نماز
    انشالله اهل شهر نماز هم بشم
    پاسخ:
    دو شهر هردو عالی...
    شکر بکنین بر توفیقاتتون
    سلام
    این سوالیه که باید مدام از خودمون بپرسیم ! امروز مقیم کجا هستی؟...
    خوش به سعادت اونهایی که مقیم نماز و بندگی هستند...
    ما که بدبختانه مقیم دنیاییم...
    بی نهایت ممنون از نوشته ی تکان دهنده تون
    پاسخ:
    سلام بر شما
    و سپاس از توجهتون.
    غرض همون تلنگره بود...
    با عرض سلام و تقدیم ادب و احترام 
    اقام یقیم اقامة در اصل قوم که تبدیل به قام به دلیل قواعد اعلال شده است اگر قایل به اشتراک معنوی باشیم مثل مرحوم علامه مصطفوی در کتاب التحقیق باید ترجمه را با معنای قیام ترجمه کرد ولی اگر قایل به اشتراک لفظی باشیم در این صورت برای اختیار هر کدام از معانی نیاز به قرینه ی صارفه موجود است و اقام در لغت عرب اگر با فی همره شود به معنای سکن فیه خواهد بود لکن گاهی با لام و گاهی با علی و گاهی متعدی به نفسه استعمال می شود که هر کدام معنای خاصی پیدا می کنند حال که مقیم الصلاة مضاف و مضاف الیه است باید دید که این چه نوع اضافه ای می باشد اضافه ی لامیه است یعنی مقیم للصلاة که خلاف مدعای شماست یا اضافیه ی میمیه مقیم من الصلاة بازهم خلاف مدعای شماست یا اضافه ی.....  در هر حال چون سه احتمال در آن موجود است برای اختیار هر کدام نیاز به قرینه ی صارفه دارید. و اختیار یکی بر دیگری ترجیح بلامرجح است. 
    و آن روایت را که استفاده کردید اولا روایت نبوی و ارتباطی با نبی الله ابراهیم ندارد و ثانیا با مقیم به معنای اقامه کردن نماز هیچ منافاتی ندارد و ثالثا این ترجمه ی شما خلاف ظاهر است و رابعا تا حدودی تحمیل نظر خود بر ایه است بسیار خطرناک است و منهی 

    موفق و مؤید باشید.... 
    پاسخ:
    سلام و تشکر بسیار
    استفاده کردیم بزرگوار!
    ما مقیم فی الصلوة معنا کردیم .
    مهم این است که نتیجه نتیجه موافق با تعلیمات شرعی ست ولو شما دلالت این آیه را بر آن نپذیرید.
    صلوة بدلیل اینکه دعای ابراهیم است به معنی لغوی اش ( دعا ) معنا کردیم نه معنی اصطلاحی رایج. ( توجه که فرمودین )

    از مؤیدات و قراین بر این تفسیر موارد استعمال مقیم در قرآن است از 8 مورد استعمال مقیم در قرآن 7 موردش معنایی توأم با دوام را می رساند:
    یُرِیدُونَ أَنْ یَخْرُجُوا مِنَ النَّارِ وَمَا هُمْ بِخَارِجِینَ مِنْهَا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُقِیمٌ (37) مائده
    یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَهُمْ فِیهَا نَعِیمٌ مُقِیمٌ (21) توبه 
    و ...
    مقیم الصلوة مورد هشتم است که ما می گوئیم چه نیازی هست که قائل به معنایی متفاوتی از آن 7 مورد بشویم...
  • معصومه صادقی
  • :-)
    عید ولادت مبارکتون،شیخنا!
    :)
    پاسخ:
    بر شما هم مبارک عزیز!
    :)
    ماچ ماچ ( مثلا روبوسیه!!! خخخخ) 
    اسعدالله ایامکم ولیالیکم
    با عرض سلام 
    عرض شد که یکی از معانی مقیم، سکن فیه است که مطلوب شماست ولی در صورتی که متعدی به حرف جر آن هم (فی)  باشد، زبان عربی کما اینکه مطلع هستید بسیار دقیق و لطیف است لذا ممکن است اقام در چند جا استفاده شود ولی با حروف جر خاص معنای متفاوت پیدا کند اقام فیه یک معنا دارد، اقام علیه یک معنا دارد، اقامه یک معنا دارد و....  و مانند رغب که اگر با فی و ب باشد به معنای میل است واگر با عن به معنای دوری و عدم رغبت است لذا شما دوست عزیز نمی توانید کلمه را با توجه به فضای فارسی زبان ترجمه کنید بلکه هر زبان را باید با فضای او ترجمه کرد. و اینکه شما مقیم را به معنای سکن فیه، تفسیر می کنید باید ثابت کنید که مراد ایه مقیم فی الصلاة است و نه مقیم للصلاة و سایر معانی و الا اینکه بدون دلیل شرعی (که مطابق با اصول مقرر در اصول فقه است) بفرمایید منظور مقیم فی الصلاة است و نه سایر معانی ترجیح بلامرجح است و هو قبیح عقلا و شرعا  و ان ایاتی که استشهادکردید حداکثر دوام واستمرار را می رساند که واضح است اقامت کردن و سکنی گزیدن با دوام متفاوت است که رابطه ی آن دو شاید عموم و خصوص مطلق است(هر سکنی گزیدنی در ان استمرار موجود است ولی هر استمراری سکنی گزیدن نیست)  یا عموم خصوص من وجه (بعضی از سکنی گزیدن ها استمرار دارند و بعضی از استمرارها سکنی گزیدن) ، در هر صورت مشترک بین دو نسبت سالبه ی جزئیه است و آن این است که بعضی از استمرارها، اقامت گزیدن نیستند،  پس حال که چنین است نمی توان گفت که آیه ی(اجعلنی مقیم الصلاة)  چون مقیم معنای استمرار دارد پس حتما سکنی گزیدن از لوازم ان است. بلکه باید گفت که بر فرض اینکه مقیم معنای دوام دارد ممکن است همراه با سکونت و سکنی باشد و ممکن است نباشد و پر واضح است که برای اثبات هر کدام نیاز به دلیل وجود دارد و شما باید دلیل مطابق با قواعد اصول فقه اقامه بفرمایید که سکونت و سکنی هم در مقیم موجود است. 

    و اینکه فرمودید که نتیجه مهم است باید عرض کنم نتیجه مهم است ولی گاهی ممکن است مقدمات اشتباه باشد، که انتساب امور اشتباه به خدا مصداق کذب و افتراست معاذالله و اینکه می فرمایید در هر حال این مطلب موید شرعی دارد (باید بررسی دقیق و با مبانی اصولی بررسی شود) کلام دیگری است بلکه شما به ایه برای مطلب خود استناد کردید پس باید مطلب خود را با ایه ثابت کنید نه اینکه بفرمایید مدعا را میشود از طریقی دیگر ثابت کرد، اگر این روش را بخواهیم اجرا کنیم در این صورت میشود به هر آیه ای استناد کرد و بعد گفت که نتیجه مهم است که در شریعت مقبول است یا اینکه استدلال نادرست کرد و به ایه نسبت داد، چنین امری و چنین روشی نه اثبات حجیت برای آن شده و نه حتی حجت دارد بلکه باید برداشتها و تفاسیر قران باید طبق اصول روشمند که در اصول فقه مقرر است (بحث الفاظ که مربوط به برداشت و روش فهم متن است)  قران را تفسیر کرد والا تفسیر ان با روشهایی که اثبات حجیت برای ان نشده یا بلکه حجیت ندارند مصداق کذب و افترا علی الله خواهد بود که قطعا شما از آن بریء هستید. 
    پاسخ:
    سلام
    شما هم اذعان کردید که مقیم مفید دوام است. همین برای ما کافی ست!!!
    الهی ما را دائم الصلوة قرار بده ( صلوة=دعا)
    حالا ما دوام را عبارت اخرای اقامت می دانیم وشما ندانید...


    تشکر از مباحثتان
    + احسنت ...
    پاسخ:
    به قول سید بزرگوارمون: 
    و انت من المحسنین !! 
  • سید مهدی رییس السادتی
  • سلام
    استفاده کردیم
    موفق باشید
    پاسخ:
     سلام 
    ...
  • شکرانه سادات
  • چه دیدگاه جالب و نویی...
    اهل کجایی؟
    واقعا جهانگردیم


    یاعلی
    پاسخ:
    تشکر 
    اهل دنیا دیگه ، به اکثر شهراشم سر زدم، هنوز نتونستم دقیق یه جا ساکن بشم و دوام بیارم...

    شهرای جغرافییایی اگه منظورتون :نیشابور

    ممنون از حضورتون
    من فعلا اهل درسم
    ان شالله میخوایم به زودی کوچ نشینی کنیم به طرف دیگه
    .......
    مام جهانگردیم
  • ... یک بسیجی ...
  • سلام

    شعبان بهانه ای است برای دوستی با خدا ، لحظه هایت سرشار از این دوستی باد.

    خدایا !

    تو آنچنانی که من دوست دارم...

    پس مرا آنچنان کن که تو دوست داری

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه امین

    پاسخ:
     سلام 
    ...
    با عرض سلام 
    در مطالب تقدیم شده بنده به معنای دوام داشتن مقیم اقرار نکردم و اگر مطالب بنده دوباره از نظر بگذرانید روشن خواهد شد و این که آیا مقیم افاده ی دوام و استمرار دارد یا خیر مطلبی است دیگر، شما دو ادعا در مطلب خود بیان کردید 1)مقیم به معنای سکونت است 2)معنای دوام داشتن مقیم که باتوجه به شعری فارسی برداشت خود را تثبیت کردید 
    ادعای اول شما که تا به حال ثابت نشده لغتا چون کلمه معانی متفاوتی دارد و شما باید با دلیل محکمه پسند اصولی آن را ثابت کنید و نه اصولیا چون خلاف ظاهر است چون ظاهر اقتضای معنای به کمال و تمام انجام دادن و اقامه کردن و برپایی آن است و نه سکونت و معنای خلاف ظاهر یعنی سکونت دلیل می خواهد 
    و ادعای دوم شما هم با بیان شما قابل اثبات نیست با توجه به آن که شما اثبات نکردید که اولا معنای مقیم چیست و معنایی را اختیار کردید که دلیلی اصولی ندارد و اینکه به شعری پارسی و برداشت شاعری اکتفا کرده و آن را مبنای فهم خود قرار دادید  و پر واضح که استناد به فهم شعراء اگر دلیلی قانع کننده ندارد صحیح نیست بله می توان برای فهم نصوص دینی از شعرای عرب عصر نزول استفاده کرد. 
    لکن برای اثبات دوام در مقیم نیاز به این همه تکلف نیست بلکه باید گفت مقیم اسم فاعل است و در نحو و بلاغت مذکور است که معنای اسم فاعل حال و استقبال است و معنای دوام دارد لذا مقیم الصلاة یعنی مرا دائما مقیم الصلاة قرار ده و اگر هم مقیم معنای استمرار داشته باشد باز باید تعیین کرد که کدام معنای مقیم مراد است باتوجه به مبانی تفسیر متن اصولی و بعد به آن معنا استمراریت بدهیم و بگوییم که که حضرت ابراهیم علیه السلام طلب استمراریت آن معنا را از خدای سبحان کرد. 

    موفق و مؤید باشید..... 
    پاسخ:
     سلام 
    مقیم به همان معنیی که در 7 مورد دیگر است...

    خیلی عالی بود
    خیلی قلم خوبی دارید
    اجرکم عندالله
    پاسخ:
    تشکر عزیز!
  • گروه فرهنگی صبح امید
  • استغفرالله از عبادتم
    پاسخ:
    +
    +

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی