ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ

بایگانی ارديبهشت ۱۳۹۸ :: آ خدا ( وب مهربانی )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

برای اولین بار
- بعد از دیوار مهربانی و طاقچه مهربانی -
اینک :
« وب مهربـــــــــــانی »
مطلـــــب داری بــــــــــذار
مطلــــب نداری بــــــــــــردار
( مطالب دوستان به اسم خودشان منتشر خواهد شد.
ترجیحا مطالبی متناسب با آ خدا )

*******************************
*******************************
تذکر:
لزوما داستان ها و خاطراتی که در این وبلاگ نوشته میشن مربوط به زمان حال نیست بلکه تجربیات تبلیغی سال ها ومحلات مختلف بنده و بعضا همکاران بنده است و حتی در مواردی پیاز داغ قضیه هم زیادتر شده تا جاذبه لازم را پیدا کنه.
بنابراین خواننده محترم حق تطبیق این خاطرات بر محل تبلیغی فعلی حقیر رو ندارد...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
پیوندهای روزانه

۱۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

ملا رضاخان!!

شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۹:۳۰ ب.ظ

میگه فرق شما ملاها با رضاخان چیه؟!
اون حجاب رو به زور از سر زنا برمیداشت، شمام دارین بزور سرشون میکنین!!
میگم فرق این دو تا رو یعنی نمیدونین؟!
حجاب یه حق کاملا شخصی ست
دوست نداره کسی اندامشو ببینه! به هر دلیلی...
بخاطر اینکه عیب و نقصی درشه! بخاطر اینکه نگاه معنی دار دیگران ناراحتش میکنه! بخاطر اینکه به شخصیتش میخواد توجه کنن تا به زیبائی بدنش! بخاطر اینکه خلاف اعتقاداتشه و...
اما برهنگی در جایی که محل عبور و مرور همه جور آدمیه - جوان پیر، زن دار بی زن، شل و سفت جنسی و... - چی؟!
فقط در یه صورت میشه گفت حق شخصی طرفه که بگی خیابون مکان عمومی نیست و ملک شخصیشه!!

آزاد گذاشتن اندام برا خانم رو اگه پذیرفتین، ارتباط گیری با اون رو برا آقایونی که مخصوصا اسباب هیجانشونو فراهم کرده چی؟ میپذیرین؟!
نپذیرین ظلم در حق این مرد مفلوک نیست؟!
بپذیرین سنگ رو سنگ بند میاد؟!

+ میدونین زمینی که دورش حصار باشه حکمی داره و حصار نباشه حکمی.
مالی که به سرقت میره، در حصار باشه حکمی داره و در حصار نباشه حکمی.
حجاب و بی حجابیم اینجوره

ساد و صین !!!

پنجشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۱:۱۰ ق.ظ

أَوَعَجِبْتُمْ أَن جَاءکُمْ ذِکْرٌ مِّن رَّبِّکُمْ عَلَی رَجُلٍ مِّنکُمْ لِیُنذِرَکُمْ وَاذکُرُواْ إِذْ جَعَلَکُمْ خُلَفَاء مِن بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ وَزَادَکُمْ فِی الْخَلْقِ 《بَسْطَةً》فَاذْکُرُواْ آلاء اللّهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (69) اعراف. نرم افزار تفسیر نور

أَوَ عَجِبْتُمْ أَنْ جائَکُمْ ذِکْرٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَلى رَجُل مِنْکُمْ لِیُنْذِرَکُمْ وَ اذْکُرُوا إِذْ جَعَلَکُمْ خُلَفاءَ مِنْ بَعْدِ قَوْمِ نُوح وَ زادَکُمْ فِی الْخَلْقِ 《بَصْطَةً》فَاذْکُرُوا آلاءَ اللّهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (69) اعراف. نرم افزار تفسیر نمونه

کدامش درسته؟!
بصطه؟! یا بسطه؟!
اونچه در قرآن های مکتوب میبینیم رسم الخطش بصطه است اما زیر صاد سین گذاشته شده که طبق کتب تجویدی این یعنی صاد به سین باید تلفظ بشه.
اینجاست که باید از خودمون بپرسیم ما که تا قبل این کلمه صاد و سینی برامون نداشت، پس چی؟!! قرآنی که خوندیم چطوریاس؟!
و خوب با این بیان معلوم شد آنچنان که ثاء و ذال مثلا  دو حرف متفاوتند و ارتباطی بهم ندارند، صاد و سین هم تو عربی دو حرف متفاوت از همند با طرز ادا و بیان متفاوت.
و قاعدتا اگه کسی این دو رو بجای دیگری بکار بگیره کلامش باطله و چنانچه در قالب نماز باشه مجزی هم نیست وباید اعاده کنه.

نمیدونم تونستم اهمیت یادگیری مخارج حروف رو منتقل کنم یا خیر؟!
+ ماه رمضون فرصتی برا اصلاح قرائات.

+ هرجا بالای صاد علامت سین باشه یعنی به جای تلفظ صاد باید سین تلفظ کرد که در قران دوجاست یکی آیه مورد بحث و یکی آیه 45 سوره بقره... وَ اللّهُ یَقْبِضُ وَ《یَبْصُطُ》وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ.

و هر جا زیر صاد علامت سین باشه یعنی هردو تلفظ صحیحه و البته مشهور تلفظ به صاد است.
در قرآن یک مورد بیشتر نیست آیه 37 سوره طور: أَمْ عِنْدَهُمْ خَزائِنُ رَبِّکَ أَمْ هُمُ الْمُصَیْطِرُونَ (تو پرانتز عرض میکنم طبق بعضی قرائات البته آیه 22 غاشیه لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِر هم از همین دسته)

هست نیست

سه شنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۲:۱۲ ق.ظ

هستی!
خواه ناخواه هستی!!
بخواهی نباشی، تنها هستی ات را آلوده ساخته ای!!!!
.
.
.

+ بنظر آمار خودکشی داره دیگه نگران کننده میشه!

امام باقر علیه السلام:
مومن به هر بلیه ای گرفتار می گردد و به هر گونه مرگی میمیرد الا اینکه خودکشی نمیکند!

اجابت

يكشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۶ ب.ظ

بپذیر...《اجابت دعای تو》گاهی《رد دعای دیگری》ست!
و فراموش نکن...《خدا خدای همه است!》

سگ دو برای گوساله!!

جمعه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۶:۱۰ ب.ظ

1. یه منبع آبه - تهش سوراخ و سرش خالی.
برا پرکردنش باید مرتب و به دفعات آب اورد و توش ریخت؟! یا ابتدا باید سوراخشو بست و علاج کرد؟!

2. به تعبیر عامیانه خودشون صبح تا شب سگ دو میزنند برا تامین آتیه فرزندان و رفاه و آسایششون.
در کنار این تلاش چشمگیر اما توجه چندانی نسبت به تربیت اونها ندارند!!
آیا این جز قصه همون منبع سوراخه است؟!
پیش و بیش از حمایت مالی یا لااقل در کنار حمایت مالی نبایست روش درست زندگی کردن و مدیریت صحیح زندگی رو به فرزندانمون بیاموزیم؟!
درصد وقتی که برای تحصیل این دو منظور میگذاریم تناسبی هم با همدیگه دارند؟!
 
مبادا اونچه بر تن و دل والدین بعد یه عمر تلاش و تقلا میمونه خستگی وافسردگی ناشی از حیف ومیل دسترنجشون توسط میوه های دلشون بوده باشه!

+ تمکن مالی بدون تربیت گاهی بدترین اتفاقیه که ممکنه برا فرزندان هر یک از ما رخ بده و اونچه انتظار میره اسباب خوشبختیشونو فراهم بیاره ممکنه دقیقا در نقطه مقابل بدبختی وهلاکتشونو به دنبال داشته باشه.
متاسفانه در اطراف خودمون از این دست آدما هم کم نداریم!

نفحات

چهارشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۴ ق.ظ

قدیمترا خرمن که میکوبیدند مترصد میشدند کی باد ملایمی بوزه و گندمها رو بزنند و از کاهش جدا کنند...
حتی میشد بستر وبالششونم رو با خودشون ببرند و همونجا بخوابند که مبادا باد مناسبی در طی روز بوزه و اونا بخوان از دستش بدن
روایته که میفرماید:
 إنّ لِرَبِّکُم فی أیّامِ دَهرِکُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ...
برای خدا هم اوقاتی ست که نسیم رحمتش در اون اوقات وزیدن میگیره خودتون رو در معرض اونها قرار بدین...
مسلما از مهمترین اون زمان ها شب و روزهای ماه مبارک رمضانه
با بهره مندی درست از این ماه خرمن آلوده وجودمون رو به نسیم الهی بسپریم که در نهایت از هرچه کاه و زوائدی هست پاک و خالصمون بکنه ان شاءالله

+ فاطمةُ الزَّهراءُ علیهاالسلام : فَرَضَ اللّه ُ الصِّیامَ تَثبِیتا لِلإخلاصِ
خداوند روزه را براى محکم کردن اخلاص(پاکسازی وجود از نیات فاسد) واجب فرمود.


تنتون خالی از گناه

دلتون خالی از ریا

بار نخل

يكشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۰۱ ق.ظ

 حضرت امیر توبره به دست به سمت صحرا میرفت
یکی گفت یا علی! بارت چیه؟! فرمود نخلستان!!
شاید بعضی ها هم خندیده باشند (یه شاخه نخلم تو این جا نمیشه میگه نخلستان)
اما طولی نکشید که دانه های خرمای درون توبره تبدیل به نخلستان عظیمی شده بود.

در نحوه جوابدهی مولا درس بزرگی نهفته ست و اون اینکه اگه نگاه انسان در کار به خود کار باشه احتمال ورود سستی و خلل در اون وجود خواهد داشت ولی اگه نگاهو به جلو برده و به جای کار به نتیجه کار معطوف بسازه، قطعا به انگیزه و فعالیت فرد افزوده و اسباب موفقیتش رو فراهم خواهد اورد.

ماه رمضان هم فرا رسید (فردا یوم الشکه)
به تشنگی و گشنگیش فکر کنی باختی
به وظیفه و مزد وپاداشش نگاه کن که به استقبالشم بری

+ زنی خدمت فاطمه زهرا (علیها السلام) رسید و عرض کرد: مادر ناتوانى دارم که درباره نمازش به مشکلى برخورده است، از این رو مرا به سوى شما فرستاده است تا سوال او را از شما پرسش نمایم.
فاطمه (علیها سلام) جواب سوال او را داد، مسئله دومى را سوال کرد و حضرت جواب او را داد، مسئله سوم، چهارم تا دهم را پرسید و حضرت جواب همه پرسشهاى او را داد.
آنگاه آن زن از کثرت سوالهایى که کرده خجالت زده شد و عرض کرد بیش از این مزاحم نمى شوم اى دختر رسول خدا! 
فاطمه (علیها سلام) فرمود: بیا و هر سوالى که داشتى بپرس و من جواب خواهم داد، زیرا اگر کسى خود را اجیر کسى کند که بار سنگینى را بر پشت بام حمل نماید و در برابر، مبلغ هزار دینار اجرت گیرد آیا از حمل بار خسته مى شود؟!
زن گفت: نه خسته نمى شود (زیرا اجرت بسیار زیادى در مقابل کارش دریافت مى کند).
فاطمه (علیها سلام) فرمود: من در برابر هر مسئله اى که پاسخ مى دهم بیشتر از بین زمین و آسمان که پر از مروارید باشد پاداش مى گیرم! پس سزاوار است که هیچ در برابر جواب به سوال شما خسته نشوم!

جنازه مفیدتر از شخص !!

شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۲:۴۷ ب.ظ

یادبود طلبه شهید همدانی مرحوم قاسمی بود
سخنران در تاثیر این شهادت داد سخن میداد اما...
جمله ای بنظر البته ناخواسته از زبانش خارج شد که نشان دهنده نفوذ عجیب القاءات فضای مجازی بر قشر حتی مذهبیمون هست!
عرضه داشت:
حالا شهید قاسمی اگه زنده بود چه کار می کرد برا این کشور؟! چه گرهی از جامعه باز میکرد؟!! ولی شهادتش اینجور منشا انواع برکات و خدمات شد!!

نمیدونم اونایی که طلبه ها رو علاف و بیکار میدونن دقیقا چه کاری از طلبه جماعت انتظار دارند؟!
منظورشون اینه که باید برن سر زمین بیل بزنند؟!
اینجور باشه اشکال به نیم بیشتر جامعه حتی به خود اونا هم وارده
خبرنگار بیل میزنه یا معلم؟ دکتر یا پروفسور؟! کاسب یا کارمند؟ و و و؟!
بره سر گذر بشینه؟!
به اکثر مردم وارده

عزیز دل! از هرکسی کار مناسب خودشو باید خواست
طلبه وظیفه داره به امور مذهبی جامعه رسیدگی کنه
ارشاد کنه اصلاح کنه بنویسه سخنرانی کنه جوابگوی مسائل شرعی مردم باشه براورده کننده مراسمات دینی خلق الله باشه و...
مگر اینکه بگین دین چی؟! کشک چی؟!
که خوب روی ما با شماها نیست و دلیلی برا جوابگویی به شما نداریم

مخاطب ما توده مردمیست که متدین به دینند و هم اونهایند که پشتیبانی مالی طلاب و حوزه های علمیه رو عهده دارند و نه شمایی که جز سنگ اندازی و توهین چیزی از شما به حوزه نرسیده و نمیرسه!
چطور جرات میکنین خودتونو طلبکار بدونین؟!
معترضین که چرا دیگران بجای هزینه در امور دینی، پولشونو مثل شما خرج در سفرهای خارجی و ماشینای فلان قیمت و رفتارای لاکچری و خرید سگ و حیوون خونگی نمیکنن؟!
شما که قیمومیت بر مردم رو رد میکنین، چطور اینجا خودتون رو قیم فکر و مال مردم میدونین؟!

بله اگه کسی اون کارها رو انجام نده وخودشو طلبه هم بدونه حق باشماست! اون جور افرادی در بین طلاب مثل کم گذارندگان در سایر اقشارند و غیر قابل دفاع.

+ انبیاء و ائمه هم تبلیغ میکردند هم کار!!!
- من میگم هم فرماندهی میکردند و هم کار
هم قضاوت میکردند و هم کار
هم طبابت میکردند و هم کار
هم حکومت میکردند و هم کار


کار که عار نیست برای هیچ قشری
زمانه ما اما هر کی بخواد به چند کار برسه در نهایت به هیچ کارش نخواهد رسید
علاوه امروز با توجه به سهل الوصول بودن منابع برا آحاد جامعه، علامه به معنای سررشته داشتن در علوم مختلف چندان ارزشی دیگه بحساب نمیاد و مفید به حال جامعه نخواهد بود و اونچه کارگشا و کمک کننده است تخصصه.

وَرَثَة الانبیاء

پنجشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۸ ب.ظ

《العلماء وَرَثَة الانبیاء》 آخوندا از این روایت خیلی خوششون میاد
مثل پدر و مادرا از 《وبالوالدین احسانا》!!

اما این روایت پیش از اینکه بیان امتیاز باشه، بیان وظیفه ست...

از بزرگترین انبیاء پدر ادیان توحیدی حضرت ابراهیم علیه السلامه
علماء ومخصوصا اونها که سمت تبلیغی دارند رو به تفکر و تعمق در آیات 41 تا 50 سوره مریم که گوشه ای از زندگی تبلیغی اون حضرت رو به نمایش میگذاره، دعوت میکنم..

١. وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّهُ کَانَ صِدِّیقاً ...41-
صدیق کسیه که حرف وعملش یکیه.
مبلغ در وهله اول باید از خودش شروع کنه
اون مبلغ خودساخته ست که در دیگران میتونه تاثیر بگذاره و هدایتگری بکنه اگه قراره البته ثمرات زحماتشو ببینه!

٢. إِذْ قَالَ لِأَبِیهِ یَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ... 42-
بعد از خودسازی، نوبت به جامعه میرسه.
در ساخت جامعه باید از نزدیکان شروع کرد که هم نسبت به اونها دلسوزی بیشتری وجود داره و هم اینکه ایمان و عدم ایمان اونها در ایمان و عدم ایمان دیگران موثر میتونه باشه -همراهی اونها بمنزله تایید شخص، و عدم همراهی به منزله رد شخص تلقی میگردد-
حتی اگه اون نزدیک بمنزله پدر وبلکه پدر انسان باشه(البته با رعایت اصول ادب)

٣. نسبت به هدایت هیچ کس مایوس نباید بود حتی اگه اون کس خود بت تراش بوده باشه ومسبب و مروج انحراف مثل مخاطب خاص ابراهیم در این آیه -آذر- که از سابقه او بی اطلاع نیستیم.

نکته: اصلاح از سرشاخه ها اگرچه کار سخت وطاقت فرسائیه ولی در صورت موفقیت آمیز بودن، با یک سرشاخه کلی جمعیت اذناب و دنباله روان اون رو هم هدایت کرده ای

٤. یَا أَبَتِ إِنِّی قَدْ جَاءنِی مِنَ الْعِلْمِ مَا لَمْ یَأْتِکَ فَاتَّبِعْنِی... 43-
از این نظر باید انتظار داشت که دیگران از ما تبعیت کنند که نسبت به اونها بظاهر از علم بالاتری برخورداریم.
درک کنیم که تبعیت از ما در واقع تبعیت از علمه، و نه از شخص ما!
حق نداریم مردم رو به خودمون بخونیم، بلکه دعوت به سوی علم باید بوده باشه!
و وقتی اینچنینه که خودمون در مقابل کسانی که از علم بالاتری از ما برخوردارند تمکین کافی رو داشته باشیم.
به هملباس بودن با علما وبزرگان غره نشیم! که علم زیر این لباس است و نه خود این لباس!

٥. یَا أَبَتِ لَا تَعْبُدِ الشَّیْطَانَ إِنَّ الشَّیْطَانَ کَانَ لِلرَّحْمَنِ عَصِیّاً 44-
بایست مبلغ جهت تاثیرگذاری بهتر بر مخاطبین از روشهای موثر و متنوع تبلیغی به زیبایی هر چه تمامتر بهره بگیره
از مهمترین اونها برانگیختگی حس سپاسگذاری نسبت به خدای رحمان صاحب نعماته و اینکه پیروی از شیطان در تضاد با این حس نهفته در وجود همه انسانهاست

آنچنان که در آیات قبل از راه عقل هم وارد شده بود: یَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لَا یَسْمَعُ وَلَا یُبْصِرُ وَلَا یُغْنِی عَنکَ شَیْئاً 42-
و انچنان که در آیه بعد از راه احساسات فردی هم وارد میشه...

٦. یَا أَبَتِ إِنِّی أَخَافُ أَن یَمَسَّکَ عَذَابٌ مِّنَ الرَّحْمَن... 45-
تبلیغ و امر و نهی مبلغ جز از روی دلسوزی و عشق وعلاقه به مخاطبینش نباید بوده باشه و این رو میبایست با صدای رسا و از عمق جان اعلان وابلاغ و بلکه اثبات نماید.
حتی اگر در جواب دعوت دلسوزانه ش، ارعاب و تهدید تحویلش دادند، کماکان از دایره خیرخواهی خارج نشود!  سَأَسْتَغْفِرُ لَکَ رَبِّی إِنَّهُ کَانَ بِی حَفِیّاً 47-

٧. قَالَ أَرَاغِبٌ أَنتَ عَنْ آلِهَتِی یَا إِبْراهِیمُ لَئِن لَّمْ تَنتَهِ لَأَرْجُمَنَّکَ وَاهْجُرْنِی مَلِیّاً 46-
در راه تبلیغ باید پیی هرگونه برخورد خشونت آمیز از طرف هرکس ولو نزدیکترین آشنایان رو به تنش بماله و از نوع رفتارشون هرگز دلسرد و دلزده نشه
به عبارت دیگه احساسات خانوادگی و عرق ملی میهنی اویند که باید تابع او و هدف والای او باشند و نه بالعکس

٨. قَالَ سَلَامٌ عَلَیْکَ سَأَسْتَغْفِرُ لَکَ رَبِّی إِنَّهُ کَانَ بِی حَفِیّاً 47-
انجا که تبلیغ اثرگذار نیست باید محترمانه به بحث پایان داد و وارد جدل و بگومگو نشد که اگه اثری داشته باشه تنها تیز کردن اتش لجاجت طرف است!


٩. وَأَعْتَزِلُکُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ 48-
در تبلیع علی رغم فرار از جدل، از قاطعیت و جدیت لازم برخوردار بایست بود به جوری که مخاطب اون رو کاملا لمس و درک بکنه و بدانه اونی که قراره در نهایت کوتاه بیاد اون نیست!

١٠. وَأَدْعُو رَبِّی عَسَی أَلَّا أَکُونَ بِدُعَاء رَبِّی شَقِیّاً 48-
مبلغ باید ایمان و امیدقلبی به امدادهای الهی در طی مسیر سخت و نفس گیر خود داشته باشه و هرگز دچار ناامیدی نگردد

١١. فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا یَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ وَکُلّاً جَعَلْنَا نَبِیّاً 49-
وَوَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا... 50-
اینجور تبلیغی قطعا بی پاداش از طرف خدا نخواهد بود و مبلغ به چشم خودش عنایات الهی رو در حق خود و نسل خود مشاهده خواهد نمود.

١٢. باید زندگی اینجور مبلغین رو برای سایرین بیان کرد تا علاوه بر تجلیل از زحمات اونها، الگوسازی مناسب هم صورت گرفته باشه.
وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیّاً 50-
وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِبْرَاهِیمَ... 41-

موفق باشین
التماس دعا

سیاست یعقوبی

چهارشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۷:۰۸ ب.ظ

به گمانم یعقوب درک کرده بود برادران یوسف برا عزیزفرزندش نقشه کشیده بودند اما سعی کرد با آوردن کلمه گرگ به اونها خط بده و بجوری مدیریتشون کنه که دست به کار شدیدتری نزنند!
-قالَ إِنِّی لَیَحْزُنُنِی أَن تَذْهَبُواْ بِهِ وَأَخَافُ أَن یَأْکُلَهُ الذِّئْبُ وَأَنتُمْ عَنْهُ غَافِلُونَ(13)یوسف-

لازمه گاهی جلو پای کسی که میبینی داره به سمت چاه میره، چاله گذاشت!!
من اسمشو میذارم سیاست یعقوبی.

+ حتی بعد از ارتکاب اشتباه مسلم وقطعی تا میشه باید راه فراری برا فرد مخصوصا اگه جوان باشه قائل شد مبادا اونو به موضع گیری مستقیم و صریح بکشانه
 امام على علیه السلام :
اِذا عاتَبتَ الحَدَثَ فَاترُک لَهُ مَوضِعا مِن ذَنبِهِ لِئَلاّ یَحمِلَهُ الخراجُ عَلَى المُکابَرَةِ

اول و آخر

سه شنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۹:۱۵ ب.ظ

کسی خدمت پیامبر رسید و مشتاقانه ازشون طلب موعظه و نصیحت نمود
از اونجا که اونی که نجات بخشه شنیدن موعظه نیست و عمل کردن به اونه
پیامبر پرسید بهش عمل میکنی؟!
گفت بله
بار دوم پرسید عمل میکنی؟
گفت بله
بار سوم که ازش تعهد گرفت فرمود:
《اول هر کاری آخرش رو ببین؛ اگه خوب بود بکن اگه نبود نکن》
به عبارت دیگه نعمت عقل و همچنین تجربه ای که خدا راحت و ارزون در اختیارت قراد داده رو پاس بدار و هر کاری رو پیش از انجام، بر این دو عرضه و سپس اقدام کن.
واقعا همین تک موعظه کافیه انسان رو نجات بده اما...

کاش همون اولی که طرف میخواست لب به دخانیات بزنه آخرشو میدید
کاش همون اولی که با همسرش وارد جدل و بگومگو شد آخرشو میدید
کاش رو دنده عصبانیت که افتاد و به جای کنترل، مرتب تشدیدش میکرد آخرشو میدید
کاش دنبال شهوتش که راه افتاد آخرشو میدید
کاش کلاه دیگرانو که برمیداشت آخرشو میدید
کاش
کاش
کاش

+ الإمامُ الکاظمُ علیه السلام ـ عند قبرٍ حَضَرَهُ ـ :
إنَّ شیئاهذا آخِرُهُ لَحَقِیقٌ أن یُزهَدَ فی أوَّلِهِ ، وإنَّ شیئا هذا أوَّلُهُ لَحَقِیقٌ أن یُخافَ آخِرُهُ.
امام کاظم علیه السلام ـ به گاه حضور بر سر گورى ـ فرمود:
دنیایی که آخرش این است، سزاوار است که از همان اول به آن دل بسته نشود!! و آخرتی که اولش این است، به جاست که از آخر آن ترسیده شود!!

کاسه به کاسه !!

دوشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۶:۰۶ ب.ظ

بسیار عاقلانه است...

 خود را از غم و درد دنیا خالی کردن.
و بسیار ظالمانه...

 با پر کردن دیگرانش به انجام که رسانی!!

راز بزرگ یک پیروزی؛ راز بزرگ یک شکست

شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۵:۰۷ ق.ظ

جنگ بدر در یک اتفاق عجیب و معجزه گونه، مشرکین تا به دندان مسلح شکست خوردند و مسلمین پابرهنه و مستضعف پیروز شدند!
جالب اینکه 《علت شکست و پیروزی》 در هر دو گروه آنچنان که خداوند آگاه به آشکار ونهان میفرماید، یک چیز بود:
《کم و سبک نشان دادن حریف》

- وَإِذْ یُرِیکُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَیْتُمْ فِی أَعْیُنِکُمْ قَلِیلاً وَیُقَلِّلُکُمْ فِی أَعْیُنِهِمْ لِیَقْضِیَ اللّهُ أَمْراً کَانَ مَفْعُولاً وَإِلَی اللّهِ تُرْجَعُ الأمُورُ (44) انفال-

کم نشان دادن مشرکین برای مسلمانان باعث دلگرمی انان به نتیجه جنگ شد و بهشون شجاعت و جسارت بخشید!
و در نقطه مقابل کم نشان دادن مسلمین برای مشرکین سبب سهل انگاری و غرور اونها و درنتیجه شکستشون گردید!!

و معنای این حرف جز این نیست که این طرز نگاه ما انسان ها به پدیده های اطرافمونه که میتونه پیروزی یا شکست ما رو رقم بزنه!
با توجه به این واقعیت، ما به اتفاقات و حوادث اطرافمون چه جوری نگاه می کنیم؟!

+ بد نیست بدونیم همین مسلمین در جنگ حنین کثرت جمعیتشون باعث همچین غروری شد و میرفت که به شکستشون منجر بشه که در نهایت به خیر گذشت (آیات 25 و26 توبه)

قسمت آباد یا ؟!

سه شنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۷:۱۱ ب.ظ

دخترک یه گوشه کز کره بود و تو عالم خودش سیر میکرد
جلو رفتم و علت پرسیدم
گفت میخوایم از اینجا بریم... مجبوریم بریم... محل کار بابام عوض شده! مامانم ولی همه ش گریه میکنه مامان بزرگم میگه دخترم! قسمت آباده دیگه، چاره ای نیست باید رفت!
حاج اقا! قسمت آباد جای خیلی بدیه؟!
گفتم اوووه خبر ندارین مگه؟! برو مامان و مامان بزرگتم بگو قسمت آباد اسم قبلی اونجا بوده! اون وقت آره ظاهرا جای خیلی خوبی نبوده الان ولی اسمش شده حکمت آباد!!
از وقتی اسمشو عوض کردند خیلی جای دلچسب و خوبی شده اتفاقا !!
دخترک رو روز بعد که دیدم سرحال و سرزنده بود
گفت بهشون گفتم یه کم به همدیگه نگاه کردن و بعد گفتن حق با حاج آقاست
الانم قراره به مناسبت رفتنمون مامانم برام مهمونی بگیره! حاج آقا خیلی ممنون.
گفتم قابل شما رو نداشت، زیباترین فرشته الهی!
پرشاش حالا دیگه تا خود خورشیدم میرسید!

حقوق امام

دوشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۲ ق.ظ

در چند پست قبل -پست 《حق سر گذر》- نوشتم
چقدر جالبه تدین ودینداری! که برا هرچیزی حقی قائله و انسان رو به ادای اون حقوق وا میداره ولو اگه اون چیز مثل سر گذری باشه!
(رساله حقوق امام سجاد علیه السلام نمونه ای روشن بر این ادعاست)

حالا فکرشو کردیم اگه عنوان بظاهر دست پائینی مثل سر گذر بر ما حق داره، چه چیزها و کسانی در عالمند که بالاترین حق و حقوق ها رو ممکنه بر گردن من و شما داشته باشند؟؟؟!
ایام ولادت امام عصر عجل الله تعالی فرجه است در راس همه حقوق مسلما حقوق امام زنده بر امتش خواهد بود!
مگر نه اینه که در وصف اهل بیت داریم: الطَّیِّبِینَ الأَْبْرَارِ الأَْخْیَارِ الَّذِینَ أَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ...
حقوقی که همینقدر بگم اونقدر سنگین هست که در فرازهای پائینی دعای ندبه از خود خدا درخواست کنیم که ما رو بر ادای اونها یاری فرما :
وَ أَعِنَّا عَلَی تَأْدِیَهِ حُقُوقِهِ إلَیْهِ...
-ابتدا در شناخت درست حقوق و سپس در ادای درست اونها-
الان وقتشه از خود بپرسیم برا امام زمانمون چکار کردیم؟! برا امام زمانمون چکارها باید بکنیم که نکردیم؟! و البته چکارها که میکنیم و نمیبایست بکنیم؟!

+ اَللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ مَانِعِیهِمْ حُقُوقَهُمْ