ابزار تلگرام

آپلود عکسابزار تلگرام برای وبلاگ

نکته ای از دعاهای روزانه ماه رمضان (روز بیستم) :: آ خدا ( وب مهربانی )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

( مطلب نداری بردار ؛ مطلب داری بذار )

آ خدا ( وب مهربانی )

برای اولین بار
- بعد از دیوار مهربانی و طاقچه مهربانی -
اینک :
« وب مهربـــــــــــانی »
مطلـــــب داری بــــــــــذار
مطلــــب نداری بــــــــــــردار
( مطالب دوستان به اسم خودشان منتشر خواهد شد.
ترجیحا مطالبی متناسب با آ خدا )

*******************************
*******************************
تذکر:
لزوما داستان ها و خاطراتی که در این وبلاگ نوشته میشن مربوط به زمان حال نیست بلکه تجربیات تبلیغی سال ها ومحلات مختلف بنده و بعضا همکاران بنده است و حتی در مواردی پیاز داغ قضیه هم زیادتر شده تا جاذبه لازم را پیدا کنه.
بنابراین خواننده محترم حق تطبیق این خاطرات بر محل تبلیغی فعلی حقیر رو ندارد...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
پیوندهای روزانه

روز بیستم :

اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوَابَ النِّیرَانِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ یَا مُنْزِلَ السَّکِینَةِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ

خدایا! در این ماه درهاى بهشتت را به رویم باز کن، و درهاى آتش دوزخ را به روزیم بربند، و به تلاوت قرآن موفقم بدار، اى فرو فرستنده آرامش در دل مؤمنان.


هم از آیات قرآن و هم از روایات به خوبى استفاده مى شود که بهشت درهائى دارد...

 ولى این تعدد درها نه به خاطر آن است که عده وارد شوندگان به بهشت آن گونه اند که اگر بخواهند از یک در وارد شوند تولید زحمت مى کند، و نه از جهت آن است که یکنوع تفاوت گروهى و طبقاتى وجود دارد، که هر گروهى موظفند از یک در وارد شوند، و نه براى نزدیکى و دورى راه است ، و نه به خاطر زیبائى و تنوع به خاطر کثرت درها! اصولا درهاى بهشت همانند درهاى دنیا که در مدخل باغها و قصرها و خانه ها میگذارند نیست .

بلکه این درها اشاره به اعمال و کارهائى است که سبب ورود به بهشت مى شوند. 

و لذا در پاره اى از اخبار مى خوانیم که :

بهشت درهائى به نامهاى مختلف دارد...

از جمله : درى دارد که به عنوان باب المجاهدین ! (در مجاهدان ) نامیده مى شود، و مجاهدان مسلح به همان سلاحى که با آن جهاد کردند از آن در وارد بهشت مى شوند و فرشتگان به آنها خوش آمد مى گویند!.


از امام باقر (علیه السلام ) در حدیثى مى خوانیم : 

و اعلموا ان للجنة ثمانیة ابواب عرض کل باب منها مسیرة اربعین سنة : 

بدانید که بهشت هشت در دارد که عرض هر درى از آنها به اندازه چهل سال راه است!.

این خود نشان مى دهد که (در) در این گونه موارد، مفهومى وسیعتر از آنچه در تعبیرات روزانه گفته مى شود دارد.


و جالب اینکه در قرآن مى خوانیم که جهنم « هفت » در دارد : لها سبعة ابواب - حجر 44) و طبق روایات بهشت داراى « هشت » در است ، اشاره به اینکه طرق وصول به سعادت و بهشت جاویدان از طرق وصول به جهنم بیشتر است ، و رحمت خدا بر غضب او پیشى مى گیردیا من سبقت رحمته غضبه - جوشن کبیر -


و جالبتر اینکه در مورد برنامه هاى «اولوا الالباب»در آیات فوق نیز اشاره به هشت برنامه شده بود که هر کدام از آنها در واقع درى از درهاى بهشت و طریقى براى وصول به سعادت جاودان است .

این آیات:

... إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ (19) الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَلَا یَنْقُضُونَ الْمِیثَاقَ (20) وَالَّذِینَ یَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَیَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ (21) وَالَّذِینَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِیَةً وَیَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُولَئِکَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ (22) جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا  - سوره رعد -

در حدیثى از پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) آمده است : 
من قرء سورة الملائکه دعته یوم القیامة ثلاثه ابواب من الجنة ان ادخل من اى الابواب شئت !: 
هر کس سوره فاطر را بخواند در روز قیامت سه در از درهاى بهشت او را به سوى خود دعوت مى کند که از هر کدام مى خواهى وارد شو!.
با توجه به اینکه مى دانیم درهاى بهشت همان عقائد و اعمال صالحى است که سبب وصول به بهشت مى شود، ممکن است این روایت اشاره به ابواب سه گانه اعتقاد به توحید، معاد و رسالت پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) باشد.
- تفسیر نمونه مقدمه سوره فاطر

در حدیثی از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى خوانیم : 
الحوامیم سبع و ابواب جهنم سبع ، تجى ء کل حامیم منها فتقف على باب من هذه الابواب تقول اللهم لا تدخل من هذا الباب من کان یومن بى و یقرءنى 
سوره هاى حامیم هفت سوره اند و درهاى جهنم نیز هفت در است ، هر یک از حامیمها مى آید و در مقابل یکى از این درها مى ایستد و مى گوید خداوندا کسى را که به من ایمان آورده و مرا خوانده از این در وارد مکن ! 
- تفسیر نمونه در مقدمه سوره مؤمن (غافر)

در این آیه (76 غافر) باز به « ابواب جهنم ، درهاى دوزخ » برخورد مى کنیم .
آیا داخل شدن از درهاى دوزخ به این معنى است که هر گروهى از درى وارد مى شوند؟ یا یک گروه از درهاى متعدد مى گذرند؟ به این معنى که دوزخ همانند بعضى از زندانهاى وحشتناک و تو بر تو از بندها یا طبقات گوناگون تشکیل شده ، گروهى از گمراهان سرسخت باید از همه این طبقات بگذرند، و در « درک اسفل ، قعر جهنم » جاى گیرند!
شاهد این سخن حدیثى است که از امیر مؤمنان على (علیه السلام ) در تفسیر آیه لها سعة ابواب لکل باب منهم جزء مقسوم - حجر 34 - نقل شده که فرمود: 
ان جهنم لها سبعة ابواب ، اطباق بعضها فوق بعض ، و وضع احدى یدیه على الاخرى ، فقال هکذا!: 
جهنم هفت در دارد، هفت طبقه بعضى بالاى بعضى قرار گرفته ، سپس یکى از دستهاى خود را روى دیگرى قرار داد و فرمود اینچنین!.

در اینجا تفسیر دیگرى نیز وجود دارد که خلاصه اش این است (همان که در بالا بهش اشاره شد) :
درهاى جهنم - همانند درهاى بهشت - اشاره به عوامل گوناگونى است که انسان را به جهنم یا بهشت مى کشاند، هر نوع از گناهان ، و هر نوع از اعمال خیر، درى محسوب مى شود، در روایات اسلامى نیز به آن اشاره شده است ، مطابق این تفسیر عدد 7 براى (تکثیر) است نه (تعداد) و اینکه گفته مى شود بهشت داراى هشت در است اشاره به افزون بودن عوامل رحمت از عوامل عذاب و غضب است (دقت کنید). 
- تفسیر نمونه ذیل آیه 76 غافر -

+ جمع بندی من:
« 8 درب بهشت ، و 7 درب جهنم »
الف: به معنی درب های تو در تو باشد که برای بهشت حکم زینت دارد و برای جهنم حکم حصار به دلیل روایت امیرالمؤمنین (هرچند ایشان فقط از جهنم گفته بودند)
ب: به معنی تعدد ورودی ها باشد.
طبق این معنا ظاهر امر - به دلیل موارد مشابه - این است که عدد حقیقی نیست (واقعا 8 و 7 درب) بلکه فقط به تعدّد عوامل بهشت و جهنم اشاره دارد و اینکه اسباب بهشتی شدن بیش از اسباب جهنمی شدن است.
  • محمد تدین (شورگشتی)

دعای روز بیستم

رمضان

شرح

نظرات  (۶)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • متشکرم.
    پاسخ:
    خواهش عزیز!
    ممنون
    آمین
    پاسخ:
    آمین
  • علیرضا رحیمی
  • سلام
    چقدر این دعاهای رمضان زیبا هستن...
    پاسخ:
    سلام
    اصلا دعا زیباست...
  • سرباز شیعه


  • ۹۵/۰۴/۰۵ ____ نرم افزار زندگانی امام حسن مجتبی علیه السلام

    ۹۵/۰۴/۰۵ ____ مجموعه کامل مداحی های محرم از سال 1381 تا 1393 با نوای حاج محمود کریمی

    ۹۵/۰۴/۰۵ ____ نرم افزار اندروید رمضان کریم

    ۹۵/۰۴/۰۵ ____ احادیث امام علی (ع)

    ۹۵/۰۴/۰۵ ____ بدون شرح

    ۹۵/۰۳/۲۷ ____ نسیم‌ رحمت

    ۹۵/۰۳/۲۷ ____ اشعارو سبک های ویژه وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها

    ۹۵/۰۳/۲۵ ____ دانلود نرم افزار نماز بهتر

  • علی - وب اشعار سابق
  • سلام آقا محمد.صبح به خیر
    اول بگم یه شعری سرودم برای شهیدان دفاع مقدس از زبان کودکی تا حال:

    رفتید و برفت از میان خوبی ها
    ارزان نشدند بستنی چوبی ها
    نوجوانی و جوانی ام آمدو رفت
    شغلم، ز مزارتان غبار روبی ها

    ادامه رو بخونید حتما سر فرصت...

    دارم این مطلب رو میخونم (همینطور که میخونم مینویسم کم کم نظرمو)
    درسته بله تا قبل از حدیث امام صادق علیه السّلام خوندم و می خواستم بگم
    (با وجودی که گفتید لازم نیست منبر دیگه گوش بدی اما یادم میاد منبرای دیگه شرح طولانی از ورود به بهشت می گفتند که از هفت خان رستم و شاهنامه فردوسی طولانی تر بود...)
    تا اینکه حدیث رو خوندم در حدیثی که از امام صادق آوردید همین حرف منو زد.همین طول و تفصیل هایی که در مورد ورود به بهشت شنیدم و سوال و حساب رسی اعمال و اموال ، کم و زیاد شدن پاداش ها از ما به دیگران و از دیگران به ما و... .

    و باز با شمارش در های بهشت نسبت به درب های جهنم فهمیدم که اول راه برای بهشت رفتن بیشتر از جهنم است -رحمت خدا بیشتره- و بعد (بقول حرفایی که قبلا شنیدم) سوال و جواب کردن جلوی درب توسط نگهبانان درب در مورد عمل نیک و چگونگی آن اعمال و سوالاتی از این دست که بیشتر جنبه دافعه دارند.

    خلاصه اینکه در هر دو مورد ابواب بهشت و ابواب جهنم شما ((اول به شمارش=تکثیر عوامل)) اشاره کردید ولی بیشتر منظورتون عوامل جاذبه و مخصوصا عوامل رحمانی برای ورود به بهشت بود و نه عوامل دافعه ای که راجع بهش زیاد قبلا ها از منبر های دیگر روحانیون شنیدم.

    امیدوارم در پستی شرح بدید تا بفهمم حرفای منبرای دیگه رو درست متوجه شدم یا نه
    این در ها رو دونه به دونه با مثال شرح بدید بگیرم مطلب رو که چه اتفاقاتی در اینباب های ورودی بهشت و جهنم می افتد که مانع از ورود در هر یک(اعمم از ابواب بهشت یا ابواب جهنم) می شود؟

    مثلا این طور شنیدم که فردی که از ناحیه اموال روزی حلال کسب کرده و از این درب بهشت وارد می شود بععنوان یک زحمتکش که تا به حال مال حرام در نیاورده وقتی نزدیک درب مربوطه میشه نگهبان درب نمیزاره بره بهشت و اول میپرسه این اموال رو در کجا خرج کردی و در چه راهی ؟ آیا در راه بدست آوردن آن به کسی فخر فروشی کردی یا در راه خرج آن اموال در امور خیر و ...
    و اگر یکی از این سوالات با پاسخی به جز پاسخی که مد نظر و خوب هست جواب داده بشه باید بمونند توی برزخ تا موقعی که کسی بیاد و ازش سوال بشه و به این آدم مربوط باشه مثلا یکی غیبت این آدم رو کرده به این آدم توی برزخ ثواباش رو میبخشند و گناهاش رو مینویسند پای اون آدم خلاصه این طرف پاک میشه از ناحیه شبهه در اموال حلالش و میره از این درب داخل بهشت.
    من اینطور شنیدم از روحانی ها قبلا در شرح چگونگی درب بهشت فی المثل.

    اگر درست فهمیدم تصدیق کنید اگر نه که چیزی رو که بهتر و درست تر هست یه روزی وقت داشتید در میان پستی بگید لطفا دوست من .

    درضمن شهادت مولای متقیان و امام شیعیان حضرت علی علیه السّـلام رو تسلیت عرض می کنم.
    پاسخ:
    سلام علی جان!
    راستش شعرت بدجور فکریم کرد!!
    تلخ بود تلخ...
    ان شاءالله هرچه زودتر مشکل کاروبارت حل بشه...

    راجع به بقیه کامنتت که خیلی ام طولانی بود و حاکی از حوصله خاص شماست اینه که بله همچین مضمونی وجود داره در متون دینی ما...
    اما در همان متون داریم کسانی هستند که در روز قیامت که دیگران سخت مشغول حساب دهی هستند، با کمال آسایش زیر سایه عرش الهی نشسته اند...
    در همون متون داریم بعضی با سرعت برق از پل صراط میگذرند و...

    طبق تفسیری که اشاره کردیم به اندازه تمام کارهای خوب وبه اندازه تمام کارهای بد درب برای ورود به بهشت و جهنم وجود داره (نه درب حقیقی، یعنی بهانه و دلیل برای ورود) حالا بشمار کارهای خوب و بد را...
    در واقع معناش اینه که از هیچ کار خوبی نباید انسان رویگردان بشه و هیچ کار بدی هم در نظرش نباید کوچک بیاد...

    مؤید باشین
  • علی - وب اشعار سابق
  • چون دوستتون دارم نظر طولانی میذارم شعره دیگه یهوو دیدی یه چی اومد زیاد شعرا رو جدی نباید گرفت و گرنه که پس بهتره دیگه شعرام رو به کسی نگم...
    ممنون عزیزم ان شاء الله مشکلات همه حل بشه.بخصوص مشکل خواب شما
    پاسخ:
    اتفاقا از این شعرت خوشم اومد هرچند تلخ بود...

    بخصوصو مشکل خوابمون!! خخخخخ
    تصور کن امشب تو مراسم شب قدر دستامو بالا بیارم بگم خدایا ! مشکل ازدواج جوونا ، مسکن جوونا ،و همچنین خواب ما رو حل بفرما!!! چی بشه!!! خخخخخ

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی