« جهاد » در قرآن و تورات و انجیل
کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ کُرْهٌ لَکُمْ وَعَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ (216) بقره -
ترجمه :
جهاد بر شما مقرّر شد، در حالى که براى شما ناخوشایند است! و چه بسا چیزى را ناخوش دارید، در حالى که خیر شما در آن است! و چه بسا چیزى را دوست دارید، در حالى که ضرر و شرّ شما در آن است! و خداوند (صلاح شمارا) مى داند و شما نمى دانید!
نکته ها:
O کلمه ((کُره )) به مشقّتى گفته مى شود که انسان از درون خود احساس کند، مانند ترس از جنگ . و ((کَره )) به مشقتى گویند که از خارج به انسان تحمیل شود، مانند حکم اجبارى در آیه ى (اتینا طَوعا او کَرها قالَتا اَتینا طائعین )(612) به آسمان ها و زمین گفتیم : یا با رغبت بیایید یا با اکراه ، گفتند: ما با رغبت مى آییم .
O آیه قبل مربوط به مال دادن بود واین آیه مربوط به جان دادن است .
O اکراه از جنگ : یا به خاطر روحیّه ى رفاه طلبى است ، و یا به جهت انسان دوستى و رحم به دیگران ، و یا بخاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است .
قرآن مى فرماید: شما آثار و نتایج جهاد را نمى دانید و فقط به زیان هاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مى کنید، در حالى که خداوند از اسرار و آثار امروز وفرداى کارها در ابعاد مختلفش آگاه است .
O جنگ با همه ى سختى هایى که دارد، آثار مثبت و فوایدى نیز دارد. از جمله :
الف : توان رزمى بالا مى رود.
ب : دشمن جسور نمى شود.
ج : روح تعهّد و ایثار در افراد جامعه بوجود مى آید.
د : قدرت و عزت اسلام و مسلمین در دنیا مطرح مى شود.
ه : امدادهاى غیبى سرازیر مى گردد.
و : روحیّه ى استمداد از خدا پیدا مى شود.
ز : اجر و پاداش الهى بدست مى آید.
ح : روحیّه ى ابداع و اختراع و ابتکار بوجود مى آید.
جهاد در ادیان دیگر
O برخلاف تبلیغاتى که دنیا براى صلح و علیه خشونت دارد، مسئله جهاد در راه دین ، در تمام ادیان آسمانى بوده و یک ضرورت حتمى است .
O در تورات مى خوانیم :
# ساکنان شهر را بدم شمشیر بکش و اموالشان را جمع نماى .(613)
# همگى ایشان را هلاک ساز و ترحّم منما.(614)
# چون براى مقاتله بیرون روى و دشمن را زیاد بینى ، نترس .(615)
# برادر و دوست و همسایه خود را بکشد تا کفّاره گوساله پرستى باشد.(616)
# موسى جمعیّتى را به سوى جنگ حرکت داد و مقاتله مهمّى صورت گرفت .(617)
O در انجیل متى آمده است :
# گمان مبرید که آمده ام تا سلامتى بر زمین بگذارم ، نیامده ام تا سلامتى بگذارم ، بلکه شمشیر را.(618)
# هرکه جان خود را دریابد (و به جنگ نیاید) آنرا هلاک سازد و هرکه جان خود را به خاطر من هلاک کرد آنرا خواهد یافت .(619)
O در انجیل لوقا مى خوانیم :
# دشمنان را که نخواستند من بر ایشان حکمرانى کنم ، در اینجا حاضر ساخته ، پیش من به قتل رسانید.(620)
# هرکس شمشیر ندارد، جامه خود را فروخته آنرا بخرد.(621)
O در قرآن نیز در سوره هاى آل عمران ،(622) مائده (623) و بقره (624) از وجود جنگ و جهاد در ادیان گذشته ، سخن به میان آمده است .
پیام ها:
1 ملاک خیر وشر، آسانى و سختى و یا تمایلات شخصى نیست ، بلکه مصالح واقعى ملاک است ونباید به پیشداورى خود تکیه کنیم . (عسى ان تکرهوا شیئا وهو خیر لکم )
2 کراهت و محبّت نفسانى ، نشانه ى خیر و شرّ واقعى نیست . (تکرهوا... و هو خیر لکم ... تحبوا... و هو شرّ لکم )
3 جنگ و جهاد در راه دین ، مایه ى خیر است . (کُتب علیکم القتال ... و هو خیر لکم )
4 تسلیم فرمان خدایى باشیم که بر اساس علم بى نهایت به ما دستور مى دهد، گرچه ما دلیل آنرا ندانیم . (واللّه یعلم و انتم لا تعلمون )
-------------------------------------------------------------------------------------------
پاورقی :
612-فصّلت ، 11.
613-تورات ، سِفر تثنیه ، باب 13، جمله 15.
614-تورات ، سفر تثنیه ، باب 7، جمله 3.
615-تورات ، سِفر تثنیه ، باب 20، جمله 1.
616-تورات ، سِفر خروج ، جمله 26.
617-تورات ، سِفر اعداد، باب 31، جمله 34.
618-انجیل متى ، باب 10، جمله 7.
619-انجیل متى ، باب 10، جمله 39.
620-انجیل لوقا، باب 19، جمله 28.
621-انجیل لوقا، باب 22، جمله 36.
622-آل عمران ، 147.
623-مائده ، 24.
624-بقره ، 246.
منبع:
تفسیر نور