ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ

رابطه در رابطه ( قرآن و شب قدر ؛ علی و شب قدر ؛ علی و قرآن ) :: آ خدا ( وب مهربانی )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

برای اولین بار
- بعد از دیوار مهربانی و طاقچه مهربانی -
اینک :
« وب مهربـــــــــــانی »
مطلـــــب داری بــــــــــذار
مطلــــب نداری بــــــــــــردار
( مطالب دوستان به اسم خودشان منتشر خواهد شد.
ترجیحا مطالبی متناسب با آ خدا )

*******************************
*******************************
تذکر:
لزوما داستان ها و خاطراتی که در این وبلاگ نوشته میشن مربوط به زمان حال نیست بلکه تجربیات تبلیغی سال ها ومحلات مختلف بنده و بعضا همکاران بنده است و حتی در مواردی پیاز داغ قضیه هم زیادتر شده تا جاذبه لازم را پیدا کنه.
بنابراین خواننده محترم حق تطبیق این خاطرات بر محل تبلیغی فعلی حقیر رو ندارد...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
پیوندهای روزانه

رابطه قرآن با شب قدر

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ (1) وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ (2) سوره قدر -

1 - ما آن (قرآن ) را در شب قدر نازل کردیم .

2 - و تو چه مى دانى شب قدر چیست ؟!

حم (1) وَالْکِتَابِ الْمُبِینِ (2) إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ (3) فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ (4) سوره دخان -

1 - حم .

2 - سوگند به این کتاب آشکار.

3 - که ما آنرا در شبى پربرکت نازل کردیم ، ما همواره انذار کننده بوده ایم .

4 - در آن شب که هر امرى بر طبق حکمت خداوند تنظیم مى گردد!!


قابل توجه اینکه در سوره دخان به طور اشاره ، و در سوره قدر با صراحت این معنى آمده است که: قرآن در شب قدر نازل شده ، و چه پرمعنى است این سخن ؟!

شبى که مقدرات بندگان و مواهب و روزیهاى آنها تقدیر مى شود در چنین شبى قرآن بر قلب پـاک پـیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نازل مى گـردد، آیا این سخن بدان معنى نیست که: مقدرات و سرنوشت شما با محتواى این کتاب آسمانى پیوند و رابطه نزدیک دارد؟!

آیا مفهوم این کلام آن نیست که نه تنها حیات معنوى شما که حیات مادى شما نیز با آن رابطه ناگـسستنى دارد؟ پـیروزى شما بر دشمنان ، سربلندى و آزادى و استقلال شما، آبادى و عمران شهرهاى شما همه با آن گره خورده است .

آرى در آن شبى که مقدرات تعیین مى شد قرآن نیز در آن شب نازل گردید! - تفسیر نمونه ذیل آیات دخان -


رابطه علی (ع) با شب قدر

عصر پیامبر(ص ) بود، بسیار می شد عمر و ابوبکر به حضور آن حضرت مى آمدند، مى دیدند او « سوره قدر » را با خشوع و گریه ، قرائت مى کند، و آن را با حالى جانسوز مى خواند.

عمر و ابوبکر: اى پیامبر! چقدر دلت هنگام قرائت این سوره ، مى سوزد؟ چرا؟

پیامبر: براى آنکه در شب قدر، چشمم فرشتگان را دیده ، و دلم (بیان هر امر استوار را در آن شب ) فهمیده است ، و نیز براى آنچه که در دل این شخص ‍- اشاره به على علیه السلام - پس از من ، در شب قدر آن را مى فهمد و در مى یابد.

عمر و ابوبکر: مگر شما در شب قدر، چه دیده اید ؟ و او (على علیه السلام ) در آن شب چه مى بیند؟

پیامبر(ص ) روى خاک ، براى آنها مى نوشت .

تنزل الملائکة و الروح فیها بإذن ربهم من کل امر - سوره قدر 4 - 

فرشتگان و روح در آن شب ، به اذن پروردگارشان براى (تقدیر و اندازه گیرى ) هر کار، نازل مى شوند )

آنگاه فرمود: پس از آنکه خداوند مى فرماید: « براى تقدیر هر کار » آیا دیگر چیزى باقى مى ماند؟

عمر و ابوبکر: نه ، چیزى باقى نمى ماند.

پیامبر: آیا مى دانید، که شخصى که هر امرى بر او نازل مى شود کیست ؟

عمر و ابوبکر: او تو هستى ، اى رسول خدا !

پیامبر: آرى ، ولى آیا بعد از رحلت من نیز شب قدر، وجود دارد؟

عمر و ابوبکر: آرى وجود دارد.

پیامبر: آیا بعد از من ، باز در شبهاى قدر، آن امر ( تقدیر کارها ) نازل مى شود؟

عمر و ابوبکر: آرى .

پیامبر: بنابراین بعد از من ، نزول هر چیزى در شب قدر، بر چه شخصى است ؟

عمر و ابوبکر: نمى دانیم .

آنگاه پیامبر(ص ) دست مبارک خود را بر سر على (ع ) نهاده و مى فرمود:

ان لم تدریا فادریا هو هذا من بعدى

(اگر نمى دانید، اینک بدانید، آن شخص بعد از من ، این (اشاره به على علیه السلام ) است) - بحارالانوار ج 25 ص 71 -

نتیجه اینکه :

شب قدر همچنان تا قیامت ادامه دارد، و فرشتگان ، تقدیر هر کار را بر شخصى نازل مى کنند، آن شخص در عصر رسول خدا(ص ) خود رسول خدا(ص ) بود، و پس از او امیرمؤمنان على (ع ) بود، و سپس امامان معصوم دیگر هستند، و اکنون که عصر غیبت است ، آن شخص ، امام عصر، حضرت حجة بن الحسن (ع ) مى باشد، چنانکه در روایات دیگر نیز، این مطلب استفاده مى شود).


منبع:
داستانهاى اصول کافى جلدهاى 1 و 2
مؤ لف : محمد محمدى اشتهاردى

رابطه قرآن با علی (ع)
علی (ع): هذا کتاب اللَّه الصامت، وأنا المعبّر عنه، فخذوا بکتاب اللَّه الناطق، وذَرُوا الحُکم بکتاب اللَّه الصامت؛ إذ لا معبّر عنه غیری - موسوعة الامام علی بن ابی طالب ش ح 3957 -
این کتاب ساکت خداست و من معبِّر و مفسِّر آنم. پس به کتاب گویای خدا رجوع کنید و حکم کردن به کتاب خاموش خدا را ( از پیش خود ) رها کنید چرا که قرآن غیر از من مفسِری ندارد.

و می بینیم متأسفانه در طول تاریخ با تفسیر به رأی بی خبران چه ظلمی در حق قرآن و دستورات نورانی آن که نشده و نمی شود !!

  • محمد تدین (شورگشتی)

نظرات  (۱)

  • رحمانیان. عباسی
  • سلام عالی بود.التماس دعا
    پاسخ:
    سلام.
    تشکر.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی