ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ

ما و امامزادگان :: آ خدا ( وب مهربانی )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

برای اولین بار
- بعد از دیوار مهربانی و طاقچه مهربانی -
اینک :
« وب مهربـــــــــــانی »
مطلـــــب داری بــــــــــذار
مطلــــب نداری بــــــــــــردار
( مطالب دوستان به اسم خودشان منتشر خواهد شد.
ترجیحا مطالبی متناسب با آ خدا )

*******************************
*******************************
تذکر:
لزوما داستان ها و خاطراتی که در این وبلاگ نوشته میشن مربوط به زمان حال نیست بلکه تجربیات تبلیغی سال ها ومحلات مختلف بنده و بعضا همکاران بنده است و حتی در مواردی پیاز داغ قضیه هم زیادتر شده تا جاذبه لازم را پیدا کنه.
بنابراین خواننده محترم حق تطبیق این خاطرات بر محل تبلیغی فعلی حقیر رو ندارد...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
پیوندهای روزانه

ما و امامزادگان

پنجشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۵۲ ب.ظ

شخصی نزد امام صادق (ع) آمد ، اظهار فقر کرد!

حضرت فرمود : از محبین ما هستی؟! عرض کرد: بله

فرمود: اگر ثروت گزافی به تو بدهند ، حاضری با محبت ما عوض کنی؟!

گفت: نه!

 فرمود: پس تو فقیر نیستی!!!

*

خداوند چقدر به ما نعمت داده؟! 

نعمت هایی که گاه اصلا به ذهنمان خطور هم نمیکنند؟!

وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَظَلُومٌ کَفَّارٌ - آیه 34  ابراهیم


از این دست نعمت ها ، نعمت ولایت و محبت اهل بیت پیامبر(ص) است!


در دهه ی کرامت و ایام پاسداشت مقام امامزادگان، یادمان نره از این بقعه های متبرکه سری بزنیم!

بقاعی که وحدت ساز و معنویت افزاست:

فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآَصَالِ - آیه 36  نور - 

بقاعی که احترام به آنها احترام به پیغمبر این امت و ارج نهادن به دین او وزحمات اوست:

قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى - 23  شوری -

*

*

پیشنهاد میدم: 

هر کس در هر محله و مکانی که زندگی می کنه ، امامزاده ی آنجا یا نزدیکترین امامزاده ی به محلش رو برای سایر دوستان معرفی بکنه!

*

معرفی من:

 گرماب بزرگ شهرستان فیروزه: حرم امامزاده ابوالقاسم از نوادگان امام رضا(ع)

که در زمان فعالیت تبلیغی ما در این محل، به همت خیّرین ولبیکِ اهالی گنبد وگلدسته ای زیبا بر آن نصب گردید.

__________________________________________________________________

معروف ترین امامزاده ی شهرستان تازه تأسیس فیروزه ( از توابع قبلی شهرستان نیشابور) : شازده حسین اصغر،  و بقعه ی ایشان از آنجا که بر بلندای کوه قرار گرفته به « سر کوه » هم معروف است!

_______________________________________________________________

و معروفترین امامزاده شهرستان نیشابور:

امامزاده محروق

نظرات  (۱۹)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • حاجی جان سلام
    پاسخ:
    سلام سیدجان!
    قرار شد اینجا همدیگرو اونجور صدا بزنیم که اعضاء یه خانواده همدیگر رو صدا میزنن:

    ممدآقا هستم چاکر همه دوستان مخصوصا از نوع ساداتش
    سلام

    امامزاده اسحاق روستا های قِزقلعه و وِرس شهرستان البرز استان قزوین

    امامزاده اسحاق :

    بقعه این امامزاده در انتهاى روستاى ورس، در سینه کش کوه و در 27 کیلومترى شمال خاورى قزوین قرار دارد.
    اصل بنا به صورت هشت ضلعى غیر منتظم و به ابعاد هر ضلع 3، 8 و 4 متر و ارتفاع بیش از 6 متر است. ایوان بقعه رو به جانب شمال باز می شود و خود شامل یک فضاى 3×14 مترى مى‏باشد که در زاویه هر کدام راه پلّه‏ اى جهت رفتن به شاه‏نشین طبقه دوّم تعبیه شده است. چشم انداز بقعه فوق العاده زیبا و دیدنى است.
    در وسط بقعه چهار ستون به فاصله چهار مترى از همدیگر جهت نگهدارى سقف و گنبد تعبیه شده و در میان آنها ضریح چوبى مشبّک بسیار عالى امامزاده قرار دارد که ساخت هنرمندانه آن توسّط استاد رسول اسدى در سال 1378 انجام شده است. ابعاد ضریح 80/1×50/2 سانتى‏متر و
    ارتفاع آن دو متر مى‏باشد. بقعه داراى سه در از سه جهت است که یکى از درها از جهت جنوب به صحن جنوبى راه دارد. در صحن جنوبى علاوه بر حوض آب، تعداد 22 حجره جهت اسکان زوّار در نظر گرفته شده است.
    بر فراز بقعه گنبدى شلجمى به قطر سه و بیش از چهار متر ارتفاع دارد. این مکان در فصل تابستان مملو از جمعیّت از شهرهاى مختلف استان قزوین است.
    شهرت محلى نسب
    به اعتقاد اهالى، امامزاده اسحاق از فرزندانِ بلافصل امام موسى کاظم علیه ‏السلام
    است. این در حالى است که امام موسى کاظم علیه‏ السلام تنها یک فرزند به نام
    اسحاق داشته که بنا به نوشته علماى انساب در مصر وفات یافته است. براى
    روشن شدن این دیدگاه به شرح حال اسحاق بن موسى علیه ‏السلام خواهیم پرداخت و سپس به شجره نامه امامزاده اسحاق مدفون در این بقعه اشاره خواهیم کرد.
    شخصیّت مدفون در این بقعه
    پس از اثبات این مطلب که اسحاق بن موسى علیه ‏السلام به قزوین مهاجرت
    ننموده، باید از لابلاى کتب انساب تحقیق نمود که کدام اسحاق نام در قزوین
    سکونت داشته است تا با مکان کنونى تطبیق داده شود.
    علاّمه نسّابه شیخ الشرف عبیدلى، از سکونت عیسى بن بلیق بن حسن
    الصدرى طیّارى در قزوین خبر داده و می نویسد: فرزندان او در قزوین بوده ‏اند.[1]
    پس از او امام فخرى ابو جعفر عبداللّه‏ بن حسن الصدرى را ساکن در قزوین
    دانسته و می ‏نویسد: نسلش در قزوین سکونت داشته است.[2]
    سیّد جعفر اعرجى[3] و عمیدى نسّابه[4]، اقوال عبیدلى و امام فخر رازى را پذیرفته و نسل ابو جعفر عبداللّه‏ را در قزوین ذکر نموده ‏اند. عبداللّه‏ بن حسن الصدرى، همان عبداللّه‏ بن حسن بن حمزه است که در روستاى فیله ورین بخش طارم سفلى مدفون و به شاهزاده عبداللّه‏ معروف است.
    از آنجایى که سید عبداللّه‏، برادرى به نام سید اسحاق دارد از این رو
    نگارنده، معتقد است که شاهزاده اسحاق بن حسن الصدرى بن محمّد
    الصدرى بن حمزه بن اسحاق الاشراف بن على الزینبى بن عبداللّه‏ الاکبر الجواد
    بن جعفر الطیار بن ابى طالب علیه ‏السلام در این مکان مدفون می ‏باشد. وى سیّدى جلیل القدر و از طالبیون عظیم الشان قزوین بود.

    [1]. تهذیب الانساب: 347-344.

    [2]. الشجرة المبارکه: 223.

    [3]. مناهل الضرب: 83.

    [4]. المشجرالکشاف 2: 337.

    آدرس و شرح حال از زبان خودم :
    قزوین:محمدیه (زیباشهر) – ضلع شمالی اتوبان – بعد از روستای باورس –
    دوراهی سمت راست را 3 کیلو متر بیایید ( امامزاده اسحاق (ع)) را بیابید.
    بالای بلندی قرار دارد و اطراف آن پر از حجره و اتاقک برای زائران است.
    جمعه ها هم معمولا آبگوشت نذری میدن :) ما با دوچرخه میریم هر چند ماه
    گاهی هم تربیت بدنی شهر وسیله حمل و نقل میذاره میریم و اطرافش کوه نوردی می کنیم و زیارتی می کنیم و بر می گردیم.اینقدر با صفاست...
    تازه اگر فصل بهار بیاید که کلی آویشن و انواع سبزی کوهی بالای تپه های به سمت روستای قزقلعه برید میتونید بچینید.آویشن هر سال ما از اونجاهاست.


    ولی زیاد میوه نداره اون طرفا نزدیک روستای حصار از اونجای اتوبانی که گفتم اگر نرید داخل روستا هایی که ختم به امام زاده اسحاق(ع) ،سمت کرج بگیرید برید و یک کیلومتر طی کنید به اولین روستایی که می رسید اسمش حصار هست.اونجا میوه درفصل بهار داره یعنی هر چی درخته توی امامزاده های اون روستا (امامزادگان احمد و محمود) متعلق به عموم زائران و مردم است در خصوصا در فصل بهار میوه هیی چون توت سیاه و سفید چاقاله بادام و خلاصه هر چی باشه همونه دیگه من بیشتر سمت درختای توت و وقت توت می رفتم.

    _۩ _ ۩_ ۩_ ۩_ ۩_ ۩_۩_۩ _ ۩_ ۩_ ۩_ ۩_ ۩_۩_۩ _ ۩_ ۩_ ۩_ ۩_ ۩_۩
    توضیح امام زاده احمد و امام زاده محمود روستای حصار خروان استان قزوین
    امامزاده احمدومحمود(ع) ابن موسی بن جعفر (ع) روستای حصار خروان شهرستان البرز
    آستان مقدس امامزادگان احمد محمود(ع) که از نوادگان امام کاظم(ع) می باشند در 20کیلومتری شهر قزوین و جاده قدیم قزوین- تهران واقع گردیده است امامزاده احمد (ع) دارای وسعتی بالغ بر 5هزار متر مربع بوده ، این امامزاده دارای گنبدی به شکل سروی و از جنس استیل به رنگ سبز و ضریحی ازفلز و نقره و کمی طلایی می باشد ، امامزاده محمود(ع) با فاصله 1000 متری در کنار امامزاده احمد(ع) برادرش قرار دارد که دارای ساختمان آجری و از اسکلت در محوطه ای به مساحت تقریبی 3000 متر مربع می باشد این امامزاده دارای ضریحی از جنس آلومینیوم بوده وگنبدی به شکل سروی دارد که بر روی آن نام مبارک حضرت محمد (ص) حک گردیده است ، شایان ذکر است از سال 1387 بنای دو بقعه به طور کامل مورد مرمت ، بازسازی و اجرای طرح توسعه قرار گرفته است و با ایجادامکانات رفاهی نظیر : تربت خانه ، چایخانه و ... در جوار این ذوات مقدس شاهد حضور خیل عظیم زائرین در این بقاع متبرکه می باشد.

    آره اینجا هم دائما بساط چای برای پذیرایی از زائران آماده است از طرف کسی که متولی اونجاست و خودش اونجا رو درست کرده.ما سید صداش می کردیم.
    -------------------------
    ولی جدا از این دو امامزاده در روستای حصار ، یک امام زاده دیگر به نام امام زاده هاشم به گفته اهالی روستا وجود داره که بخاطر داشتن مار های افعی محافظ، کسی حتی نزدیک هم نمیشه بهش چه برسه بقعه درست کنند و هنوز متروکه مونده احتمال هم داره که بعد ها دولت بیاد درست کنه ولی میگن زیر خاکی داره


    عکس های این اما زاده ها احتمال داره در گوگل باشه.نباشه هم بعد ها یادم باشه رفتم ازشون عکس میندازم و دوباره زیر هیمن پست براتون ارسال کنم.
    پاسخ:
    سلام علی جان!
    غیبتت طولانی شد برادر؟!
    حسابی وارد بحث شدین... حالا اینجورم لازم نبود!

    غرض این بود که یه نامی از امامزادگان اطرافمون برده بشه که اگه کسی قصد سفر به اون مناطق رو داشته باشه بی بهره از زیارت نمانه...

    تشکر و التماس دعا
  • خادم الحسین
  • خیلی ممنون محمد آقا(خجالت)
    استفاده نمودیم
    پاسخ:
    خواهش خواهر من!
    شما لطف دارین...

    برقرار باشین
    سلام داداش اتفاقا فردا میرم همون امامزاده احمد و امامزاده محمودحصار از بسیج
    اینترنت قطع شد امروز 1 کار یک روز کنتراتی گرفتم دستمزدشو دادن وصلش کردم.
    البته این کار از طرف یک آشنا بود وگرنه هر دو روز همچین کاری بود خوب میشد... .
    پاسخ:
    سلام داداش! التماس دعا... کی باشه خبر بدی یه کار دائمی پیدا کردی و ...
    به روی چشم.محتاجیم به دعا
    پاسخ:
    موفق باشید وپیروز
    ما که امازاده اطرافمون نداریم ولی حاجی یه مرحمت کنید سرچ کنید کشتی نوح در ایران ما دقیقا اون منطقه اییم که یه سری نامرد نمیزارن ثبت بشه
    پاسخ:
    نهاوند و سرکشتی...
    نمیدونم چی بگم؟!
    دلایل قانع کننده نیست خوب...
    سلام سلام :)
    جمعتون مهدوی
    امام زاده جعفر ابن محمد در شهرستان درگز روستای شیلگان مرز ترکمنستان
    عموی امام رضا هستن
    جایی خوندم امام از ایشون راضی نبودن...صحتش رو نمیدونم!
    پاسخ:
    سلام علی جان! 
    خوبی که؟!
    ممنون ازتون
    اگه جعفربن محمد هست که نمیتونه عموی امام رضا(ع) باشند!!
    شاید محمد بن جعفر منظورتون بوده؟!

    اگه ثابت بشه با امام زاویه داشته که فقط میشه به چشم یه قبر قدیمی نگاه کرد و نه بیشتر، واگه مورد احترام مردمه و دلیل خاصی هم بر وجود اون مشکل نیست، حمل بر صحت بشه و این احتمال نقل هم نشه بهتره...

    ممنون ازتون و ملتمس دعا
    ممد آقا سلام :)

    ان شاءالله بعد زیارت، منزل شما دعوتیم؟ خخخخ
    پاسخ:
    سلام عزیز!
    تشریف آوردین در خدمتیم...
    نگفتین کجایی هستین؟!
    حالا مهم نیست، به هرحال سوغاتی که یادتون نمیره!!! خخخخخخخ
    سلام علیکم استاد "*ممد آقا*"
    بمناسبت همین دهه بنده عازم کربلای ایرانم حرم حضرت سید الکریم، عبدالعظیم حسنی(ع) (البته اهل ری نیستم)
    اهل طالقان هستم اونجا تو دو تا روستای مختلف دو تا امام زاده هست به نام امام زاده زکریا که نسب ایشان به حضر موسی بن جعفر(ع) می رسد در روستای میراش و امامزاده هارون که فرزند بلافصل امام کاظم هستند در روستای جوستان...
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام علیکم.
    حضرت عبدالعظیم عالی ست...
    طالقان هم ...

    ان شاءالله از پا به رکابان صاحب الامر باشین...
    دعا یادتون نره...
    حالا شما از ما خرده نگیرین!
    استرس نتایج دارم!
    دست خودم نیس چی میگم:)))))))
    بله محمد ابن جعفر!
    پاسخ:
    خواستم بگم حواس من جمعه!! خخخخ
    حالا کی قرار به اعلام نتایجه؟!
    ان شاءالله که موفق باشید...
  • الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
  • حالا برای شوخی هم که شده امام زاده بیژن واقعیه؟ یا یه سری امام زاده ها مه اسماشون ایرانیه ! اینا چی ان؟
    پاسخ:
    ظاهرش میاد شوخی ست ولی سرچ کنین نتایج جالبی دستتون میاد...
    بیشتر چه عرض کنم؟!...

    بعضی اسامی خوب معلومه نامگذاری خود مردمه...
    بعضی از امازادگان هم در واقع با فاصله زیادی به امام معصوم ممکنه برسند لذا شاید اسم ورسم هم ایرانی شده باشه...
    بعضی اصلا امامزاده نیستند و بزرگی عالمی صالحی چیزی بوده و به غلط به زبان مردم امامزاده گفته میشن...
  • الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
  • ممنون بخاطر جوابتون.
    پاسخ:
    خواهش عزیز!
    میخوایم اهل نماز باشیم

    میگن با کریمان کارها دشوار نیست همین شما رو میگن ممد آقا!
    خدایی کی دیده یکی نه تنها مهمون به خونه اش دعوت کنه بلکه حتی اصرار کنه که یادشون نره سوغاتی هم ببرن و طرف رو با سوغاتی راهی کنن؟ خخخخ
    اصلا کی همچین ممد آقا (حاجی ای) دیده؟
    پاسخ:
    حالا چه حالی میکنین شما با ممد گفتن ما؟!!! خخخخخ
    مشکوک می زنین تبسم!!!! خخخخخخ
    وا! حاجی ابر بهاری ها! بگیر نگیر داری..
    حالا بیا و خوبی کن و حرف گوش کن باش! کیه که قدر بدونه، ای دریغا!

    اینجاست که شاعر میگه
    به چه ساز تو ... حاجی جان حاجی جان
    از دست تو دل من چه سوزان چه سوزان
    تو دل منو شکستی که گفتی مشکوکم
    تویی که برات کامنت میذارم نذار اشک بریزم

    مشکوکِ چی؟!!!!!!

    تبسم !!! خیلی هم بهم میاد خخخخخخخخخخ
    پاسخ:
    بزرگوار! شما که مسلسلت رو روشن می کنی و چیزی از آدم باقی نمیذاری که !! خخخخخخ
    تو یه کامنت 6 دفعه ممدآقا میگی... همون پست: اطاق ترک
    به به سلام ممدآقا
    خیر ببینی ممد آقا
    منم میخواستم همین رو خصوصی کامنت کنم که انگار لازم نیست ممد آقا

    تو جواب هم شما باید بگی 
    سلام 
    ممدم 
    یه تارک تکبر
    ... ساعت یا روز هست که پاکم خخخخخخ
     این رو قبول  کن لبیک به ما نبود و به نوعی تمسخر پیشنهاد ما بود این رو از تذکر دوستان تو خصوصی و عمومی دارم میگم...
    کامنتتون هم پای پست بعدی کاملا گویا:
    سلام و درود و رحمت خدا بر عارف بالله، عالم لله، فانی بالله، مخزن المعارف السبحانیه، معدن اللطائف الروحانیه، آیت الحق و العرفان، قدوة المجازیان پست گذار آنلاین، ترجمان العکس، پاسخگوی احکام شرعی، صاحب کرامات، مضیف الکریم و السخی، حضرت استادشیخ محمد شورگشتی خلد آشیان، جنت مکان !! خخخخخخخ

    چی بگم من نمیدونم؟!
    جز اینکه به سلامت باشید!
    وای منُ وای منُ وای من
    کامنتای منُ رنجش استاد من ( با ترس و لرز نوشتم استاد)

    تمسخر پیشنهاد شما؟!!!!! پناه بر خدا!!!!!
    خدای شاهد و ناظر آگاهه که همچین قصدی نداشتم و ندارم

    همین جا از شما به خاطر این سوءتفاهمی که پیش آمده معذرت میخوام

    و همچنین از دوستانی که چنین تصوری براشون به وجود آمده و خصوصی و عمومی آن را به شما منتقل کردند (البته در عمومی ها چیزی متوجه خودم ندیدم یا شاید اگر بود دوزاری من نیفتاد و نگرفتم)

    بزرگواران بنده قصد جسارت به **** تون و البته **** مون رو نداشتم

    دیگران رو نمیدونم ولی بنده زیاد از اسم فرد مقابل استفاده میکنم خب شما هم که **** گفتن رو منع کردید یا دوستانی که استفاده کردند رو ستاره دار کردید خب چشم آدم میترسه دیگه !

    متوجه استنادتون به کامنت خلد آشیان جنت مکان!! نمیشم... خب تو پست قبلی هم نوشتم که به شوخی تهدید کردم لینک رو نذارید شیطنت میکنم گوش ندادید گفتید همینی هست که هست، اون تهدید عملی شد بعلاوه اینکه گفتید دیگه عادی شده براتون

    ضمن اینکه ما هم مثل شما هر کی به دل نشست خرجش میکنیم
    شرمنده که به دل نشستید!

    اشکال نوشتار اینه که حس و لحن آدم رو حین نوشتن مثل کلام منتقل نمیکنه...

    خلاصه که حلال کنید ما رو ****

    پیوست نوشت:
    **** معادل حاجی است
    پاسخ:
    ماشالا اهل فضل و علمین...
    قرار شد شاخ وبرگ رو بزنین تصور این بود که دارین از ریشه میزنین!! خخخخخ

    اما «انما الاعمال بالنیات»
    ممنونم از شما بزرگوار به خاطر نیت صادقانه تون...
    من هم حمل بر صحت کردم اما منتقل کردند که قضیه رنگ و بوی توهین داره میگیره و قطعا اذعان می فرمائید برداشت خواننده هم علاوه بر نیت فرد، مهم است.
    البته که اینچنینه هرجا آدم غلیظ وارد بشه قضیه لوث میشه و برداشتهای حاشیه ای و این وسط اونچه گم میشه هدفه...

    از شما میخوام با رعایت اعتدال به رویه سابق ادامه بدین عزیز!
    میخوام این خطاب خطاب معمولی تلقی بشه نه واسه بینندگان ایجاد سؤال بکنه که چرا طرف اینجور کامنت میذاره؟!!!

    ممنونم بابت همه چیز
    سربلند باشید
    ضمنا
    اون که نوشتم شما هم در جواب باید بگی فلان، به این معنی بود که بازخورد بدید که چه کردید
    زیاده خواهی بود شرمنده
    پاسخ:
    خواهش عزیز
    دوستت دارم
    ماشالا به خودتون که اهل عقل و عملید (تفاوت عقول و فضول را عنایت دارید دیگه)، خدا دریاب ما رو

    چه تصور مهیبی! **** ما خودمون هم بر سر همون شاخ نشستیم قرار نیست بن خودمون رو هم ببریم که!

    **** تبسم ت رو کشتن! خخخخخ

    سلامتی منتقل کنندگان صلوات
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    ما وقتی میخوایم رفقا یه رفتاری رو تو خودشون اصلاح کنند با شوخی اونو همراه میکنیم که سختی کار براشون کم بشه و زودتر راه بیفتند

    درباره غلظت و لوث و برداشتهای حاشیه ای، قبول و تسلیم (نه مدل تسلیم شما خخخ)

    بنده هم ممنون از شما و وب آخدا و همه چیزایی که از شما و پستها و کامنتهای دوستان آموختم... الهی شکر

    با اجازه تون همین جا چهارگوشه آخدا رو می بوسم و در اوج!!! ( اوج از نوع موجی ش) خداحافظی میکنم

    ماااااچ مااااااچ

    مااااچ مااااااچ

    دعامون بفرمایید
    یاعلی
    پاسخ:
    چقدر تلخ بود ماچ و بوست!!
    بدجور بوی قهر میداد!
    ما رو باش...
    و شما رو ...
    فکر کردم من زودرنجم!! خخخخخخ

    اووووه که چقدر نقد و انتقاد ظریف شده ...

    نه دیگه رفیق نبودی...
    منم ماچ ماچ
    به به چه رزقی!
    بذارید حسن ختام ما با این لینکِ فوق العاده باشه

    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950516000443

    یاعلی
    پاسخ:
    ممنون از تحفه تون...
    دوستان هم مستقیم بهره ببرند:

    به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌‌الله روح‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران در تازه‌ترین جلسه اخلاق خود به موضوع «خطورات و مراقبه» پرداخت که مشروح آن در ادامه می‌آید:

    *خودبینی؛ گناهی است که آن را کوچک می‌بینیم اما بسیار بزرگ است!

    نفس دون، این أعدی عدوّ، در وساوس و در پیروی از همزات شیطان، بسیار قوی عمل می‌کند، چنان وسوسه‌گر است که از باب همزات - که بیان کردیم: جمع همزه است - وارد شده و انسان را گرفتار می‌کند و هر بار به یک نوع او را فریب می‌دهد.

    گاه فریب از خودبینی شروع می‌شود، اینکه انسان تصوّر کند کسی شده است. این مطلب، چنان انسان را بیچاره می‌کند که موقعی که سر بیرون می‌آورد، همان موقعی است که دیگر سرش را از کفن خارج می‌کنند، صورتش را روی خاک می‌گذارند، شانه‌هایش را می‌گیرند و با إسمع، إفهم گفتن، تازه او را متوجّه می‌کنند که هیچ بودی و هیچ هستی، إلّا به عمل خالص. دیگر نه عنوانی است و نه مقامی و ... . بارها بیان کردیم که فقط اسم کوچک و اسم پدر را صدا می‌زنند. پس اگر کسی در این دنیا خودش، خودش را گوشمالی ندهد، آن‌جا اوّلین گوشمالی اوست.

    لذا خودبینی، چنان انسان را گرفتار می‌کند که دیگر هیچ چیز نمی‌بیند. «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرینَ أَعْمالاً الَّذینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً»1. فرمودند: آیا به شما خبر بدهم که چه کسی، خسارت‌دیده و بدبخت‌‌ترین انسان‌هاست؟ آن‌هایی که کوشش بیهوده در دنیا کردند و تلاش‌هایشان گم شده و تازه تصوّر می‌کنند به‌به! من چه کسی هستم و چه اعمالی انجام دادم!

    من آغاز سخنم را از این مطلب شروع کردم تا برویم ادامه‌ی این بحث را داشته باشیم که بگوییم علاج این وساوس و خطورات شیطانی چیست. اگر به خدا پناه نبریم، گاهی دوستان ما را به گرفتاری نفس می‌اندازند و بدتر از دیگران می‌شویم. لذا من تقاضا دارم که همدیگر را به سمت بدی‌ها و نفس سوق ندهیم و تعاریف بیجا از یکدیگر نداشته باشیم. نفس‌، خودش به سمت بدی‌ها، پلشتی‌ها و زشتی‌ها، خلجان دارد، باید خیلی مراقب باشیم. نفس خیلی خطرناک است.

    من برخی از بزرگان از جمله آیت‌الله بهجت، بهجت القلوب را دیدم که هر شب، تلقین خودشان را می‌خواندند. تا به خود بگویند: وقتی تو را درون قبر می‌گذارند، دیگر آیت‌الله، بهجت القلوب و ... نمی‌گویند، حتی فامیلی را هم نمی‌آورند، فقط می‌گویند: یا محمّدتقی ابن محمود، همین. برای مثل من بیچاره‌ای هم می‌گویند: یا روح الله ابن محمّدعلی. دیگر بالاتر از امام عظیم‌الشّأن، آن عارف کامل نیست که برای ایشان هم فرمودند: یا روح الله ابن مصطفی. همه‌ی عناوین برای دنیاست.

    این دو آیه در انتهای سوره‌ کهف خیلی مهم است، گاهی آن‌ها را برای خود بخوانید، «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرینَ أَعْمالاً الَّذینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً». اگر عمل برای خدا نباشد، ضلّ سعی است. اگر نفس، تحریک شود، اگر تصوّر کنیم کسی شدیم، بیچاره‌ می‌شویم. چه پولدار، چه به ظاهر باسواد، چه وزیر، چه وکیل، چه آن کسی که ریاست داره و ... اگر گرفتار این مسائل شد، در آن دنیا می‌فهمد که تمام اعمالش بیهوده بوده است. هر چه جلوتر می‌رود، دیگران و نفس دون به او می‌گویند: تو خوبی، تو عالی هستی، تو والا هستی و ... و بدین‌صورت او را گرفتار می‌کنند. لذا باید خیلی مواظب باشیم.

    هفته‌ گذشته بیان کردیم، حضرت موسی‌ بن‌ جعفر، امام موسی کاظم(ع) فرمودند: «إِنَّ صِغَارَ الذُّنُوبِ‏ وَ مُحَقَّرَاتِهَا مِنْ مَکَایِدِ إِبْلِیسَ‏»، به درستی که کوچک شمردن گناهان، از کیدها و نیرنگ‌های ابلیس است. «یُحَقِّرُهَا لَکُمْ وَ یُصَغِّرُهَا فِی أَعْیُنِکُمْ‏»، آن گناهان را در مقابل شما حقیر می‌شمارد و در جلوی چشمانتان کوچک جلوه می‌دهد تا شما را غرقاب در گناه کند.

    اولیاء خدا می‌گویند: یکی از گناهانی که به صورت ظاهر کوچک است، ولی بزرگ است، این است که کسی جدی تصور کند کسی شده است و کس دیگری هم به او بگوید: کسی شدی. این را باید خیلی مواظبت کرد.

    یا اینکه بیان کردیم که حضرت صادق القول و الفعل، امام جعفر صادق(ع) فرمودند: شیطان لعین و رجیم گفته اگر من سه خصلت را در انسان، حاکم کنم، دیگر برایم مهم نیست که از آن به بعد چه اعمالی انجام می‌دهد، «قَالَ‏ إِبْلِیسُ‏ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَیْهِ لِجُنُودِهِ إِذَا اسْتَمْکَنْتُ مِنِ ابْنِ آدَمَ فِی ثَلَاثٍ‏ لَمْ أُبَالِ مَا عَمِلَ فَإِنَّهُ غَیْرُ مَقْبُولٍ مِنْهُ»، این سه مورد هم بدین ترتیب است: «إِذَا اسْتَکْثَرَ عَمَلَهُ وَ نَسِیَ ذَنْبَهُ وَ دَخَلَهُ الْعُجْبُ». انسان را عُجب بگیرد، گرفتار و بیچاره می‌شود. خودپسند می‌شود و فکر می‌کند کسی است.

    در مقابل یکدیگر، تعریف و تمجید نکنید. نفس، شوخی‌بردار نیست. وقتی مدام تعریف بشنود، حال می‌آید، فکر می‌کند خبری است. اگر او را گوشمالی ندهیم و متنبّه‌اش نکنیم، خطرناک می‌شود.

    موقعی که دیگران از ما تعریف می‌کنند، به نفس خود شلاق بزنیم تا فکر نکند کسی شده

    بیان کردم: ملّاهادی سبزواری، آن عارف بالله، در موقع تعریف و تمجید شدن چه می‌کردند. ایشان، آن کسی است که هم عارف است، هم فقیه است، هم فیلسوف است و هم منطقی بزرگ است. منظومه ایشان، شامل دروس منطق و فلسفه است که به نظم درآوردند. من در درس خارج فلسفه بیان کردم: هنوز که هنوز است بعضی‌ها متوجّه منظومه ملّاهادی سبزواری نیستند. وقتی از آن عارف بالله تعریف می‌کردند، می‌دیدند که ایشان دستشان را زر قبای خود می‌برند و چیزی را نگاه می‌کنند و زیرلب سخنی می‌گویند. یکی از شاگردان ایشان متوجّه شده بود، از آقا پرسیدند، آقا گفتند: هیچ خبری نیست، اشتباه دیدی. او هم اصرار کرد و آقا در نهایت فرمودند: قبول است، می‌گویم، امّا تا زنده هستم راضی نیستم که بگویی. من یک کلاه مغنی پدرم را دارم (نه اینکه مغنی‌گری شغل بدی است، می‌خواهد بگوید تو مغنی‌زاده هستی، فکر نکن عالم شدی و ...)، هر موقع از من تعریف می‌کنند، کلاه ایشان را درمی‌آورم، می‌گویم: هادی! تو پسر همان مغنّی هستی، فکر نکن کسی شدی، تعاریف و تمجیدهایی که از تو کردند، تو را بزرگ نکند و تصور نکنی کسی شدی.

    آیت‌الله العظمی بهجت، آن بهجت القلوب می‌فرمودند: ما که آن کلاه را نداریم، امّا همین که از ما تعریف می‌کنند، خطاب به نفس خودمان بگوییم: تو هیچ کسی نیستی، این‌ها معلوم نیست چه می‌گویند.

    یک ولی خدا هم در این زمینه مطالبی می‌گفت که ما اوایل می‌گفتیم: ایشان چرا این‌طور حرف می‌زند، بعد دیدیم جدّی درست است و نیاز است که انسان گاهی این‌طور به نفس خودش شلّاق بزند. ایشان می‌فرمودند: وقتی از شما تعریف و تمجید می‌شود، همان موقع به خودتان بگویید: فکر نکن راجع به توست، تو هیچ پُخی نیستی!

    اگر انسان شلاق برندارد و به جان خودش نیافتد، گرفتار می‌شود. تمام این قضایا برای این وسوسه نفس دون است. هر چه گناه شروع می‌شود، همه از این وسوسه نفس دون و این همزات است.

    بیان کردم برای یک عده در جوانی و جهالت است، مثلاً خدای ناکرده پای درس بزرگان و اعاظم نبوده، متخلّق نبوده، از اوّل پای منبرها و موعظه نبوده، به همین سبک اخلاق سنّتی رشد نکرده و ...، چنین کسی به گناه مبتلا می‌شود. همزات او را به سمت مجالس گناه می‌کشاند و ... . امّا ملعون دست برنمی‌دارد. کسی هم که اهل عبادت و اخلاق است، به تعریف و تمجید فریب می‌دهد. گاهی خودش از درون شروع می‌کند، مثلاً می‌گوید: تو که دیگر الحمدلله درس اخلاق می‌روی، بحمدلله توفیق شده نماز شب هم می‌خوانی و ... . یا اگر خودش هم وسوسه نشود، کسی از بیرون می‌آید و از او تعریف می‌کند و باعث می‌شود که وسوسه شود. همزات شیطان این‌گونه است.

    لذا عزیز دلم! باید به نفس، سیلی و شلاق بزنیم. بترسیم. اتفاقاً آیات آخر سوره کهف، جدّی جدّی مشمول حال کسانی است که تصور کنند کسی شدند. من این را در قنوت آن ولی خدا شنیدم که اشک می‌ریخت، گردن کج کرده بود و می‌گفت: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرینَ أَعْمالاً الَّذینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً»، این را می‌خواند و گریه می‌کرد. خطاب به نفس خودش بود، شلاق می‌زد. گاهی این دو آیه را بخوانید و برای خود مرور کنید که یک موقعی این نفس دون، ما را فریب ندهد.

    لذا فرمودند: این خودبینی از همان گناهانی است که انسان کوچک می‌شمارد، امّا عامل می‌شود که انسان به گناهان بزرگ برسد. اگر کسی جلوی نفس خودش را نگیرد، بدبخت می‌شود.

    *مرحوم زاهد چطور نفس خود را گوشمالی دادند؟

    من قبلاً بیان کردم، مرحوم زاهد برای اینکه خودش را متنبّه کند، آن زمان‌ها که فیلم‌برداری و عکس‌برداری بدین صورت نبود که او را بشناسند، محرم به شیراز رفت، در آنجا مکلّا شد، کسی او را نمی‌شناخت، می‌گفتند: چه آدم خوبی است، ایشان در هیأت‌ها کفش آن‌ها را جفت می‌کرد و آنجا هم می‌خوابید. یک دهه این‌طور گذشت و کسی هم نفهمید که ایشان کیست.

    یک موقع یکی از شیرازی‌ها مهمان آیت‌الله دزفولی شده بود. آقا گفته بود: ولی خدایی به نام آشیخ محمدحسن زاهد هست، به زیارت ایشان برویم، ایشان صحبت‌های خوبی می‌کند و اهل حال و اهل دل است. همین که لب به بسم الله الرّحمن الرّحیم می‌گشاید، قلب آدم عوض می‌شود (اهل معنا این‌ طور هستند، انسان را جای دیگر می‌برند و از دنیا، فارغ می‌کنند). آن فرد شیرازی هم خوشحال شده بود و پذیرفته بود که بروند.

    تا در آن مجلس شلوغ وارد می‌شوند، یک نگاه دقیق می‌کند، می‌بیند این فرد شبیه همان شخصی است که محرم به شیراز آمده بود و کفش جفت می‌کرد. تعجب می‌کند، گریه می‌کند. مرحوم آقای دزفولی می‌گوید: من دیدم که او نیامده، حال پیدا کرد! نمی‌دانستم موضوع چیست. گفتم: مجلس آقا چیست که این نیامده شروع به گریه کردن کرد و حالی پیدا کرد.

    مجلس تمام شد، جلو رفت و دید بله، خود آن فرد است. تا خواست چیزی بگوید، آقا به او اشاره کردند که سکوت کند. اما دلش طاقت نیاورد، وقتی با آقای دزفولی تنها شدند، به ایشان گفته بود. آقای دزفولی گفتند: می‌دانستیم ایشان یک دهه رفتند، ولی نفهمیدم کجا رفتند. آن فرد هم گفت: ایشان به شیراز آمده بودند و ... . مرحوم زاهد هم فرموده بودند: من راضی نیستم که تا زنده هستم، جایی بگویید.

    مرحوم آقای دزفولی سؤال کرده بود: آقا! شما چرا این کار را کردید؟ گفتند: یک موقعی اوایل که بحث اخلاق را شروع کردیم و مطالبی داشتیم، هفت الی هشت نفر آدم می‌آمدند. بعد دیدم آرام آرام مسجد پر شد. یک روز همین که به ذهنم گذشت که مثل اینکه مجلست دارد می‌گیرد، استغفار کردم، به خودم بد و بیراه گفتم، بعد گفتم: این‌ طوری نمی‌شود، این کارها فایده ندارد، باید به جایی برویم و گوشمالی شوی. منبرهای محرم را رها کردم و گفتم: باید جایی بروی که کسی تو را نشناسد.

    انسان باید ماظب باشد که گیر نیافتد. یک موقع من طلبه گیر لباسم می‌افتم. برخی از شما عزیزان هم با لباس فرم سپاه آمدید، خوش آمدید، اما مراقب باشید. با اینکه این لباس، لباس مقدّس است و من بارها بیان کردم: آیت‌الله مولوی قندهاری، آن کنز خفیّ الهی، می‌فرمودند: حضرت حجّت(روحی له الفداء) وقتی بیاید، اوّل نگاهش به لباس سبز سپاه است. همان‌طور که امام راحل فرمودند: اگر سپاه نبود، کشور نبود. همان‌طور که امام‌المسلمین هر موقع فتنه‌هایی پیش می‌آید، اول نگاهشان به سپاه است. امّا یک موقع انسان، گیر می‌افتد. یعنی چه؟ یعنی از این لباس بیرون بیاید؟ خیر، یعنی مراقب باشد احساس غرور، عُجب و ... به او دست ندهد. انسان باید مراقبت و مواظبت و دقّت کند.

    *علاج خطورات نفسانی و شیطانی چیست؟

    حالا به ادامه‌ بحث خودمان وارد شویم و آن، اینکه آیا این وساوس، علاج دارد؟ بله، علاج آن چیست؟ علاج این خطورات نفسانی و شیطانی که این نفس دون، أعدی عدوّ را وسوسه می‌کند، چیست؟

    اولیاء خدا دستورالعمل‌هایی دادند که بدین شرح است:

    1. نگاه به عاقبت عمل

    اول از همه خواندن همین آیاتی از سوره‌ کهف است که بیان کردم «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرینَ أَعْمالاً الَّذینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً»؛ یعنی اول از همه ببینیم که عاقبت چه می‌شود. لذا عزیز دلم! گاهی هر عملی می‌خواهی انجام بدهی، اول یک نگاهی به عاقبت آن داشته باش و ببین عاقبتش به کجا ختم می‌شود. یک لحظه نگاه کن در آخر چه در می‌آید. اگر آخرش برای خداست، انجام بده، منتها آن هم مخفی باشد و فقط برای خدا باشد. مدام هم به خودت تشر بزن که نکند از این راه بیرون بیایی، تازه وظیفه و تکلیف تو هم هست.

    2. تفکر در مورد سزای عمل

    دوم اینکه هر عملی سزایی دارد، یا خوب یا بد. به آن سزا و جزای او تأمّل و تفکّر کنیم. اگر جزای خوب است، شکر نعمت را کنیم و شکر نعمت عندالاولیاء یعنی عملش را فزونی دهد.

    شکر توفیق عمل خدایی؛ فزونی دادن به آن عمل است

    لذا اگر انسان توفیق عملی را پیدا کرد، شکر نعمتش فقط این نیست که بگوید: الحمدلله ربّ العالمین. البته عیبی ندارد، این را هم بگوید، ذکر لسانی هم خوب ست. امّا می‌فرمایند: شکر نعمت این است که آن عمل را فزونی ببخشد. چنین کسی معلوم است که شاکر این نعمت است. نه اینکه غرّه برود و بگوید: من که دارم انجام می‌دهم، حالا همین قدر هم بس است. اصلاً مگر در عالم، به عدد انگشت دست می‌رسند که چنین عملی را انجام دهند؟! من که خبر دارم در عالم ده نفر هم نیستند و ... . چنین کسی در آن‌جا توقّف می‌کند و بعد سقوط می‌کند و دیگر آن عمل را انجام نمی‌دهد.

    3. عرضه عمل به طور پنهانی به ولی خدا

    سومین مورد این است که اگر عملی را دارد انجام می‌دهد و می‌خواهد دچار وسوسه نشود که تو چنین و چنانی، حتماً مخفی از دیگران به اولیاء خدا عرضه بدارد که آن ولیّ خدا به او بگوید که تا این‌جا درست است یا این‌جا را مراقب باشد و ... . لذا باید عرضه بدارد که وسوسه نشود.

    گاهی دو کتاب خواندن انسان را بدبخت می‌کند. مثلاً دو کتاب عرفانی می‌خواند، پروردگار عالم هم به او حافظه‌ی خوبی مرحمت کرده، او الفاظش را به خوبی ثبت و ضبط می‌کند، بعد فکر می‌کند راستی راستی چون دو کلمه‌ی عرفانی گفت، حالا عارف هم شده است.

    *عارف، کسی است که مدام شلاق در دستش باشد

    من قبلاً بیان کردم: محضر آن کنز خفیّ الهی، آیت‌الله مولوی قندهاری بودیم، آقایی که روحانی بود و فوق‌لیسانی عرفان خوانده بود، بعد از مباحث آقا جلو آمد و گفت: آقا من فوق لیسانی عرفان خواندم، به نظر شما دکترای آن را هم بخوانم یا خیر؟ آقا بی‌مقدمه خندیدند و خنده ایشان هم عجیب بود و تا حالا این‌گونه خندیدن ایشان را ندیده بودیم. طوری بود که شانه‌هایشان هم تکان می‌خورد. بعد هم گفتند: عجب! پس شما وقتی دکترای عرفان را بگیری، عارف کامل می‌شوی دیگر! بعد فرمودند: آقا! عرفان به الفاظ نیست، عرفان به عمل است. کسی با الفاظ عرفان، عارف نمی‌شود. اگر انسان چند واژه را حفظ کند و بخواند، بعد فکر کند من دیگر در مباحث عرفان گام گذاشتم و در راه عرفا دارم قدم برمی‌دارم، صحیح نیست. عرفان به عمل است، عرفان به واژه نیست.

    در جایی دیگر فرمودند: می‌دانید عارف کیست؟ عارف، آن کسی است که دائم شلّاق در دستش باشد و تا این نفس دون می‌خواهد کوچک‌ترین جانی بگیرد، بر سر او بزند و اجازه‌ی خودنمایی به او ندهد. دو مرتبه تا می‌خواهد جولانی بدهد، شلّاقی بر او بزند تا نتواند بلند شود.

    یک موقع گرفتار عنوان و مقام و ... می‌شویم. یک موقع گرفتار عکس می‌شویم که عکسمان فلان جا زده شد. گرفتار می‌شویم اسممان روی فلان بنر برود و ... .

    ابوالعرفا، آیت‌الله العظمی ادیب فرمودند: من اصلاً نمی‌خواهم بر روی سنگر قبرم هم اسمم باشد. با اینکه برای آمیرزا جواد آقای تهرانی، استاد اخلاق و عرفان امام المسلمین، قبر در حرم مطهّر ثامن‌الحجج(ع) دیده بودند، به هر جال همه دوست دارند، چه کسی است که دلش نخواهد؟! امّا ایشان فرمودند: من را کنار شهدا، در بهشت رضا دفن کنید و هیچ عنوانی بر روی سنگ قبر من ننویسید. من از شهدا خجالت می‌کشم.

    به همین خاطر اگر می‌خواهید شیطان، وسوسه نکند، سراغ ولی خدا بروید و اعمالتان را به ایشان عرضه دهید. همان‌گونه که حضرت عبدالعظیم حسنی همیشه عرضه اعمال داشت و برای همین به آن مقام رسید که امام هادی(ع) فرمودند: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(ع) بِکَربَلا»، زیارت حضرت عبدالعظیم مانند زیارت جدّ ما ابی‌عبدالله است. چرا؟ چون دائم اعمالش را عرضه می‌کرد که دچار وسوسه شیطان نشود. پس یکی از علاج‌های وسوسه، این است.

    4. مشغول شدن به عبادت، به خصوص نوافل

    برخی از عرفا فرمودند: آیه 36 زخرف را حتماً بدانید، این آیه چیست؟ «وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرین» اینکه شیطان، همیشه نزدیک است و قرین به انسان‌هاست. اگر شیطان ملعون قسم نخورده بود، مشکلی نبود. امّا برخی از عرفا می‌فرمایند: یکی از مواردی که شیطان رجیم دارد، این است که به قسمش پایبند بوده است. امّا گاهی ما به قسم‌ها و عهدهایمان پایبند نیستیم! شیطان قسم خورد و گفت: «فبعزّتک لاغوینهم اجمعین». لذا اغوا می‌کند.

    پس باید بدانیم که شیطان، همیشه نزدیک است. لذا یکی از راه‌های علاج این است: در جوانی مشغول به عبادت شود. عبادت، بعد از واجبات و ترک محرّمات، نماز و روزه‌های مستحبّی است. یکی دیگر هم خدمت به خلق خداست، برای خدا و خلق او کار کند. لذا در خود قرآن به پیامبر بیان شده: «فاذا فرغت فانصب».

    پیامبر عظیم‌الشّأن، محمّد مصطفی(ص) فرمودند: «إنَّ اللهَ یُبْغِضُ الشّابّ الفارِغ»، خدا جوان بیکار را دشمن می‌دارد. بعد حضرت ادامه می‌دهند و می‌فرمایند: می‌دانید چرا؟ چون وقتی جوان بیکار شد، فکرش به سمت خدمت و عبادت و نماز نبود، شیطان بلافاصله می‌آید.

    لذا دیدید تا موقعی که ما در مباحث اخلاق و در جمعی که همه با صفا هستند و جوان‌های خوبی حضور دارند، هستیم؛ شیطان جرأت ورود ندارد. امّا یک موقعی که بیرون می‌رویم، آرام آرام می‌آید. تا از سخن اولیاء خدا، عرفای عظیم‌الشّأن و حضرات معصومین که من نوار دارم فرمایشات آن بزرگواران را عرض می‌کنم، فارغ می‌شویم و دل به فرمایشات ایشان نمی‌سپاریم؛ معلوم است شیطان می‌آید. تا موقعی که نماز می‌خوانیم، شیطان نیست، البته کنار ما می‌نشیند، اما نمی‌آید؛ چون نمی‌تواند و جرأت و اجازه‌ ورود ندارد.

    برای همین است که گفتند: اگر کسی نعوذبالله به گناهی مبتلا شد که نمی‌تواند آن را ترک کند، به خصوص اگر به شهوت و پناه به ذات احدیّت خودارضایی مبتلا شد؛ روزه بگیرد. لذا یکی از داروهایی که اولیاء خدا حسب روایات شریفه برای این مطلب بیان کردند، روزه است. چون وقتی روزه بگیرد، در حصن حصینی به نام صیام است. صیام خودش عامل می‌شود که انسان گناه نکند. نماز زیاد بخواند، نمازهای نافله را بخواند.

    اگر کسی برای نوافل وقت بگذارد، یعنی نافله ظهر، عصر، مغرب، عشاء و صبح را بخواند، درست است که اولش هم سخت است، امّا این یکی از مواقعی است که شیطان، فریاد می‌زند. چون نوافل عامل می‌شود که انسان در حصن حصین قرار بگیرد. لذا برای انسان سخت جلوه می‌کند. البته شیطان اصل نماز را هم برای بعضی‌ها سخت جلوه می‌دهد، چه برسد به نوافل!

    آقا! وقت نداریم حالا دیگر نافله را رها کن، به واجب برسیم کافی است، می‌خواهیم خدمت کنیم کار داریم. این، همان فریب شیطان است. نیم ساعت، نه اصلاً یک ساعت می‌خواهیم برای عبادت وقت بگذاریم، اما برایمان سخت جلوه می‌کند، این، همان فریب شیطان است که می‌گوید: زود برویم، معامله‌مان به هم می‌خورد، او منتظر است، قراردادمان این‌طور می‌شود، کلاس درس داریم و ... . خوب کلاس درس را طوری دیگری تنظیم کنیم، مگر چه می‌شود؟! چقدر ما وقت‌های مرده داریم، آن‌ها را می‌توانیم زنده کنیم. امّا این‌جا روحمان را زنده کنیم و وساوسرا علاج کنیم.

    لذا یک راه علاج وسوسه‌های درونی و بیرونی، نوافل است. خیلی دقّت کنیم. شیطان هم وسوسه می‌کند و نمی‌گذارد. خیلی وقت‌ها هم برای انسان کار پیش می‌آید و ....

    حضرت صادق القول و الفعل فرمودند: کسی که نماز را سبک بشمارد، از شفاعت ما بهره نمی‌برد. بیان کردند: منظور این است که اول وقت نخواند. اما جالب است که برخی از عرفا هم فرمودند: منظور این است که جماعت نخواند.

    خیلی عجیب است، آیت‌الله مولوی قندهاری می‌فرمودند: آیت‌الله قاضی اگر مجلس خصوصی داشتند، خودشان امام جماعت می‌شدند و نماز به جماعت برپا می‌شد، ولی اگر در حرم هم می‌رفتند، می‌دیدند کجا جماعت است، سریع می‌رفتند و جماعت می‌خواندند.

    بعضی را می‌بینید که نعوذبالله احساس می‌کنند دیگر آقا شدند، خودش یک گوشه می‌ایستد و نماز را فرادا می‌خواند. این همان وسوسه شیطان است. مثل من بیچاره عمامه به سری تصوّر کنم که آقا شدم و خودم یک گوشه بایستم و نماز بخوانم و در نماز جماعت نیایم! این، از همان وساوس است.

    برخی مواقع هم شیطان فریب می‌دهد و می‌گوید: نمی‌دانم امام جماعت چگونه است. امام راحل عظیم‌الشّأنمان بالصّراحه می‌فرمایند: پشت سر وهابی ملعون نماز بخوان، حتّی نیاز به اعاده هم نیست. آنکه وهابی ملعون است، این‌طور می‌فرمایند؛ حالا این که ما بگوییم نمی‌دانیم امام جماعت چگونه است، از فریب‌های شیطان است. ببینید که شیطان چگونه وارد می‌شود.

    ما داریم می‌گوییم که شیطان به چه صورت‌هایی جلو می‌آید و علاج آن را بیان می‌کنیم. حالا روایاتی هم در این زمینه هست، دارم به سرعت می‌گویم تا به آن مطالب برسیم. بحث خیلی شیرین و ادامه‌دار و عالی است و به روایاتی هم برخورد کردم که بسیار عجیب و غریب است.

    لذا عرفا بیان کردند: منظور از سبک شمردن نماز این است که جماعت نخوانید، نه این که فقط اول وقت نخوانید. یعنی بداند نماز جماعت است، نمازش را فرادا بخواند و بگوید: کار داریم. این‌ قدر گفتیم کار داریم که معلوم نیست کجا را گرفتیم. متأسّفانه این هم خیلی بد است که فکر می‌کنیم ما داریم کارها را پیش می‌بریم. خداست دارد کارها را پیش می‌برد، من و تو چه کاره هستیم؟! من و تو تکلیفی داریم، به ما گفتند: فلان کار را هم انجام بده، گفتیم: چشم، اما برای مابقی آن باید بگوییم: افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد. به دست خدا بسپاریم. جلو برویم، نه اینکه بی‌برنامه باشیم، امّا به خدا بسپاریم.

    والله خیلی از مواقع شده که اطّلاعات خواسته مسأله‌ای را پیگیری کند، یک جایی سرنخ گم شده، بعد در پرونده دیگری بودند، یک‌‌باره می‌بینند شخصی که گم شده بود، پیدا می‌شود. چه کسی پیدا کرد؟ خدا. می‌خواهد به من و تو بگوید: تو کاره‌ای نیستی. نه اینکه بگوییم اطلاعات جمع شود، خیر، شما کار خودتان را بکنید، اما بدانید که همه چیز دست خداست. اینکه تو فکر کنی به‌به فکر من بود و من بودم توانستم و .... این‌ها همه گوشمالی است که خدا به انسان می‌دهد. یا اینکه بگوید: صدای من قشنگ است، سخنرانی من چنین است و ... . لذا گاهی گرفتار عنوان، گاهی گرفتار اسم زدن در بنر و ... می‌شویم. این‌ها باید علاج شود که می‌فرمایند: علاج، این‌هاست.

    لذا برای اینکه گرفتار نشویم، پیامبر فرمودند: جوان تا از کاری فارغ شد، سریع به سراغ کار دیگری برود؛ چون اگر بخواهد بیکار باشد و بیهوده وقت خود را بگذارند، شیطان می‌آید و او را وسوسه و گرفتار می‌کند.

    یک آقایی به دنبال حفظ قرآن برای شخصی بود، حالا نمی‌دانم در مکاشفه بوده، چگونه بوده که یکی از عرفا و اولیاء خدا به او فرمودند: برای آن شخص به حفظ قرآن اصرار نکنید، گفتیم: چرا؟ گفتند: دلیل دارد، این بعداً گرفتار می‌شود و دیگر همه جا می‌گوید: من هستم، من هستم، من ... .

    آقایی هم به من گفت: بنده خدایی گرفتار این موضوع شده و جالب است که از اول هم نیّت کرده که برود حافظ کل قرآن شود که چون این طرف و آن طرف می‌رود، هر جایی فلان قدر به او بدهند و ... . عجب! گاهی این‌ طور می‌شود.

    5. قطع عُلقه از دنیا

    لذا پیغمبر اکرم، محمّد مصطفی(ص) به صحابه خودشان فرمودند: جوان‌ها! بدانید وسوسه‌گر نهانی شما، نفس و هم‌چنین شیطان، عدو بیرونی، قلب شما را از این سو به آن سو می‌کشند و علاجی برای آن نیست إلا یک راه و آن، قطع علقه از دنیاست. یعنی دل‌بستگی‌های به دنیا، علایقی که نسبت به ظواهر دنیاست و ... را بیرون بریزی.

    نفس خطر دارد، خطر آن هم جدی است و شوخی‌بردار نیست و یک روز و دو روز هم نیست.

    یک آقایی از مسئولان که معروف و مطّلع است و ...، در ماه مبارک رمضان به بنده زنگ زد، تماس قطع شد، گوشی بنده هم خراب شد و همه‌ شماره‌ها از بین رفت و آن شماره هم ذخیره نشده بود. آن آقا تصوّر کرده بود که من نمی‌خواستم صحبت کنم. گذشت و در چند روز پیش گفتند: این‌ طور درست نیست. به ایشان گفتم: به هر کس که قبول دارید، این‌طور شده. گفت: اتّفاقاً یک شب من شما را در خواب دیدم، درست همین جمله را به من گفتید. گفتم: الحمدلله که بالاخره در عالم رؤیا هم به شما گفتند که این‌طور شده. اما این وسوسه‌های شیطان ملعون خیلی مهم است، ایشان می‌گفت: من گفتم این آقا دیگر عنوانی کسب کرده و جوان‌ها اطرافش هستند، دیگر ما را تحویل نمی‌گیرد و ... .

    گاهی شیطان این‌طور انسان را وسوسه می‌کند. عزیزم! تا در مورد چیزی یقین ندارید، اجازه ندهد که شیطان بیاید.

    6. خلوت نوریه و عرشیه با آقا جان، امام زمان

    پس شیطان همیشه می‌آید و بیکار نشسته است. اتفاقاً اولیاء فرمودند: برای مؤمنین شدیدتر می‌آید. دلیل هم این است که آن کس که اهل فسق و فجور است، خودش به آن سمت رفته، هر چه قوا دارد، بر روی تو جوان مؤمن می‌گذارد. چون آن طرفی‌ها که خودشان می‌روند و نیازی ندارند. لذا فکر نکن که برای تو کاری نمی‌کند، اتّفاقاً برعکس است، ای کسی که مؤمن و متدیّنی، برای تو بیشتر می‌آید؛ چون می‌خواهد با همه قوایش تو را منحرف کند. فکر نکنی در حصن حصینی قرار گرفتی و تمام شد. او قرین برای تو می‌شود. لذا بهترین راه و علاج آن، همین است که اتٌال به آقا جان، حضرت حجّت زیاد شود.

    یک راه میا‌ن‌بر و علاج، این است که انسان دائم یاد آقا جان باشد. یکی از خصوصیات یاد دائمی آقا جان این است که اگر دیگران هم بیایند نفس را تحریک و وسوسه کنند که بگویند: تو کسی هستی، یاد آقا جان، حصن حصین است، بلافاصله خود آقا می‌آیند و اجازه نمی‌دهند وسوسه اثر کند.

    علی ای حال یاد آقا جان خیلی مهم است، هر ساعت حداقل به یک دعای سلامتی حضرت یاد ایشان کنید. برای این ساعت بخوانیم: «اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن ، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ ، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً ، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلاً».

    خوش به حال آن کسی که وقتی می‌خواند، به معنی آن هم دقت کند و احساس کند که آقا دارند می‌بینند و می‌شنوند و پروردگار عالم دارند ثبت و ضبط می‌کنند که محب آقا دارد سلامتی آقا را از پروردگار عالم می‌خواهد. یعنی ای خدا تو برای ولی‌ات ولی و حافظ و ناصر و ... باش. آقا هم می‌بیند، آقا هم می‌شنود. آن کریم، عنایت می‌کند. حصن حصین است.

    به خصوص خلوت شبانه هم بسیار عجیب است، خلوت نوریه، خلوت عرشیه است. جوان عزیز! آخر شب، خلوتی با امام زمان داشته باش. در خوابگاهتان وقتی مسواک را هم زدید و می‌خواهید دیگر بخوابید، گوشه‌ای بروید. اگر در خانه هستید، از دیگران جدا شوید. حتّی یک موقعی کاری پیش می‌آید و در ماشین هستید و جایی می‌روید، همان لحظاتی که همیشه در خانه حرف می‌زدی، باز هم با آقا حرف بزن و بگو: امشب پشت فرمان هستم و خوابی نیست و باید بروم و ... . این‌طور با آقا حرف بزن.

    «السّلام علیک یا مولای یا بقیّة اللّه»

    این‌قدر این اسم، قشنگ است که اگر انسان با آن، انس بگیرد، خدا گواه است دیگر همه‌ی دنیا و مافیها در جلوی چشمش کوچک و خوار می‌شود. دلش می‌خواهد عشق‌بازی با این اسم کند.

    مثل آن را بگویم: وقتی خداوند فرمود که ابراهیم، خلیل من است، ملائکه گفتند: معلوم است کسی که در این همه ثروت و مکنت است، همیشه به یاد تو است. خدا فرمود: امتحان کنید. بر روی کوه آمد و نشست، صدا زد: سبوح قدوس رب الملائکة و الروح. ابراهیم تعجّب کرد که این صدا، صدای کیست، فرمود: ای صاحب صدا هر که هستی، یک بار دیگر بگو، نصف مالم را به تو می‌دهم. دوباره گفت، باز هم تقاضا کرد بگوید و نصف دیگر مالش را بدهد. دوباره گفت، بعد گفت: دیگر چیزی ندارم خودم هم خدمت می‌کنم، یک بار دیگر این اسم قشنگ را بگو ... .

    اگر کسی هم با امام زمان این‌طور مأنوس شود، تمام جلوات دنیا در مقابل چشمش حقیر می‌شود، ریاست‌ها حقیر می‌شود. عنوان‌ها حقیر می‌شود. پول و جلوات ظاهری حقیر می‌شود. می‌داند که همه را می‌گذارد و می‌رود. عشقش آقا می‌شود. در این عشق‌های مجازی اگر کسی واقعاً عاشق باشد، حاضر است همه چیز خود را فدای آن معشوقه خود کند، اگر کسی عاشق آقا جان امام زمان شود، حاضر است همه چیز را فدای ایشان کند. امّا از آن طرف آن کریم، نمی‌دانی چه می‌دهد! آن‌ها که زیر بار منّت من و شما نمی‌روند. همه چیز می‌دهد، چشمت را باز می‌کند، معرفت می‌دهد، عنایت می‌کند، بزرگوار است، آقای خوبی‌هاست، بنده‌نوازی می‌کند.

    «السّلام علیک یا مولای یا بقیّة اللّه»

    آقا جان! در این دنیای وانفساه، در این مسائلی که به وجود آمده، هست و به وجود خواهد آمد و دهانم بسته است و خیلی باز نمی‌کنم و بیان نمی‌کنم، ولی اتّفاقاتی که احتمال وقوع آن هست، خودت عنایت کن. دیگر آخر الزمان است و دوران امامت شماست، دستمان را بگیر، کمکمان کن جلوات دنیا ما را فریب ندهد و بدبخت و بیچاره نشویم. یک موقع چشم باز نکنیم ببینیم خسر الدنیا و الآخرة شدیم.

    هر شب این‌گونه با آقا جان حرف بزن، آقا مرحمت می‌کند. فرمودند: حتّی اگر اوّلش هم انسان صادقانه جلو نیاید و همین‌طوری به لقلقه زبان بگوید، آرام آرام آن هم درست می‌شود و خود آقا جان عنایت می‌کند و قلب انسان صاف می‌شود و از بدی‌ها و پلشتی‌ها و حبّ دنیا بیرون می‌رود. هر چه که در ایتدا همین‌طور فقط بر زبانش جاری می‌شد، درونی می‌شود، عنایت می‌شود. این ذکر و یاد آقا جان خیلی مهم است.

    شب ولادت عمه جانتان حضرت معصومه است، مادرتان که قبرش معلوم نیست، شما هم به آن بزرگان فرموده باشید: اگر خواستید قبر مادرم زهرا را زیارت کنید، به دیدار قبر عمّه جانم فاطمه معصومه بروید. این شب ولادت به ما عیدی بده، عیدی هم این باشد که ما جزء سربازان حقیقی شما باشیم. ظهور شما در عمر ناقابل ما باشد، آقا جان! عنایت کن آدم شویم، درست شویم، از حیوانیّت و نفس دون بیرون بیاییم و از فریب شیطان بیرون بیاییم. آقا جان! عنایت کن.

    خود شما امشب با آقا جان اتصال پیدا کن. به مادرش نرجس خاتون قسم بده، به عمه جانش فاطمه معصومه، به عمه جانش زینب کبری، به مادر پهلو شکسته‌اش فاطمه زهرا قسم بده، به رگ‌های بریده‌ جدش ابی عبدالله قسم بده. هر شب هر گونه که اتصال به وجود آمد و حالی به تو دست داد، قسم بده. به آن لحظه‌ای که ثامن‌الحجج به خودش می‌پیچید، قسم بده. هر طوری که می‌توانی به آقا جان متّصل شو، ایشان هم عنایت می‌کنند.

    «یا وَصِىَّ الْحَسَنِ وَالْخَلَفَ الْحُجَّهَ اَیُّهَا الْقاَّئِمُ الْمُنْتَظَرُ الْمَهْدِىُّ یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ  یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا یَاوَجیهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَاللّه»

    دقیقا چقدر؟! خخخخخ

    قهر؟!
    چه کامنت بی تربیتی! بگیرید ستاره دارش کنید دیگه از این بوها نده! خخخخخخ

    قهر چیه ****؟
    خواستم یه ذره جو بدم و قضیه رو حماسی کنم و مظلوم نمایی و بازارگرمی کنم خخخخخ
    ولی نه اینم نیست، حقیقت اینه که سرم شلوغه و کارام زیاد و این مدت هم به خودم زنگ تفریح دادم و خدمت رسیدم احتمالا تا مهر بدجور درگیرم و دیگه نمیرسم بیام خب برای این مدت هم باید خداحافظی میکردم دیگه! مگه نه؟!
    بچه به این خوبی و با ادبی کجا دیدید؟ اصلا دیدید؟ خخخخخ

    گاهی بچه ها میگن تو اصلا بهت بر هم میخوره؟ میگم آره خب منم به نظرم با توجه به ظواهر امر آدمیزادم ولی میگذره، ردش میکنم نمیذارم بمونه

    نمیدونم چرا فکر کردید قهر کردم اتفاقا از همه راضیم (مثلا رضایت من مهمه) (خدا ازتون راضی باشه) خوشحالم که انتقاد کردید و اشکال کارم رو بهم هدیه دادید، بخشی از الهی شکرم برای همین بود، گاهی آدم متوجه زیاده روی خودش نیست فقط دوستان و رفقای خوب و اصیل هوای آدم رو دارند و گوشزد میکنند که تا وقت هست آدم خودش رو درست کنه ... از همه شما ممنونم و دعاگو هستم...

    من به بازسازی روانی و فکری نیاز دارم، اگر از اون کار جون سالم به در بردم با انرژی ان شاءالله خدمت میرسم (خدا به دادتون برسه، الان خوش باشید تا اون موقع)

    این " مارو باش.... و شما رو .... " که فرمودید رو نفهمیدم یعنی چی؟

    شما هم سعی کن زود رنج نباشی! خوب نیست، روحت رو وسعت بده خخخخخخ

    انتقاد رو هم گفتم دیگه که ناراحت نشدم، سخت جون تر از این حرفام بابا....

    ولی اون "رفیق نبودی ..." حسابی زد تو پرم و پکر شدم


    منم تا مهر موچم موچم خخخخخخ (همون اِستُپ ِ بازیهای بچگی)

    حلال کن ما رو ممد آقا :) اذیتت کردیم
    دعا کنید کارها رو به راه بشه و ما از این مسئولیت و آزمون سربلند بیرون بیاییم ...
    پاسخ:
    موفق باشید رفیــــــــــــــــــق!
    ملتمس دعای بسیار

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی